Teckning iFokus

Teckning

Etikettoff-topic
Läst 1825 ggr
Zolah
0

frustration med köpare

Jag blir irriterad när folk kommer ochskriver till en öppet att ens priser är 'för dyra', tycker det är otrevligt och förstör för mig .

Jag har diskuterat med lärare, andra människor, men helt ärligt känns det som dom flesta svenskar är väldigt snåla. Det värsta jag vet, är när nån säger ' men jag kan skaffa mycket billigare att beställa en affish från ett bolag ' - jaha? och? Bilden är redan befintlig och du får inte vad du önskar :P Det var den kommentaren som gjorde mig mest arg.

det som sedan kom fram gjorde mig extra sur då dom fortsätter klanka på priserna, men kan inte berätta vad dom anser är ok.

Man ska ju ta i akt hur mycket arbete man sätter ner på en bild, och vilka tekniker osv. det är inte bara nåt som man gör på 5 röda sekunder, gud vad jag blir sur =_= Hade varit mer OK om dom dragit upp diskussionen via pm :/

Så, nu vill jag ha en ärligt svar från er. Med tanke på tekniker, tid, och guiden som tom finns på den här sidan tycker ni då att mina priser är så fel?

70 kr för en sketch

140 kr - svart lineart ( dator och för hand )

270 kr - Lineart och färg ( dator och för hand )

270 kr - en mer avancerad blyerst teckning

Andra tekniker får diskuteras ( som akryll tavla, måla skor , göra en Avatar till forum)

samt: om du vill ha bilden hemskickad så får du betala extra för frakt. ( notera: detta går såklart inte med data bilder )

**DeviantArt Journal med priser och bilder
**

http://illenora.deviantart.com/journal/?offset=30

Mina väninnor tycker redan att jag säljer mig billigt, samma sak gäller mina lärare :/

puh, nu är min rant över. Jag behövde mest få ur ilskan.. tycker det är fult med det där om affishen :P

soie
0

Jag tycker det är bra priser. passar de flesta plånböcker.

Sen är det ju det där med hur etablerad man är etc, det höjer värdet.

Som två av mina favoritkonstnärer: serietecknaren Lena Furberg hon tar priser från 350kr -2500 Medans Illustratören Olivia De Bernadinis tar några tusenlappar för tryckta kopior(!) Om man vill ha ett original får man nog ta ett lån :P

En till sak till, det kan vara en god idé att göra småjobb (loggotyper, illustrationer) för företag lr små föreningar för att visa att du är efterfrågad.

En snygg hemsida är också bra!

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Zolah
0

jag säljer ju inte nu på ett 'allvarlig' nivå ännu, isådanafall hade jag gjort som du sa :) Hade tänkt fixa mina gymnasie betyg och sedan söka vidare till speldesign. Eller ett hantverkar utbildning - vägarna är många om min framtid ska bli ljus ^^

Diskussionen jag hade med personerna fortsatte och dom sa att mina saker skulle ligga bland 20 och 80 kr och att jag var på amatör nivå. men då ingrep OP och tog bort meddelandena. Vilket jag uppskattade, är ju inget köptvång bara för jag söker om nån är intresserad :c

Detta är ju priserna jag håller mig till, om jag nu inte gör tavlor. Då har jag gjort för mellan 750 och 2500.

soie
0

Nej men det är bra att ha ett mål :D man behöver ju inte vara etablerad för att få småjobb, det gäller bara att visa framfötterna.

Jo det är ju oförskämt att yttra sig så, gillar man inte din stil så håller man det för sig själv. Man kommer alltid att råka för "prutare" men någon måtta får det vara.

Det är också svårt att etablera sig som manga-tecknare. Även om du inte tänkt försörja dig lr bli framgånsrik inom just den genren. Men i och med att det är så många som utövar den stilen så är konkurrensen stor, och en del som är duktigare eller på samma nivå som dig kanske kan tänka sig att sälja sina verk ännu billigare för att överhuvudtaget få något sålt.

Zolah
0

Jag har ett mål, eller snarare två ^^ antingen speldesign eller attribut makare :3 men dom är svåra. Största målet igentligen är väl att trivas med vad jag gör! :)

Jag har inga problem med att diskutera priser, om man ska ha bilden i speciellt ändamål kanske som forum Avatar vill man ju inte att dom ska betala lika mycket som för en stor vanlig bild :/

Jag skulle nog inte kunna kalla mig renodlad manga tecknare idag, jag håller påmed flera olika stilar samt att jag känner mig för ^^ håller på sakta men säkert evolvera mot en mer verklighetstrogen stil.

Det är sant, men oftast förlorar dom på det och gör drastiska höjningar . Jag har sett det på flera andra gallerier själv på deviantart. Lite synd ibland då man inte hinner lägga in en beställning på nån som är riktigt bra xD

soie
0

Det låter som ett bra mål, man ska trivas med det man gör :) (så länge man har mat och tak över huvudet)

Det brukar bli så, man måste komma ur gamla hjulspår ibland.

Du får vara snabbare nästa gång ;D nä men det är klart det är surt när man var på väg att göra ett kap!

Jag tycker personligen inte det är sådana märkvärdiga summor du vill ha för dina verk, dock ska du tänka på att det är andra förhållanden t.e.x i USA rent valutamässigt. Så något vi tycker är billigt i Sverige kan tyckas vara rena rånet i USA

Tänkte återvända till det verkliga livet en stund :P

tjingeling!

Zolah
0

Såklart :) vet ingen konstnär eller liknande som kunnat leva på det dom trivs med på en gång ^^man får helt enkelt jobba med nåt mindre roligt tills man kan göra det man vill :)

Mmm, men många jag vill ha ifrån är ju americaner och det som stoppar mig är att jag inte har VISA xD

Detta är priser som går perfekt i USA ^^ Det är där jag får mest kunder faktis :)

soie
0

Ja men dåså, då är det inga konstigheter :) du råkade väl ut för en snål alt oseriös person bara.

Lycka till med ditt säljande :)

Zabbio
0

Tycker inte att det är för dyrt. Jag skulle inte lagt ner energin för mindre ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

SannaHolmgren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med tanke på vad de flesta konstnärer tar för sina alster vare sig det är skultptur, vävkonst eller teckning och måleri så tycker jag du har dina priser på en låg nivå. Försök ignorera sådana irriterande typer.

Du är duktig och förtjänar att ta betalt för det du gör. Ingen ska behöva jobba gratis. Det är jobbet som kostar, inte materialet.

carsbo
0

#6 hur säljer du bilder ända till USA? Blir inte det mycket frakt + stor risk att pappret blir förstört? Eller är det en bild som du skickar över internet?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Zolah
0

dom köper endast datagjorda bilder, eller bilder för hand som sedan blir inscannade. Så på sätt och vis köper dom bara produktionen och inte 'pappret i handen'.

om dom vill ha pappret måste dom betala frakt osv, men tror inte det skulle kosta värst mycket

LinneaL
0

Personligen tycker jag att du är lite för billig, och strunt i de som gnäller om att du är för dyr. De har ingen uppfattning om själva hantverket. Kvalitet kostar, speciellt med handgjorda saker, så är det bara. Allt kan ju inte vara massproducerat, hur skulle världen se ut då? :)