Stadig blyerts
När ni målar en bild med blyerts och sedan ska färglägga, har ni då någon teknik för att inte blyertsen ska kladda ut sig med färpennorna?
du menar tecknar?
man kan använda fixativ sprey innan man färglägger
Ja precis, mena det. Tecknar :)
Var kan jag hitta en sådan sprej?
Tack :)
finns i vad jag vet alla konstnär och hobbyafförer
hårspray funkar med :D
Mvh Emma Tange
#4 blir det inte en hinna av hårspray och gör det svårare att färglägga efteråt?

Jag tycker inte färgpennorna fäster om man fixar innan. Jag använder inte blyerts om jag ska färglägga, jag använder en av färgpennorna att skissa bilden med först. Mörka linjer fyller jag i efteråt om det behövs.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det beror väl lite på. Jag skissar bara linjerna svagt med en 2H penna, sen skuggar jag allt med färgpennorna, och det kladdar inte alls. Jag skulle annars rekommendera det #6 säger.
Blått lär vara en bra färg att använda som skiss då den smälter in bra och ger liv i princip vilken anan färg som helst som man lägger utanpå. Under förutsättning att man är ute efter en djup och realistisk typ av bild förståss, det finns ju stilar där man inte blandar färger på samma sätt :)
Annars kan man så klart skissa lätt med blyerts (mycket lätt för att inte repa pappret) och sudda efter hand.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#5 nej det har jag inte märkt av :)
Mvh Emma Tange
okej, tack för tipsen alla :)
#8 Menar du att jag ska ersätta blyertsen med en blå åenna helt? Vad är det för blå penna du menar då? En vanlig "ritpenna i blå färg"?
du kan ta vilken du vill bara du ritar tunt med den, blå penna vet jag iafl brukar vara bra i serietecknar former då det är lätt att redigera bort när man ska scanna in bilden efter tuschning