Teckning iFokus

Teckning

Etikettteckna-djur
Läst 5417 ggr
Lazzie_
2

En pålle...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…som vanligt. Men den här gångne har jag varit lite seriös och använt fotoförlaga och spenderat mer än en timme på den. Det samma gäller tyvärr inte för bakgrunden, jag hade tröttnat lite när det var dags att rita den.

Kritik på hästen är välkommen, men inte på bakgrunden ^^'

Edit: Kom på att det kanse vore bra att säga att den är ritad i Photoshop CS4 också, ni brukar alldit fråga om programmet annars…

Lazzie_
0

Här är förlagan, fotad av mig… 2006-2007 tror jag?

[Vargöga]
0

Ursnygg. Skrattande

Lazzie_
0

#2 Tack! Skrattande

Zabbio
0

Snygg! :) Lite kraftig hals - men bara med jämförelse av förlagan :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lazzie_
0

#4: Tack! Jag gjorde halsen lite kraftigare på flit, men det kanske blev för mycket?

Zabbio
0

#5 Tänkte inte på det förräns jag jämförde med förlagan :)

carsbo
0

den är jättefin! jag läste era kommentarer om halsen, och som zabbio sa man märker det bara om man jämför med orginalet men jag tycker inte det ser dåligt ut när man tittar på din målning.

det enda jag kan tycka är att benen är lite för korta, tex där bakbenet går upp till rumpan, det känns lite för kort där, men ja tror att om du flyttar upp linjen som går vid rumpan(linjen närmast svansen) upp litegrann och sen svänger ut på rumpan, så har du fixat det.
frambenen tycker jag är lite för korta - kanske bara är jag?

men det är absolut en fin bild och jag gillar verkligen hur du fått till manen och svansen!Glad ögat och alla andra linjer är jättebra placerade, du är jätteduktig!

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Lazzie_
1

Jag tror att skuggningen där rumpan övergår till bakben är lite dålig, det kanske är därför de ser korta ut? Frambenen vet jag inte riktigt hur det är med, jag tyckte de var för långa när jag höll på och pillade med dem X'D De kan kanske också se kortare ut för att jag gjort hästen så tjock. Men jag ska erkänna att ben är det jag är sämst på. Så här såg det ut när jag höll på och strulade med bakbenen ^^'

Mikaela120
0

Som vanligt, ursnygga!

Zabbio
0

Hm.. du har en tendens att måla lite korta ben på dina hästar :) De ser lite ut som små ponnier, generellt sett.  Iofs är väl förlagan också en ponny och har inte jättelånga ben, men nu tänker jag på de lite mindre och kompaktare ponnierna med ännu kortare ben :)

Det passar din stil, så man tänker inte så mycket på det, men om du inte ser det själv kan det vara bra att känna till :)

Lazzie_
0

#9: Tack!
#10: Ja, som sagt, benen (och halsen som jag alltid gör för lång, och huvudet som blir för litiet) är min svagaste sida ^^' Brukar tycka att jag ritar dem för långa, så jag kortar ofta ner dem vart efter när jag ritar. Kanske borde låta bli det? ^^' Kanske gillar jag shettisar för mycket Oskyldig

Ska försöka rita en kuse med längre ben och se hur det bli…

Zabbio
0

Hehe, du kan ju prova att låta dem vara :)

Lazzie_
0

Här är ett försök till längre ben. Varken hästen eller benen blev väl väldigt anatomiskt korrekta (ritade utan förlaga), så jag vill mest veta om benlängden ser ok ut? Jag hade fullblodsgallopör i tankarna när jag ritade denna, men jag tycker ändå benen blev för långa ^^'

Lazzie_
0

Fast nu i mindre skala såg de faktiskt lite mer ok ut… hm…

Zabbio
0

Tycker benen är perfekta för ett fullblod, fast kroppen och huvudet ser lite ponnyaktigt ut :P

Lazzie_
0

#15: Det kanske är ett ponnyfullblod? Oskyldig

Zabbio
0

Ett sånt vill ag ha! :P

Flisan2007
0

Tycker de är fina  båda bildera.. ponnisar har ju lite kortare ben precis som förlage bilden, så jag tycker den är kanon.

Har du ritat på Ritplatta eller hur har du ritat? förhand i sen in i datorn eller??

Lazzie_
1

#18: Tack! Jo, jag har ritat båda dessa med Ritplatta direkt i photoshop, från skiss till färdig bild. Här är steg för steg bilder på den första om det skulle vara intressant att se.

Flisan2007
0

vad har du för Ritplatta :-)? är precis på g o köpa en men vet inte riktigt vilken jag ska ha som nybörjare

Flisan2007
0

häftigt  med steg för steg bilderna :-)

Lazzie_
0

#20: Jag har en Wacom Graphire4 i A6 storlek som jag fick i julklapp, 2005 tror jag. Kostade då kring 600kr om jag minns rätt, och den har alltid fungerat felfritt (förutom första gången jag försökte använda den med Vista, men det löstes enkelt med en uppdatering av drivrutiner). Tror dock inte att den går att få tag i längre, men som jag förstått det är den föregångaren till Bamboo plattorna. Om så är fallet så rekommenderar jag helt klart en Wacom Bamboo Flört

Har i och för sig aldrig prövat någon annan platta än min egen, så jag kan inte uttala mig om hur den är jämfört med andra…

Zabbio
0

#20 Köp en wacom så får du en bra platta ;)

Har haft både wacom volito2 (gammal modell, riktig budget modell), graphire4, bamboo (den jag använder nu för intousen är trasig :() och intous2.

Voliton var liten, både wacom bamboo och graphire4 var i a6storlek. Det tycks litet men är rätt lagom för mig :) Intousen köpte jag beagnad i storlek A5.

Intousen är ett strå vassare än de andra, men det är mest funktioner (tex tilt). För övrigt var alla väldigt bra, märker ingen direkt skillnad på tryckkänslighet m.m.

Provade en intous2 i A4 storlek, det var aldeldes för stort för mig. :)

Kolla efter begagnade ritplattor, många köper, testar, märker att de inte blev bättre på att måla för att det var digitalt ;) och säljer igen :)