Racehorse

Hej Aracing
Grattis till en väldigt bra teckning :o)
Om jag ska försöka ge dig lite kritik, blir det nog ganska petigt men jag ska försöka reflektera över saker jag reagerar på.
Det jag först reagerar på är nog kompositionen/placeringen på pappret. Vad har du för tanke med den? Jag kan känna att den känns lite hopklämd när huvudet är mitt i bilden, men jag är en stor älskare av "gyllene snittet" eller att man försöker göra bilden symetrisk och "stabil".
Vidare tycker jag att du har lyckats väldigt bra med ansiktet. Arbetet du har lagt ner på detaljerna har verkligen lönat sig. Jag skulle nog önska lite mer "highlights" på lädret i tränset och lite blänk på metallen i bettet och krokarna.
Manen känns lite livlös. Jag är den förste att hålla med om att hår/päls är hopplöst svårt att få till så det blir bra, men när du gjort ansiktet så bra är det lite synd att manen inte har riktigt samma "stuns".
Ha det gott
/Niclas

Tack så mycket för bra tankar!
Jag placerade hästen i det hörnet för att inte göra bilden perfekt när det gäller "gyllene snittet", jag är lite trött på att bilder ska vara si och så. Det hade kanske funnits ett bättre sätt att placera hästen, men detta föll mig i smaken. På ett sätt tycker jag att det känns som att hästen blickar framåt och att den har något att röra sig mot, om du förstår vad jag menar.
Jag kan hålla med om resten, framförallt när det gäller manen. Det är nog den största utmaningen när det gäller porträtt, oftast blir det bara platt och livlöst. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det, men jag antar att det blir bättre ju mer jag tränar :)
- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp
Medarbetare på Galopp iFokus

Hallo Igen
Det var bra att du hade en tanke med din komposition, och inte bara började rita lite hur som helst. Att vi sen inte har samma smak spelar inte så stor roll, det kommer man aldrig ifrån.
När det gäller hår och päls har jag hittat en favorit, i att rita det, i Lisandro Peña. Det finns några tutorials på hans hemsida onlypencil.com.
Ha det gott, och visa fler av dina bilder.
Kan man se dina hästfoton någonstans?
/Niclas

Oj vad duktig han är! Det ser ut som foton. Jag ska helt klart kolla på hans tutorials, tack för tipset :)
Det ska ja göra, jag har några bilder på g.
Nej det kan man inte, men det kanske kommer om det finns intresse.
- Det är aldrig så mörkt som precis innan solen går upp
Medarbetare på Galopp iFokus