Bra scanner?
Hittintills har jag nöjt mig med multifunktionsmaskiner (scanner, skrivare, kopiator), men nu har jag fått nog av borttappade skuggningar, försvunna ljusa färger, färgtolkningsfel och så vidare. PS kan inte ens ta fram hälften av vad som tappas. Jag vill köpa en riktigt bra scanner framöver, och det får helt enkelt lov att kosta lite. A3 vore trevligt.
Tips, någon?
jag har då inte mycket erfarenhet av scanner, jag fick min hp scanner i julklapp. tidigare fick jag ta bilder med min kamera så för mig är det lite skillnad, dock är det irriterande att ljusa partier försvinner men det är för mig bättre än förut :)
hoppas att någon har ett tips åt dig
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Har använt ett par skannrar, bägge skannade för ljust och allt grynigt i teckningen blev väldigt tydligt. Men det beror troligen på hur blyertsen reagerar på ljuset och så. Använde photoshop för att justera så mycket det gick, numera fotar jag istället då jag tycker att det blir bättre.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#1 Tack!
2# Har du några speciella fotoknep? Tycker att det är svårt att få till bra foton just när det gäller teckningar och målningar. Det är mycket lättare att fota tredimensionella saker. Eller så är det bara jag som inte kan med kameran…
…och just då dök en annons upp mitt i tråden, för just den skrivaren jag kollat in tidigare idag. Det känns lite som ödet.
#3 En bra kamera och fota i dagsljus, rakt framifrån, utan blixt. :3 Har en systemkamera men just för teckningar använder jag auto läget.
#5 Tack! Det är ungefär så jag försöker göra, får se till att lära mig kameran och skaffa bättre ljuskällor. Men en scanner blir det nog ändå, det är mycket bekvämare att bara lägga bilden och trycka på en knapp. ;)
#6 hehe, jag började fota för att scannern var så långsam och seg.. x)
Jag använder alltid kameran.
Blixt gör blänk i bilden så därför tar jag i dagsljus och försöker stabilisera kameran mot en stol. Om man inte har blixt inomhus så behöver kameran mer tid på sig att ta bilden.
Ha ett ljust rum, dock inte solljus, så att det blir en mjuk och fin fördelning av ljuset.
Jag har en A4 scanner, en Canon, men denna använder jag egentligen bara till att skanna av gamla bilder eller något annat litet. Har den inte ens inkopplad nu. Den ligger i bokhyllan 
Just det ja, glömde uppdatera tråden. Det blev en Epson Perfection V33:
http://www.epson.se/se/sv/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/3834
Den är fantastiskt bra, återger minsta detalj och korrekta färger. Jag är supernöjd. :)