Måla ögon?! Hjälp!
Som vanligt när jag målar/tecknar hästar (eller andra djur för den delen)… Sparar ögat (oftast) till sist. Och när jag kommer till ögat går allt åt skogen.
- Ögat blir för litet
- ögat blir "platt"
- ögat får fel form
- ögat blir för ljust/mörkt
Och så vidare… Känner att ögon verkligen är min svaghet, och tror att jag kan behöva träna på att rita ögon separat. Har kollat in massor av tutorials med ögon, jag förstår vad som menas där, men lyckas aldrig överföra detta till mina egna teckningar..
Känns som att hela bilden blir förstörd, och det blir den enligt mig, eftersom att ögonen har en så stor betydelse i bilden.
Här är en bild jag har målat lite på idag. Är långt ifrån klar, är jättemycket som måste fixas. Men känns så onödigt att göra klart den innan ögat är färdigt, för innan dess vet jag inte om den har en chans att bli färdig eller inte.
Tacksam för alla tips som ni har, om hur man på något sätt kan måla/teckna fina ögon…
För att få skuggningen bra så kan du koncentrera dig på att lära dig skugga sfärer/klot, eftersom det är den formen ögon har. När det gäller färg, form och storlek så kolla på foton eller livs levande djurs ögon. Tänk på vilken form ögonen har, hur ser det ut runt ögonen, hur stort är ögat i förhållande till djurets huvud, vart sitter ögat någonstans på huvudet. Testa rita ögon ut olika vinklar och perspektiv.
Jag tycker själv det är bättre att öva genom att rita av det man vill lära sig rita än att följa en tutorial. Om du läser en tutorial så kanske du bara lär dig rita just det ögat de ritar i tutorialen.
Jag är ingen mästare varken på att rita ögon eller förklara, men jag hoppas att något jag skrivit kan vara till hjälp ^^'
Se på foton och härma formen på dem. Det är faktiskt det enda jag kan komma på, eftersom form och utseende varierar så väldigt i olika vinklar och olika djurslag.
som #1 skriver kan du tänka dig ögongloben som ett klot och måla ögonlocken utanpå klotet. Det kan även hjäpa dig att se hur mycket du kan ändra formen vid olika uttryck och individ-skillnader.
Men det bästa är att ria av foton och verkliga ögon. Storleken får du leka dig fram med. I tex photoshop kan du ju markera ögat och trycka ctrl+T så kan du leka lite med storlek och se var det känns lagom, innan du gör klart allt annat :)
På vanligt papper så är det bara att skissa och sudda.. (lär dig storleken på ögongloben, så kan du snart göra olika ögon utifrån det och snabbt markera var och hur.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
hästars ögon sitter inte så vågrätt, de sitter mer lodrätt än sådär :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Som #2 skriver. Ta hjälp av foton att se formen på, och skissa först upp väldigt försiktigt, för många delar kring ögat innehåller ljusa partier som är viktiga att ha med för att få den där levande känslan.
Och sen så är det även bra att få med ögonfransarna…
Men som vi alla vet så ger övning färdighet, så sätt dig ner och teckna en massa olika ögon ska du se att du snart är mästare på de ;).