Teckning iFokus

Teckning

Etikett: material-och-teknik
Läst 2330 ggr
Zynell
0

Vad betyder siffrorna och bokstäverna?

Jag är fullkomlig nybörjare när det gäller utrustning för teckning/målning. Tungan ute Som yngre tecknade jag en del, men nu har det varit säkert 10 år eller mer sedan sist. Jag började teckna igen för bara några veckor sedan.

Jag har använt i stort sätt helt vanlig blyertspennor när jag tecknat men införskaffade för ett tag sedan blyertspennor som heter DERWENT GRAPHIC SOFT.

Det jag klurar över är vad betyder bokstäverna och siffrorna som står på pennorna? Allt från B till 9B samt H, F och HB. Jag förstår att det är olika tjocklekar på pennorna men vad står det mer för?

[TrevorS]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är styran, så här är det, då tänkt mjukast (blir mörkare färg) till hårdast (blir ljusare färg)

Mjukast
9B (mjukast) 
8B 
7B 
6B 
5B 
4B 
3B 
B 
HB (medium) 
F
H
2H
3H
4H
5H
6H
7H
8H
9H (hårdast) 

Zynell
0

Ah, tack! Glad Klurar lite på F. Den verkar inte riktigt passa in i skalan liksom. Är det något annat med denna penna?

[TrevorS]
0

Det är ingen annan penna, skulle inte lägga in en annan penna när man lägger upp en skala de har. Gjorde om den med bild på varje hoppas den hjälper dig mer.

Skuggor/gråskalor, de med siffror är från USA och motsvarande samma ton under är den som är vanligast i sverige.

Hoppas jag var lite klarare med skalorna. Glad

Bilderna är gjorda i Photoshop av mig, får ej kopieras utan mitt tillstånd.

Zynell
0

#3 Det jag menade är att F känns väldigt malplacerat, dvs själva bokstaven när allt annat är på H eller B, om du förstår hur jag menar. Men annars tycker jag att skalorna är glasklara nu. Förstår nu hur det fungerar och hur jag ska gå till väga när jag letar efter nya pennor, så tack för hjälpen! Skrattande

[TrevorS]
0

De heter väl så för de används till skuggningar antar jag.