Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-lätt
Läst 3037 ggr
[Sniff]
0

Ögonförsök

Hej!

I brist på pennor och papper försökte jag rita ett öga på datorn. Gick väl så där, blev inte alls nöjd med ögonfransarna bl.a.

Kritik tack! Och hur ritar man ögonfransar i datorn?! Oskyldig

Grr, går inte att ladda upp bilden…

[Sniff]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu funkar det!

SannaHolmgren
0

Jag kan inte rita i datorn, men kan försöka beskriva: Du kan få mer djup inne i ögonen om du skuggar dem  i själva ögongloben. Jag bif. här bild på en katt där jag tecknat och skuggat med kolpennor så ögonen fått mera djup och blir mer levande.

SannaHolmgren
0

Närbild på ögonen

[Sniff]
0

Tack! Jag förstår vad du menar, ska göra en ny bild och försöka skugga mer.

Flöffo
0

#1 tycker den blev ganska fin Glad

//Flöffo

[Sniff]
0

#5 Tack så mycketGlad

cericsson
0

Vilket program använder du när du tecknar i datorn?

I PhotoShop har du nämligen möjligheten att ställa in penseln så att den tonar ut vid varje penseldrag, och du kan också välja hur mycket den ska göra det. Mycket användbart när man tecknar hår av alla slag, och speciellt om du använder en tryckkänslig digital penna.

På bilden har jag ställt in både olika storlekar på penseln, samtidigt som jag ändrat "fade" värdet till 15, 25, 50 och 60.. vilket ger effekt av ett (i detta fallet väldigt tjockt då…) hårstrå :)

[Sniff]
0

Den bilden målade jag på sumopaint.com, tror jag. Men har photoshop på den här datorn, så ska leta efter den penseln!

Cederin
0

#8 Tips, använd en pensel med hård karaktär, en mjuk pensel kan se blurrig ut när man ritar hår :)

Medarbetare på Naglar och Hår

Cederin
0

Haha oj, min html-kod funkade inte! "hård" skulle det vara.

[Sniff]
0

Försöker rita ett öga nu, i photoshop den här gången.

Hur ställer man in penslarna så? Förstår inte så mycket av programmet ännuSkäms

Cederin
0

#11 Det mesta får du fram när du trycker på F5, alla borstens egenskaper. Ska du ändra mjukhet och storlek kan du bara högerklicka på ditt canvas så kommer det upp en liten ruta där du kan ställa in :)

[Sniff]
0

#12 TackGlad

[Sniff]
0

Så här långt har jag hunnit. Får inte till ögonfransar, och tycker att formen är blä. Eller hela bilden egentligen. Hjälp tack! Glad

cericsson
0

Den är inte alls "Blä" kan jag tycka, fast du har kanske gjort skugga lite för långt ner över ögongloben, vilket gör att det ser väldigt djupliggande ut, samt att de båda skuggorna som går ovanför och under ögat aldrig möts i den yttre ögonvrån.. annars ser det ut som en väldigt bra start :)

För att få iris helt rund, vilket den är, kan du använda dig av cirkelmarkeringsverktyget.. det som ser ut som en cirkel av "vandrande myror" när du använder dig av det (vet du vilket jag menar?)

Då kan du undvika att få någon annan form på det du målar, eftersom du begränsar området färgen hamnar inom.

Fortsätt, du är jätteduktig och ögon är inte lätta att få till :)

[Sniff]
0

#15 Tack så jättemycket för tipsen! Ska försöka fixa till den lite merGlad Ska kolla cirkelgrejen och se om jag hittar.

cericsson
0

Det är, tror jag i alla versioner av programmet, det andra vertyget uppifrån. När man vanligtvis öppnar PS så är det en rektangel där man ser, men håller man nere musknappen över verktyget så får man upp fler val. (se bild)

[Sniff]
0

Åh tack!

Ser det här bättre ut?

cericsson
0

Mycket :) Bra jobbat!

[Sniff]
0

TackGlad Men jag får fortfarande inte till ögonfransarna… Obestämd

[Sniff]
0

Mitt ögonfransförsök:

cericsson
0

Du har ju lyckats, det ser jättebra ut. Precis så där är de, några lite längre och några kortare :)

Har plugg på dagarna, så därav senare svar under veckorna liksom ;)

[Sniff]
0

Tack så mycketSkrattande Ska försöka igen och se om det blir bättre… Tycker inte de blir mörka nogObestämd

SannaHolmgren
0

Verkligen jättebra. Jag har fler tips.  Några fler ögonfransar upptill, skuggar "ansiktet" med ögonlock och en grop under ögat, och lägger in lite mörkare gröna nyanser i översta delen av iris med streck. Prova. Det kan nog tom vara mkt mörkare gröna nyanser. Kontraster är kul men det gäller att våga testa.

[Sniff]
0

#24 Tack, ska testa direkt! Glad

SannaHolmgren
0

Och en mörk rand runt hela iris. Det brukar alltid bli snyggt.

[Sniff]
0

Har ändrat lite…

ks.gerbil
0

har man inte lite mer ögonfransar åt vänster (kommer inte på vad det heter just nu) om man tittar sig noga i spelglet ser man dem väldigt små och ljusare en dem andra. jätte fin!

Gerbil-hemsidan hittar du R

cericsson
0

Jösses, du är ju duktig som attan… t o m reflektionerna från ögonfransarna i ögat har du fått till.

Som sagt, en något mörkare ring längst ut på iris, och kanske ett aningen mörkare tunt streck precis där den mjuka delen av ögonlocket möter den hårdare *förstår du ens vad jag pratar om, inte helt lätt att förklara med ord, hahaha * för att få vecket att synas mera..och det är perfekt :) :)

Lite avunds, för jag har inte varit så duktig själv på att teckna ögon i datorn och nu har jag lagt av mig helt med den delen :D

[Sniff]
0

#28 Ska fixa!

#29 Oj tackSkäms Ska fixa! Den mjuka och hårda? Tror jag förstår vad du menar… Tungan ute

[Sniff]
0

Fixat ännu mer!

carsbo
0

jättekul o se hur du utvecklas Skrattande

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Sniff]
0

#32 Ja, jag tycker själv det är väldigt roligt att seSkrattande

carsbo
0

http://www.youtube.com/watch?v=dT5bm6JBxcI&NR=1&feature=endscreen

hittade en video där han målat ett öga med blyerts, kanske kan ge dig extra tips :)

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Sniff]
0

#34 Tack för tipsetGlad

Tzatze
0

Gör gärna lite färre strån och gärna V-formade. Inte så spretigt som jag har gjort här, men jag har inget Ritprogram (använde paint) och är inte van vid att teckna på datorn.

[Sniff]
0

Ska testa! Hittade nu ett sätt att göra ögonfransarnaGlad

[Sniff]
1

Bättre så?

Tzatze
0

Ja, precis så Glad åsså lite längre strån också så blir de perfekta.

ks.gerbil
0

39# fast det behövs ju igentligen inte för att den personen har kanske korta ögon fransar :P. nä jag förstår vad du menar :)

Tzatze
0

#40 *ler*

ks.gerbil
0

lite onödigt skriven av mig :P men var lite trött

NinjaKakan
0

Gud vad duktigt du är ! Riktigt fint :D Och ännu roligare att se hur du utvecklas. Wow..

[Sniff]
0

#43 Tack så mycketSkrattande