Teckning iFokus

Teckning

Etikettfilmer-animationer
Läst 3010 ggr
Catta-
0

Cowgirl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej :) Blev precis klar med en bild jag har kämpat med ett tag nu :) Gorde även en speedpaint på den.

Bilden jag använde som referens har jag själv fotat.

Bakgrund härifrån http://ysaeddastock.deviantart.com/gallery/23916866?offset=48#/d2z969c

Vad tycks?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Lazzie_
0

Tycker personligen det är mer av fotomanipulaton än teckning när man kalkerar bilder sådär, och bakgrunden är ju ett foto… Men för att öva färgläggning kan det kanske vara bra (kalkerade själv lite när jag började rita didigtalt, och färgläggning, och att hantera ritprogrammet, var nog det jag blev bättre på genom det). Som fotomanipulation tycker jag den var riktigt fin, bra komposition och val av bakgrund!

Zabbio
0

Denna har jag missat :)

Trevlig bild, dock passar inte bakgrunden in. Men så blir det ju när man använder foton. :)

Tycker det är bra att du vågar visa hur du gjort, det är ju inte precis ritat helt på frihand, men även att måla på det viset kräver en del skicklighet oh framförallt är det ett bra sätt att öva. Ser jag rätt förresten; du målar på ''frihand'' med fotot bredvid efter att ha tagit konturerna men väljer färg direkt från fotot? Tycker inte att det är en manipulation utan en målning. Nästa steg (om man nu ska ta det i steg) är ju att skissa färre konturer och välja färg från paletten.Att du tagit fotot själv är också ett plus i mina ögon.

Efter att ha sett hur svårt en del har att bara kalkera har jag börjat inse att det krävs en hel del även om man kalkerar en  hel bild totalt..

Det är en fin bild, det jag kan käna är att det är en del  skuggor som är mer som ritade linjer, tror att det hjälpt mycket att skugga mer i fält, även om det innebär att gå ifrån fotot :) Även bakgrunden käns lite malplacerad, en helt enkel brunaktig bakgrund med bara lite ljusskiftningar hade satt häst och ryttare i fokus, om du inte känner dig redo att måla en hel bakgrund också.

Men det är ändå en bra bild, tack för att du visade den och lade upp filmen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Catta-
1

#2 Tack för dina synpunkter! :)

Efter konturerna tog jag några färger från bilden och målade dit dom för att få typ en bas. sedan jobbade jag själv med att lägga till mer färg och skuggor och de blanka.

Jag tar färger från bilden och ritar av konturen just nu för att träna på hur färgerna ska vara och hur proportionerna ska vara. Efter ett tag kommer jag nog bara kunna ha en bild brevid och rita konturer och färglägga själv. Men just nu ser jag detta som träning :)

Lazzie_
1

#3 Fast jag tycker det är bättre att direkt försöka rita på frihand om man vill lära sig proportioner. Man blir tvungen till att tänka mer på just proportioner och uppbyggnad av det man ritar då. Det kan du i och för sig tänka på nu också, men då skulle det kanske vara bättre att testa att rita formerna tex. hästen besår av, som stödlinjer ungefär. Jag brukar ibland rita stödlinjer på referensfotot jag använder för att få ett hum om proportioner, eller längd och avstånd mellan något, i fotot som jag har problem att få till i teckningen och sedan försöka överföra det till min teckning.

Men, nu är det här egentligen ingen kritiktråd och det viktigast med att rita är ju att ha kul och rita på ett sätt som passar en själv! Så om du känner att du lär dig bäst av det här sättet så fortsätt med det Glad

Catta-
0

#4 tack för tipsen :)