Teckning iFokus

Teckning

Etikett: material-och-teknik
Läst 2257 ggr
[jaxwire]
1

Hjälp med mer levande bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat rita lite smått efter flera års uppehåll. Slängde ihop denna teckning med hjälp av färgkritor som ja hade liggandes hemma.

Skulle vilja ha lite hjälp ang hur jag kan få bilden mer levande, hur ja skulle kunna skugga mm.

Tar tacksamt emot tips och ideer.

Sehvrin
0

Jag skulle säga att du borde lägga till lite glans i ögonen. Tänk dessutom på att det man ser av ögonen är en liten bit av en sfär, så skugga lite med avseende på det, inte bara hur det runt omkring skuggar ögonen (för den verkar du ha fått till bra)

Lycka till!

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Zabbio
0

Tycker att det är bra att du vågar skugga och rita! :)

Mitt tips är lite tråkigt, men.. titta på foton. På riktiga djur, och måla av det. Eller öva bara på detaljer kanske, rita tex ögon, kolla hur blänket ligger i olika ljus, hur formen och skuggorna ändras i olika vinklar. Nästa gång gör du likadant med en nos, sen öron, kinder, panna osv. Och naurligtvis hela ansiktet också emellanåt, men det kan vara lättare att se och orka hålla koncentrationen om man emellanåt enbart fokuserar på en viss detalj :)

Bestäm en punkt ljuset kommer ifrån, och tänk dig hur det lyser upp allt som ligger närmast eller sticker ut, men inte de delar som är vända bort från ljuset eller skyms av andra bitar. Ige - se på foton, försök se vart ljuset kommer ifrån och fråga dig ''hur ser jag det?''Kolla hur skuggor och ljus är, vilka färger gömmr sig i skuggan? Är färgen/pälsen blekare i en viss del av ljuset/skuggan, eller mer färglad och mättad? osv.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[jaxwire]
0

Tack för tipsen, ska absolut sätta igång att träningsmåla på detaljer!

Nu bara älskar ja ju dessa lite orealistiska bilder, dvs de som är lite mer "tecknad" än verklig. Jag vill att bilden ska se mer levande ut, men vill inte att den ska vara allt för nära "verkligheten" heller.

Utan lite mer åt "Skrotnisse" hållet eller vad ja ska säga =)) oj, kände att de kanske blev en dålig förklaring men vet inte riktigt vad en sån stil kallas =))

Zabbio
1

Även tecknade stilar kommer från en god uppfattning om ljus och skugga, form och Anatomi. Först när man har ett bra hum om hur kroppen egentligen ser ut, kan man leka med den och ändå få det att se bra ut :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[jaxwire]
1

#4 Du har en poäng i de du säger!

Sehvrin
1

#3 Om du är ute efter den stilen tycker jag att du har kommit en bra bit på vägen, för stilen i bilden för verkligen tankarna till Skrotnisse Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Tecknisen!:)
0

Vilken fin!