Vad använder ni för material?
Jag har precis börjat rita och är total nybörjare (såklart ritade jag varenda dag som unge, men nu vill jag börja teckna mer seriöst).
Har nu i början gett mig på porträtt.. men jag får inte alls till ex skuggningen som jag vill ha den. Det blir fläckigt, streckigt och inte alls realityliknande..
Så nu till frågan.. vad använder ni för material när ni tecknar? Kol, blyerts, knådgummi, stompf etc?
Tell me!
När jag försöker vara seriös använder jag stompf, ett bra suddi och pennor (hårdhet HB, 2-3B och 6-8B). Köper pennor styckvis eftersom jag aldrig använder de hårdare pennorna ändå utan det blir bara 2-3 olika jag tar.
För mer seriöst bruk vill jag hellre ha tjockare papper och lite rövre, men nu ritar jag mest djur. Människo ansikten kan ag gissa blir bättre på slätare papper.
För att få fram den struktur och Textur jag vill i bilden kan jag skissa, smeta (stompf), sudda, skissa, sudda, smeta, skisa osv för att få djup.
Men oftast ritar jag med nrmstapenna på närmsta pappersbit och bara leker med skuggningar, grundstruktur och så :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Putt
Jag är inget proffs på sånt här. Men när jag ritar så använder jag mig av pennor i hårdheten B3 och uppåt. Papper så kör jag på bara vanligt tecknarblock, slätt. Stompf använder jag mig av då och då.