Ritplatta?
Det kan ta ett tag, för istället för att titta ner på bordet så måste du ju kolla på skärmen istället om du inte väljer en jätte dyr platta som har en inbyggd skärm
För mig var själva omställningen inte några problem. Tyckte det kändes naturligt att kolla på skärmen. Dock kan det vara klurigt att lära sig ps om man inte har arbetat i det tidigare. Jag har grunden från skolan men det var många år som jag inte underhöll mina kunskaper vilket har gjort att det är många bra funktioner som man glömt.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tog mig ett ganska bra tag att lära mig, gav faktiskt upp en gång och ritade inte med platan på ett halvår. Jag hade PS erfarenhet och hittade i programmet, men min hand/skärmkoordination var jättedålig. Men ju mer man ritar med plattan ju fortare lär man sig!
När det gäller att lära sig PS är mitt tips att klicka omkring och testa allt möjligt så man ser vad som händer när man ändrar tex. Opacitet, flöde, använder olika penslar, ändrar lagerinställningar etc.
Största problemet är ju att du måste lära dig PS helt klart. Från hur det fungerar till kortkommandon och annat så du får ett flyt när du arbetar. Ritplatta är bara en vanesak. Har man ritat tradtionellt mycket innan brukar det inte vara nån större sak egentligen, av min erfarenhet iaf.
Ritplattan var inget problem för mig, jag har ju använt musen tidigare :) Lite skillnad, men inte jättemycet (förutom presision och tryck och allt annat som blev mycket bättre).
Photoshop och andra bildprogram tar däremot lite tid att lära sig, men det är bara att testa sig fram och läsa lite tutorials.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Egentligen behöver du ju inte vänta att köpa ritplattan.
Sen är det ju så att många ritar med photoshop än om det egentligen är ett bildredigeringsverktyg. Och det går jättebra dock ska du ju veta att det finns många andra program som är enskilt gjorda för att ritas med.
Coral Painter eller Autodesk Sketchbook Pro
Så du vet bara
Titta på många tutorials, än om det är bäst att göra det i kombination med kurser. Sen ska du trycka och experimentera med alla knappar och inställingar överallt för att förstå vad man kan göra.
Dock så måste du börja att lära dig grunderna hur det fungerar med Lagers, brushes etc. Vart allt ligger i photoshop så du får struktur sen kan du börja leka.
#7 Vet du vilket som är enklast att lära sig av PS och de andra programmen som du nämnde? Samt vilket som är billigast? :)
Tack för tipsen! :)
// Elin :)
"I think therefore I am"
- Descartes
PS är definitivt dyrast :)
Artweaver är gratis och rätt enkelt.. fast det säger jag som är van at testa olika program, så jag vet ju hur de funkar i grunden. Ofta är de ganska lika i hur man använder dem, skillnader ligger i hur mycket man kan ställa in och hur bra penslar osv är,
Passar på att tipsa om ArtRage också, det tyckte jag var riktigt bra när jag testade det. Lite mer likt att rita/måla på papper/duk än photoshop och mycket billigare.
följder inte artrage med åtminstone wacom bamboo? ( gjorde på min iafl )
#8 Frågan om man är student eller inte. Och eftersom du är 94:a så jissar jag det. Då kostar photoshop cs5 typ 1500kr har jag för mig, studenter får runt 80% rabatt eller något liknande.
Vilket som är lättast vetjag inte, photoshop är väl mer valmöjligheter och samtidigt mer kraftfullt. Men man behöver ju inte använda allt i programmet.
Autodesk program är gratis för alla studenter.http://students.autodesk.com/
Plattan kändes helt OK efter ca 30 minuter för mig. :)
Tack för alla svar! :) Uppskattar verkligen att så många vill hjälpa till!
"I think therefore I am"
- Descartes
Kom på att jag har PS Elements 7 på min dator, funkar den lika bra som andra PS att teckna i eller är det mycket som saknas? Har inte använt det så mycket så vet inte så mycket om det än och undrar mest om det är värt att köpa ett annat program. :)
"I think therefore I am"
- Descartes
#15 Lär dig använda det programmet först och se om du öht trivs med att rita så, se om du saknar något, prova gratisprogrammen osv.
Har du studentrabbatt som snart löper ut, så är det värt att köpa riktiga photoshop, men annars finns ingen anledning att skynda på :)
#16 Okej, tack! :)
"I think therefore I am"
- Descartes
Ska du köpa Ritplatta köp Wacom bara så du vet.
Det följer även med Ritprogram med ritplattan, vet dock inte hur bra dom är.
#18 Okej, haha tack! :)
"I think therefore I am"
- Descartes