Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-lätt
Läst 7535 ggr
Xanon
2011-02-06 04:16
0

Kritik: Fullblod

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! :)

Jag är väl typ ny här på sajten, har kollat runt här ibland och sett många fina bilder men aldrig lagt upp något själv. Jag målar både på papper (då mest blyerts-skisser och med akvarellfärg/pennor) och i datorn. Motiven är väl i princip mest hästar :)

Tänkte jag skulle lägga upp en av mina bilder, ett fullblod målad i Photoshop. Mitt allra första försök att färglägga i datorn. Hästen är en påhittad valack som fick heta Aiden (smeknamn för "All my demands")

Så "hit me" med kritik, vad ska jag tänka på? Vad blev bra, och vad blev mindre bra? (Jag säga redan nu säga att nej, jag är inte nöjd med huvudet och svansen).

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Zabbio
2011-02-06 19:55
0

Nu vill jag inte låta negativ eller misstroende, men det ser ut som om du målat  över lite på ett foto och lagt filter på det för att göra bakgrunden mer målad.

Du får jättegärna visa hur du gjort.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Xanon
2011-02-07 00:17
0

#1 Bakgrunden är ett manipulerat foto ja, det var för trist att bara ha vitt och jag har ingen känsla för att måla bakgrunder/natur så… Har bara en bild från arbetets gång, men man kan ju se tanken. Först linjer, sen har jag fyllt hela hästen med en grundfärg. Tog olika nyanser på samma bruna skala och målade linjer i hårriktningen, målade lite vitt där ljuset glänser i pälsen, och smetade ut det.

Xanon
2011-02-07 00:19
0

Bakgrunden, utan häst. Har sett många andra som har använt riktiga kort som bakgrunder till sina målade hästar, så…

Zabbio
2011-02-07 16:34
0

Ok,  men då ser jag absolut, ursäkta missförståndet :) Du får försöka ta det som en komplimang när man inte ser skillnad på bilden och ett foto ;)

Tack för att du tog dig tid att visa.

(ibland kommer det alltid bilder som helt tydligt är smetade foton,ofta kan man se där skaparen glömt smeta och det blivit lte foto kvar. Därför kan jag vara lite misstänksam ibland)

Det är helt ok (enligt mig) att använda foto som bakgrund. Sen föredrar jag personligen en sämre målad bakgrund eller bara färger framför foton, eftersom det får motivet att se mer verklighetstroget/minde målat ut. Men et är ju min egen personliga åsikt. :)

Den är snyggt gjord, bra proportioner. Kanske lite mer detaljer ditlagda efter smetningen skulle höja intrycket? Framförallrt i manen och svansen skulle några ljusare strån höja djupet :)

Jag hade nog mörkat delar av benen också, så att de såg mer svarta ut.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.