Vad kan man spraya blyerts med ?
Jag har kämpat med en teckning nu i nästan 3 timmar. Men jag ska sätta den i ram, MEN finns det något som man har hemma som man kan spraya på så det fäster och inte smetar ut ?
Min första tanke var hårspray om man tar det på ordentligt avstånd men jag vet inte.
Tips ? :D
Vad har du för papper och vad för sorts färg?
Tror hårspray bara smetar ut mer, ev gör "rinnande" streck på eller kladdprickar.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Bara vanligt vitt A4, och det är blyerts. Stiftpenna och 6B..
Ja, jag testade på en bit kartong men det blev inte spec bra, och blyertsen fässte inte heller.
Tänkte om det var tunt eller lite tjockare papper. Men håller det sig inte utan något om det ska vara inramat?
Hobbylack annars kanske? Risken finns att det blir glansigt eller att pappret blir vikt eller så av det blöta.
Ja, det är ju relativt tunt. Ja, det borde det ju göra, men är rädd att den ska bli förstörd ändå :P Därför funderade jag på det… Men det borde gå utan.. Tack för hjälpen :D
År 2008 eller 2009 tecknade jag en bild i blyerts. Den låg i bokhyllan och i olika lådor i ca ett år innan vi ramade in den och den "lever" än xD
Oh :O Men då är det lugnt juh :D vad glad jag blir. Då är det nog lungt :D
Det finns speciella sprayer för att "fästa" blyerts på papper. Har själv sådant hemma men vet inte vart jag har det så kan tyvärr inte hjälpa med produktnamn. Gå till en hobbyaffär eller liknande så finns det säkert där.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#7 Jo det vet jag, det är bara det att kassan ekar tom med 6 kr på kontot :P Annars hade jag gärna investerat i det. Därför undrade jag om det fanns något hemmaknåp ^^
#8 Då tror jag det är bättre att lägga bilden i en bok och vänta på tills man har råd, eller bara rama in den som den är. Hemmaknåp kan nog lätt skada bilden istället.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#9 Jag har ramat in den som det är. Lär inte ha många kronor över dom nästkommande månaderna så det får vänta ^^
Fixativ heter det :)
Man kan använda hårspray, men då ska det vara ett starkt hårspray utan några ''mjukgörande'' eller vårdande medel i. Dvs man måste lära sig att läsa innehållet och alla konstiga namn man ska akta sig för, samt hitta ett hårspray utan dem (troligtvis en billig modell).
Fixativ och hårspray består av samma ämnen, utom att många hårspray har oljor i sig för att vårda håret - och det är inte bra för teckningen. Kvaliteten på spridningen kan också skilja.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jaha :) Tack för svaret, om inget annat lärde jag mig något helt nytt :O