Premiär!
Hej allihop! Första inlägget här!
Skulle verkligen behöva lite kritik och tips, för jag står helt stilla!
Ritade den här för ett tag sen. Gjorde en snabb skiss på papper, tog en bild av den med kameran då jag inte har någon scanner, och färglade den med mus i något gratis program som jag aldrig hört talas om innan. Förstod aldrig det här med lager och så, så det tog ganska lång tid att få den gjord.
Jag vill jättegärna ha kritik på skuggning och allt ni kan komma på! Den är väldigt ospännande, vet inte hur jag ska göra saker häftigare. Har en liten fundering på att rita karaktärer ur andra vinklar, men det går inte så bra, haha.
Allt jag gör blir att se ut så här, men jag vill komma ur gropen och bli bättre!
Hagla kritik är ni jätte gulliga! 
ja jag är då inte duktig på sånna här saker, realism är mer min grej. kanske någon elementkälla typ vind i håret kan få mer liv och rörelse i bilden.
jag skulle rekomendera starkare skuggor i bilden, nu finns det bara lite under hennes hår. skuggorna finns lite här var, vid benen tex. bestäm ett håll som ljuset kommer ifrån, och allt som hamnar bakom något får en skugga på sig.också det som är insjunket får mörkare skugga.
jag pratade med min kompis som håller på mycket med denhär typen. hårfästet borde sitta högre upp, nu ser det lite ut som att hon har platt huvud :) men hon gillade verkligen håret.
vinklingen vid armen är möjlig men är ganska avancerad och därför ser det nästan lite konstig ut.
det bortre benet måste vara lite mindre just för att det är längre bort :)
hon sa även att om man vill ha en mer spännande bild måste man göra mer med figurens händer, man kan beskriva mycket i personligheten med händerna.
men det var nog det som vi kunde se som kan hjälpa dig att utvecklas mer. det är en väldigt fin bild och jag tycker du har talang! jag kanske kan rita hästar men inte kan jag rita figurer sådär bra.. 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag tycker att du ska koncentrera dig mycket på att få en skarpare skugga. Tror det skulle hjälpa att stärka uttrycket. Som #1 säger, bestäm ett håll ljuset kommer ifrån och rita skuggpartier åt motsatt håll. Tror att till vänster om bilden skulle vara rätt ställe att skugga!
För att få en kraftfullare skuggning kan man använda sig av mörka och framförallt kalla färger.
Fin bild! Lycka till.
Håller med 1 och 2 :) Man kan ävn lägga in varma och högt saturewrade färger i både skugga och ljusglans, för att få djup. Tänker då framförallt ett tunnt/lätt lager med tex knallblått på en brun skugga.. det ska vara så lite att man egentligen inte ser det blåa, men det kan ge väldigt mycket liv.
För att rita i olika positioner, är det bara att börja ;) Försök komma på något figuren gör; kanske den är på väg att hoppa upp på en häst, med ena foten i stigbygeln (du behöver ju inte rita hela hästen, bara stigbygeln, en bit av sadeln och kanske lite häst-sida). Eller sitter på en pall och täljer räfspinnar, eller rör i en gryta, eller hänger i ett träd, eller är på väg att slåss etc. Sök referens bilder om du inte får rätt på det och rita ett skelett först. :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jättekul att ni verkligen tagit er tid till det här, det är guld värt! 
Fått väldigt många nya saker att tänka på och massor med nyttiga synpunkter.
Ljuset kommer faktiskt från höger/ lite framifrån
. Jag upptäcker ofta att jag är rädd för att skugga för mycket, men som ni säger så blir det ganska effektlöst så här. När ni har svårt att se skuggningen som jag har gjort, så inser jag liksom att det är dags att ta i lite mer, haha.
Man tror det inte, men överallt, i alla färger (ben, armar, kläder, hår, rubbet) har jag använt 3- 7 nyanser av samma färg när jag skuggat, så att det inte skulle bli övertydliga linjer.
Tipsen om skuggning, placering av hårfäste och händernas position är speciellt uppskattade.
Och 3# Fick mycket bilder i huvudet när du pratade om det där med rörelse och att bara teckna en del av hästen. Blev lite inspirerad. Den bilden skulle bli skitfin alltså, om jag bara kände mig liiite mer kapabel att skapa den. 
Supertack hörni!