Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-lätt
Läst 2979 ggr
ks.gerbil
0

lätt kritik på häst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har precist börjat rita med lite skuggning och skulle vilja ha lite lätt kritikt påå denna bild som jag har precis ritat. kom ihåg att jag har precist börjat rita med skuggning! och jag är medveten att höger bakben ser helt konstigt ut :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

grrr här har ni ett rakt kort :P

Mikaela120
0

Jättefin!

Zabbio
2

Skugga mer :)

Tänk dig en punkt som ljuset kommer ifrån. Allt närmast den punkten är ljust, och det längre bort är mörkt. Det är en bas. Sen är det - och detta låter konstigt - liiite, liiiite ljusare allra längst bort från punkten, och allra mörkast i mitten, om man ska vara noga, det har med återkastning av ljus att göra.

Sen tänk dig bilden i 3D - allt som sticker ut tar emot av ljuset och ger en skugga till det längre bort från punkten - ljuskällan. Inklusiva baksidan av dt som sticker ut.

Runda former får mjukam runda skuggor, de som är hårda i kanterna eller mycket utskjutande får skarpare skuggor.

Nu är detta bara en bas, det kan finnas olika ljuskällor osv som krånglar till det, men att tänka sig en ljuskälla att jobba ifrån är en bra början. Om du ritar en skugga som känns helt fel, så ta bort den igen, även om den ''borde'' vara där (enligt formeln ovan).. man får leka lite. Titta på foton osv för hjälp :)

Och framförallt, experimentera med skuggningen, våga skugga!

Öva på att rita leder och lär  dig hur skelettet kan röra sig och lite om muskler och så, så blir det lättare att få rätt på formerna. För övrigt är den fin :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ks.gerbil
0

1# tack :) 2# tack för tipsen. Jg är i italien nu och hr inte mycke tillgång till internet men jag har ritat öite nu och tror att jag har skuggat mer på dem men inte me de reglerna som du har gett mig :P men ska tänka på det och rita lite mer :) sen lägger jag upp alla ::)