Vill gärna ha kritik och råd
Hej! Har varit inne här och smygkikat lite och blev sugen på att lära mig teckna:D Så nu har jag provat att måla av en bild. Vill gärna ha kritik och är inte helt färdig med bilden så jag hoppas att ngn kan tipsa mig om tekniker m.m. vad jag ska tänka på för jag har nog stirrat mig lite blind på bilden=)
va inte rädda för att kritisera..eftersom det är min första så tar jag inte illa upp=P
Okey, är lite otålig eftersom jag vill blir klar med bilden men antar att jag hamnat fel när jag bad om hjälp=P Vill sajtvärden vara snäll och ta bort min tråd?

Hej!
Om du precis har börjat teckna måste jag säga att du är jätteduktig! Du har fått fram riktigt snygga linjer; alltså har du en bra grund att stå på. Något som du kan tänka på när du ska arbeta vidare med bilden är att försöka skapa mer Kontraster. Kontraster är grunden till att skapa en bild med djup.
Kolla efter vad som är mörkt, vad som är ljust, osv, och försök sedan att få över det till din teckning.
Om du är rädd för att det ska bli fel när du skuggar så kan man alltid måla av en annan bild och endast måla skuggorna i svart. Då får man ett litet hum om hur och var man ska placera skuggorna på den "riktiga" teckningen.
Vilka sorters pennor har du? Mjukheten på blyerts kan göra stor skillnad när man tecknar; de allra flesta blyertspennorna har HB, och de är oftast lite för hårda när man ska skugga, då skuggorna blir lite väl gråa. Med en mjukare penna kan man få betydligt mer svärta.
Så, det var ungefär det jag hade att säga. Lycka till med bilden, jag tror att slutresultatet kommer att bli jättebra :D
Tack så jättemkt för ditt svar=D Det är precis såna här tekniktips jag vill ha.Jag använder mest 4B och 6B, även 2B vid smalare linjer. Är de dom som är lättast att skugga med?Har haft lite problem och inte vågat köra på riktigt.

Kul att du uppskattade kommentaren :D
Jag brukade använda 4B förut och trodde att de var jättebra att skugga med.. tills jag skaffade mig pennor med mjukhet ända upp till 9B. Det är stooooor skillnad! Förut fick jag slita som ett djur för att det skulle bli svart, och ta i jättehårt om jag ville ha en tunn, svart linje. EFtersom att 4B och 6B är såpass hårda blev linjen lätt grynig och odefinierad, istället för tunn och snygg (som jag vill ha det).
När det gäller skuggning med mjukare pennor räcker blyertsen till mycket större ytor än när man har en tex 4B penna, i alla fall om man använder stompf (kan lägga en in bild på vad jag menar)
Sen som jag sa kan man alltid välja en enkel bild att måla av, inte vara rädd för att förstöra den med skuggor, skita att det inte bli perfekt, och fullkomligt skugga sönder den helt enkelt :P
Jag vet att det kan vara jättesvårt att våga skugga tillräckligt, så var det för mig förut, men ett tips man kan hålla sig efter är att alltid försöka skapa Kontraster, om man vill ha en realistisk bild; de mörka områdena ska vara mörka, och de ljusa ska vara ljusa. Finns det inga Kontraster i bilden är det lätt att den blir platt och tråkig.