Ge och ta emot kritik (OT)
Som alla vet är det väldigt svårt, och många har träffat en dålig kritiker eller en konstnär som är dålig på ta emot kritik, den här länken är en länk till vad jag tycker är rätt bra råd osv. Värd att titta på :)
Följande länk kan tyckas är lite för morbid för vissa personer, tänk igenom om ni vill se på den eller inte.- samma skapare som den som gjorde den första bilden
Hur tycker ni det är att ta och ge kritik? känner ni igen er i nån av 'kategorierna' ? :D
Diksutera ^^
Roliga! :)
Visst har man sett folk på internet som blivit arga pga kritik, har dock inte själv varit inblandad de gångerna (puh) :)
// Elin :)
"I think therefore I am"
- Descartes
Jag kan vara dålig på att ta kritik ibland (oftast när jag inte bett om det utan bara vill visa upp något, kanske en gåva till nån - som jag ändå inte kan fixa till och inte vill hitta fel på, eller en teckning jag mest gjort för skojs skull eller för att förmedla något) men brukar försöka att svara respektfullt oavsett om jag håller med eller inte :)
Däremot när det kommer till ridningen, då har det hänt att det tagit hus i h**** pga kritik.. dels för att jag får så fruktansvärt dåligt samvete över att inte kunna rida min stackars häst perfekt, och dels för att hästfolk ofta är lite..speciella (jagg är inget undantag..). Skulle man få ett råd man inte håller med om så är det inte helt ovanligt att folk riktigt letar fel i det man svarat och förvränger ens ord till något helt annat (ofta är det stor skillnad på olika forum). Vilket gör mig frustrerad som bara den eftersom jag såklart vill bli förstådd - även om jag inte bryr mig så mycket ifall XX håller med. Men jag vill att XX ska förstå vad jag menar och inte tycka att jag är dum i huvet för att ha en åsikt som jag inte har..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
kritik ska ju inte bara vara en dålig sak. det missar många som ger kritik
när man ger kritik ska man nämna helst lika många bra saker som saker man kan bli bättre på.kritik ger man och tar för att en person ska kunna bli bättre. man blir mer eller mindre blind när man sitter och håller på och kan ibland behöva hjälp för att komma snäppet högre.
kritik ska inte vara någonting neggativt, och tyvärr så ser jag ofta här inne personer som bara ger neggativa kritiker och inga possitiva.har man ingenting bra att säga så ska man inte säga någonting alls. får man bara neggativ kritik på sin teckning så får alla tanken "jag är dålig" någonstans inne i huvudet.
själv var jag i början känslig för kritik, men det börjar bli bättre. det är själva känslan att "jag inte har gjort det bra" som får kritik att verka dåligt. därav är det så viktigt att den som ger kritik visar de bra sidorna också.
tänk på det, ni som är snälla och ger kritik för att personen ska kunna bli bättre. mentalt måste man också bli starkare inom kritiken, det blir man inte av bara saker som inte ser bra ut.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Konstruktiv kritik tycker jag är väldigt bra. På saker man kan förbättra och tips på hur man gör dom.
Enbart negativ kritik är inte speciellt uppskattad, iallafall inte från mina sida utan då vill jag kunna höra att "men gör du såhär så blir det bättre"