Photoshop?
Jag skulle vilja skapa fina bilder på digitalt sätt och funderar på vilka program man ska använda till detta. Är det photoshop som gäller? Har aldrig tecknat på det sättet förut och det vore jättekul att pröva. 
Photoshop är det enda jag använder. Perfekt för ändamålet.
Dock rekommenderar jag dig att investera i en ritbräda (t.ex. Wacom). det är betydligt lättare än att sitta och försöka rita med musen!
Lycka till!
/Johan
Ah, tack för tipset. Ska kolla upp brädan. 
Skaffa ritbrädan först :) Kolla begagnat om du vill spara pengar, många köper, kommer på att de inte gillar dem och säljer vidare ;)
Det finns gratisprogram att använda, speciellt när man testar. Även online program som funkar direkt i webläsaren.
artrage (har jag för mig) är ett gratisprogram till windows som fungerar rätt bra för att just måla.
Gimp är rätt välkänt, gratisa och har många finesser, men är inte så användarvänligt.
Corel painter, paintshop pro osv är också måleri program, men kostar en del.
Photoshop är egentligen bildredigeringsprogram, men utmärkt att rita och måla i. Min favorit, helt klart. Kostar dock runt 10 000kr eller strax där under. Har du studentrabatt så passa på för då sjunker priset ansenligt.
Photoshop elements är billigare och också bra program, men sist jag kollade saknade de funktionen att bestämma flöde på pennnan (har Opacitet bara) vilket är den funktion jag använder mig mest av. Det känns mer uppenbart att det inte egentligen är ett Ritprogram utan till för fotoredigering.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Tycker dock att senaste CS5 känns mer "öppet" för ren ritning. Där har man ju t.o.m. en interfaceinställning som heter "Painting".
Men ja.. Photoshop är dyrt. Alldeles för dyrt. Men det är ett stabilt program med många år på nacken (som erfarenhet).
#4 Är fattig och har inte kunnat testa det :P Men det är väl på tiden att de inser hur många tecknare som använder photoshop trots allt. (fast hade det varit som de andra programmen och baserats på att få ''äkta'' texturer från olika penslar istället för den typiska photoshop känslan och penslarna, så hade det ju inte varit lika bra.. :P )
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Sant.
Bästa prorammen som finns för att just teckna tycker jag är Paintool SAI och OpenCanvas ( äldre versionerna ska vara gratis på den om jag minns korrekt ).
Jag kombinerar Paintool SAI med Photoshop då dom funkar bra på olika sätt. SAI färrlägger väl och tecknar bra, medans photoshop har bättre saker man kan tweaka och förändra bilden med.
Jag använder mig oftast av Photoshop men även Paintool SAI som nämnts här ovan, men jag vill tipsa om ett roligt och bra billigt program nämligen Artrage!
Det är ett himla roligt program som man antingen laddar ner gratis från deras hemsida och då är det en lite nerbantad version som man kan ha kvar på sin dator.
Annars kostar hela programmet Artrage Pro inte mycket att köpa om man nu märker att man gillar det. Då jag var inne på deras sida för ett tag sedan kostade det bara 343 kr.
..Jag har skrivit lite om Artrage på min blogg.