Teckning iFokus

Teckning

Etikettövrigt
Läst 4589 ggr
[Lostmybrain]
2012-01-13 14:48
0

wip - hästen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min work in progress till en akrylmålning och jag har precis gjort klar skissen Glad

Hur ser det ut än så länge? Det vänstra benet kan jag inte komma överrens med.. Hästen ska gå framåt. Ser ni det?

carsbo
2012-01-13 18:01
0

jag vet var felet sitterGlad benet kan svänga ut sådär, hästar som går i nedförsbacke kan gå lite utåt med frambenen, lite slarvigt sådär(annars är nämligen benen rakt framåt) men du måste böja på nedre kotan och hoven får du mixtra med. grunden är redan jättebra så slutresultatet blir ännu finare

nu ser jag precis att ögat är lite för litet och möjligen det närmaste örat för stort.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Hanna
2012-01-13 21:00
0

Ser bra ut! :) Men som tidigare nämnt är ögat för litet.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Zabbio
2012-01-14 15:16
0

Frambenet ser långt ut, men skuggning är nog det som krävs för att visa att det är böjt i knät - ljusare på delen över knäet och lite mörkare på ''smalbenet'' :) Även hoven behöver en skicklig skuggning, men faktiskt så böjer de inte upp hoven/kotan mer när de går i skritt, normalt sett.

Annars kan översta delen gå rakt eller möjligtvis lite innåt, och nedre delen av  benet gå en aning utåt. Det är inte ett korrekt rörelsemönster, men ganska vanligt. Eller om du gör tvärtom - att underbenet går något inåt. Som sagt, inte helt korrekt, men ganska vanligt, kanske ser trevligare ut. Korrekt sett ska benet vara rakt framåt hela vägen och då har du bara skuggning + proportioner  att hjälpa dig.

Bakdelen ser lite kantig ut, som om det är en ganska muskelfattig häst :)

Lägger in en bild med lite tips :) Inte perfekt, skissade bara upp lite snabbt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
2012-01-14 15:21
0

Din häst borde ha det andra frambenet höjt :)

Vikten på framkroppen visar det, och även bakbenens placering. Bakbenet på samma sida som den lyfta framhoven ska vara i marken på ungefär samma punkt som framhoven just lyft från.

JossanH
2012-01-14 16:15
0

Jag tycker att benets vinkling går lite för långt ut från kroppen, lite som att hästen precis bestämt sig för att börja gå mot vänster istället för rakt fram.
Tycker dock inte att ögat nödvändigtvis är för litet. Man är snabb med att förstora för att det ser bättre ut på bild, snarae än att likna verkligheten.

Tycker annars att hästens kroppshållning är riktigt spännande, sådär så att man vill se vad det är hästen har upptäckt, och tror det kommer bli toppenbra när den är klar!! :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

carsbo
2012-01-14 22:53
0

jag tycker det är lite roligt att jag var förvirrad med work in progress och very important person, blandar ihop dem då och då så jag trodde du sa "wery(felstavning men utan att tänka på det) important person - hästen. som om du var en mycket viktig person här på iFokus och har typ företräde till kritik haha Flört

[Lostmybrain]
2012-01-16 07:18
0

Tack för allas respons! :D Ska försöka ändra benet mera så att det ser bättre ut, lite mer under kroppen.

Ögat kan jag förstora upp lite men örat får stanna ^^ Alltid beundrat hästar med stora öron. Charmar mig på något sett.

Har inte hunnit göra något än men jag visar bild när jag tycker jag är klar med benet och diverse små korrigeringar Glad

[Lostmybrain]
2012-01-18 10:54
0

Jag bytte ben efter lite tankar ang tyngden som någon nämnde :)

Tack zabbio för din skiss! Det hjälpte jättemycket.

Hur ser denna ut nu?

carsbo
2012-01-18 12:34
0

hm jag kan intee se den

Zabbio
2012-01-18 16:57
0

#8 Ingen orsak,  tvingade mig att tänka till lite också :)

Tyvärr kan din bild inte laddas..

[Lostmybrain]
2012-01-20 08:47
0

Hmm det går inte att ladda upp :/

Zabbio
2012-01-20 10:36
0

Vad har du för filformat?

Kan fu ladda up den på en annan sajt och länka? (photobucket, elftown/elfpack tex. Facebook om du är över 15 och har ett ''öppet'' konto)

[Lostmybrain]
2012-01-21 00:48
0

Jag länkar till min sida jag laddade upp den på :D Fortsätt gärna kriticera här i tråden :)

Länk

Zabbio
2012-01-21 08:16
0

Lägger in den så att den syns i tråden :)

Bilden i #13:

---------

Tycker det ser mycket bättre ut nu :)

[Lostmybrain]
2012-01-25 09:10
0

första lagret satt :)

[Lostmybrain]
2012-01-25 11:15
0

skuggningen klar :) nu är det bara detaljer kvar

vad tycks hitils? Det är första gången jag målar en häst, så propotinerna blev inte så bra..

ej skannad så kvaliten på bilden är sådär :P

Zabbio
2012-01-25 12:26
0

Snyggt :) Proportionerna är det vl inga större fel på, det hade du ju i skissen redan ;)

Ser bra ut, ser ram emot att få se den klar!

soie
2012-01-27 23:00
0

Snyggt! :D ska som sagt bli spännande att se slutresultatet.

Boktips: Anatomisk tecknarskola, alt anatomisk tecknarskola djur.

(om du inte redan har dem förstås) riktigt bra bilder, och tydliga skisser så att man förstår hur ben etc rör sig.

~ Bara döda fiskar följer strömmen.

Zabbio
2012-01-27 23:23
0

Hm.. TS, det är inte så att du faktiskt har Anatomisk tecknarskola och har ritat av hästen dfrån den? Är väldigt likt bilden på s. 61 i "anatomisk tecknarskola djur" :P

(inget fel med det, att rita av anatomiska modeller är väl nåt av det bästa man kan för att lära sig. Fast just deras hästar i den boken är inte riktigt min stil, , sen hade de ju missat det här med fotförflyttningen i skritt på den bilden, vilket du rättat till i din målning)

[Lostmybrain]
2012-01-28 00:55
0

#18 tack! Jo den boken har jag ;)

#19 Japp! :) Fast ritat av direkt kan man inte säga, jag kollar på en bild väldigt noggrant sen kör jag på minnet ;) Det är så jag lär mig bäst Skrattande

Zabbio
2012-01-28 09:46
0

#20 Menar du att du tittar på bilden en stund och sen lägger bort den, eller att du tittar noga och ritar samtidigt på ett annat papper? :) Jag menar det sistnämnda när jag säger ''rita av'', att man har den framför sig men inte följer linjerna/kalkerar. I vilket fall är det  bra sätt att träna på :)

Det syns att den inte är kalkerad rakt av, huvudets  vinkel är inte exakt likadan m.m. så det ''beskyllde'' jag dig inte för :)

Men det är kul att veta vilken bild du använt som förlaga, jag tyckte väl att jag kände igen den! :P

[Lostmybrain]
2012-01-28 11:53
0

#21 ja jag tittar på en kroppsdel och lägger bort och försöker minnas ^^ Eller jag ritar så av vad jag kommer ihåg. Sen ifall jag glömt hur en kroppsdel ritades tog jag först hjälp utav min refbild men sen kollade jag på de andra sidor om just den delen Skrattande Fördelen med att ha en anatomibok!

carsbo
2012-01-28 11:53
0

zabbio är avmålningspolisen Flört haha Tungan ute

Zabbio
2012-01-28 13:25
0

#22 Det är en jättebra metod :) Borde nog själv använda den lite mer.

Yep, köpte också anatomiboken just för att få lite extra koll :)

#23 Hehe, nejdå! Det är inget fel i att måla av, det är så man lär sig. Och även om man är duktig på att teckna så är det bra att måla av emellanåt för att hålla sig i form och fortsätta utvecklas, hellre än att dfastna i en ''mall'' som hjärnan sätter upp. :P

Det är bara Kalkering som är lite fuskigt - också en bra träningsmetod och en god hjälp om man tex ska måla porträtt som behöver vara exakt likt, men vid Kalkering ser jag gärna att man skriver att det är så man gjort, just för att då får man proportionerna gratis. Det får man ju inte om man ritar av eller ritar på frihand. :P

Men för övrigt är  jag mest nyfiken på hur folk har gjort ^^

carsbo
2012-01-28 17:42
0

#24 ja vet, men ja skojar bara haha eftersom vi pratade om det tidigare med Flört