007
007 med rätt att döda.
Använder en rätt enkel teknik som vilken amatör som helst kan använda (om man har tekniken på sin sida).
Exempel på hur du enkelt kan rita av något du har foto på:
Bästa hälsningar,
Per Lööv - Zerosite.se
Medarbetare på Hemsidor ifokus
Men är det verkligen rätt att kalkera så där?
Så länge man använder sina egna foton, eller sådana man har tillåtelse till, och är tydlig med att man har Kalkerat om man visar bilderna online så är det väl inget direkt fel med det. Förstår dock inte vitsen med att kalkera, mycket roligare att lära sig rita på frihand så man inte måste sitta och leta upp ett foto varje gång man vill rita något…

Bästa hälsningar,
Per Lööv - Zerosite.se
Medarbetare på Hemsidor ifokus
Beror ju helt på vad man ska använda bilderna till och vad man har för mål med sitt tecknande. Finns folk som kalkerar bilder de inte har tillåtelse till att använda, och vissa som till och med kalkerar andras teckningar, det tycker jag är fel. Det är ju dessutom plagiat och därmed olagligt. Men, om man kalkerar egna foton/sådana som man har tillåtelse att använda för att man tycker det är roligt/ser häftigt ut eller om man sysslar med tex. grafisk design och inte vill utvecklas innom just tecknande utan bara vill andvända den kalkerade bilden som ett elemet i någon slags design så har jag inget emot det. Gör man dessutom inte en direkt kopia av fotot utan skapar något nytt av det så är det ännu bättre. Tyvärr har jag sett alldeles för mycket av den "dåliga" typen av Kalkering, dvs. folk som helt enkelt kalkerar foton/teckningar rakt av (utan att säga att det är kalkera de gör) för att snabbt göra "snygga" bilder som de får mycket uppmärkasamhet för.

Jag har ofta använt Kalkering för att få ut var detaljer/konturer ska sitta på mina teckningar för det förenklar en hel del. Utan att skämmas för att jag "fuskar". Sen är ju pappret så tjockt så det går inte att göra skuggningen med kol eller blyerts via Kalkering. Som på denna gamla tjur som jag gjorde för ganska många år sen.

(Bilden på tjuren har jag hittat i en bok om uppfödning av kor.)
Tekniken i #0 har jag alltid undrat över hur man gör. Tack för det tipset!
Jag har velat göra porträtt på familj och husdjur från våra egna filmer, men nu tror jag att jag kan testa det. Men då blir det nog att pausa filmen och sen rita av på frihand utifrån det. Dataskärmen är för liten för att man ska kunna kalkera på papper. Rita och färglägga i datorn har jag inte hunnit med att vänja mig vid ännu. Hur ska jag få fram den färdiga bilden på ett stort papper?
När jag gick i högstadiet så "kalkerade" (ritade upp konturer) jag ofta av foton och plancher i Min Häst-tidningen. Och jag har nog alltid kallat dessa teckningar för mina egna. Det är ju jag som gjort dem.
Däremot när jag ritat av Mulle, Kalle Anka eller andra seriefigurer så är det en annan sak, de bilderna kan jag inte säga att jag gjort själv, utan då har jag ritat av illustratörens bilder. Det kan väl inte vara olagligt så länge jag inte visar dem på utställning eller säljer dem med mitt copyright på.
Personligen ser jag helst att man står för (= tydligt skriver i inlägget) att det är Kalkerat om man lägger upp bilderna här, men Kalkering i sig är ett bra sätt att öva på ändå.
Det händer att jag tar grundläggande konturer från foton när jag målar på datorn, speciellt om jag vill öva på något annat (tex päls, skuggning osv). Risken är att man fastnar i det och blir frustrerad när man försöker rita på frihand, för att det inte blir lika bra, så ett skarpt tips är att rita konturer och proportioner MINST lika mycket på frihand som man kalkerar. Då utvecklas man bäst och kan ta nytta av bägge metoderna.
Ett annat tillfälle då Kalkering är en bra metod, främst med traditionella medel och ljusbord men även digitalt, är när man vill överföra en skiss man gjort på ett nytt, rent papper för vidare skuggning och färgläggning. Då kan det vara bra att ha övat på Kalkering, exempelvis såhär, för att inte råka förstöra eller tappa intresset för den bild man redan lagt ner hårt arbete på. Det övar upp tålmodighet och sinne för detaljer, medan man missar proportioner och att ''se'' skuggor och former. Så det finns plus och minus med allt.
TS; Det är en trevlig bild, och tack för länken med information.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag brukar också "ta" vissa linjer i ansikten på de porträtt jag gör, t.ex. ögonen då jag brukar utgå från dom och tycker då att det är väldigt viktigt att det blir rätt form på dom och att dom hamnar på rätt plats, resten ritas för hand och likaså skuggningen :)
Men det står jag också för, och precis som #5 anser jag nog inte att detta är fusk, och om nån inte delar min åsikt så kan jag stå för denna "kalkering" :)