Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 7682 ggr
Fjäril
0

Tips till nybörjare?

Hej, Ni har säkert fått den här frågan tidigare så skicka gärna en länk till den tråden isåfall :) Nu sitter man här med barnen (som så många gånger förr) och önskar att man kunde teckna :) Jag har varken fallenhet för att teckna/rita eller måla, men man kan säkert lära sig. Jag googlade lite efter tecknar-tips (vet att jag har sett någonstans där någon visar grunderna, eller att man kan följa med, steg för steg) men hittar inget bra. Har någon av er tips? :) Fjäril

Sajtvärd på Övernaturligt

21Guns
0

Kolla på bilder och teckningar på internet till exempel och försök rita av dem. Det finns massa turorials på YouTube till exempel, dock är dem flesta på engelska.

Du har helt rätt, alla kan lära sig teckna! Det handlar bara om att öva, öva, öva! :)

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

Fjäril
0

Tack 21Guns, Ja jag får söka på katter och annat "enkelt" till en början och som du säger, det är nog öva som gäller :) Tack!

21Guns
0

Kan även passa på att tipsa om artiklarna här på forumet också! :)

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

Fjäril
1

Tack!

Jag ska lära mig det här nu, det hade verkligen varit hur roligt som helst.

Jag försökte teckna/rita en fjäril förut - gissa hur de gick. Är det en drake mamma Tungan ute

LillaLing
0

Det finns faktiskt massor med olika saker du kan lära dig av…T.ex. som att titta på google efter några lätta och fina bilder att rita av…Det finns faktiskt också många inlägg här inne på teckning iFokus som man kan lära sig av…Jag har lärt mig mycket av tecking ifokus…Men jaa alla har sina egna sätt att lära sig på…

Hoppas du hittar ett bra sätt för att lära dig rita bra…HejDå hoppas du får en bra dag..!!<33

Zabbio
0

DeviantArt har många tutorials i olika nivåer, hitta och sök efter de som känns att du kan följa med i och förstå :) Det är ju kanske inte mest effektivt att börja med en tut som handlar om att få rätt nyans på olika drakfjäll i photoshop, innan du lärt dig att rita en hyfsat proportionerlig drake till att börja med ;)

När det gäller djur och människor är det nyttigt att kunna lite grundläggande Anatomi - hur ser ben och muskler ut under huden och hur fungerar de? Var böjer sig armen och hur högt eller lågt kan axel-leden flyttas? HÄR finns tex en av många bra guider till grundläggande Anatomi och proportioner på människor. Man behöver inte följa det slaviskt utan ibland är det bra att dra ut svängarna lite, men man kan få en ide om vad man ska titta efter när man målar av ett foto, eller ska skissa upp en grund. HÄR är en kliknande överblick över djur, och du kan se hur olika djur har samma grundläggande ''skiss-skelett'' samt muskler. Ett skissat skelett behöver inte vara mer avancerat än här, det är bara för att få en bra balans i posen och formen av motivet. :)

Här är en som visar lite hur man kan lägga in liv i en pose för att undvika att figuren blir stel och tråkig - och orealistisk. Vi står väldigt sällan spikrakt rätt upp och ner :P

Meningen med de här tutorialsen är inte att du ska känna att det blir svårt med en massa regler att följa och att det inte går, utan det är bara bra att ha i bakhuvudet när du tecknar. Ju tidigare du får in tänket desto bättre - sen är det ingen som förväntar sig att det blir perfekt varje gång. Och man får bryta ''reglerna'' och experimentera fritt. Även när du ritar steg-för-steg så är det bra att kunna grundläggande Anatomi och balans. Och ska jag vara helt ärlig - steg-för-steg metoder blir ofta att man lär sig ett visst tecken/symbol för ett föremål än att man lär sig se och rita realistiskt. Ungefär som när du lär  dig skriva; du kan skriva ett A men kan du rita av ett A i en annan form, med skuggor och former osv? Ofta vill den vänstra hjärnhalvan ta över, den säger ''men man ser att det är en häst, det räcker väl?" och den högra vill hellre rita hästen precis som den ser ut, utan att nöja sig med att det är en symbol för en häst. Om du förstår något av mitt flummande? :P

Så varva steg-för-steg bilderna med att rita av foton (och teckningar för all del), lägg in egna skiss-skelett och former. Efter hand kommer du veta hur du ska skissa egna bilder ur huvudet med hjälp av skelett och former.

Två-punktsperspektiv och enpunktsperspektiv är också nyttigt att lära sig, framför allt om du vill rita en scen ekler landskap etc.

Sen kommer det till att omvandla föremål och varelser till former, och se ljus och skugga. DENNA visar skuggan av ett ägg, se hur skuggan formar ägget från en vit oval till ett avlångt klot :)  Om man tex ritar en hund kan man välja att ljuset  kommer lite diffust uppifrån, vilket innebär att hundens mage, undersida av hals och insidan på de bortersta benen kommer vara i skugga. Sen kommer utskjutande delar (tex muskler) bilda småskuggor under sig och på sig, som ägget. Mjuka, diffusare skuggor med ljusare partier närmast ljuskällan. En fyrkant hade haft skarpa skuggor.

och slutligen; HÄR är en vettig steg-för-steg tutorial om att rita en katt, och den verkar täcka ganska mycket av det jag skrivit ovan :P Så rita efter den och se om det blir lättare :) Tyvärr förutsätter DA näsan att du har en god engelska grund, men annars kan du ju titta på bilderna…

Sen finns det knep för att lära sig SE, tex att bara rita siluhetten, eller att rita upp och ner, rita med vit penna på svart papper etc.

Vill du söka på DA finns en länk till deras sida här, till vänster kan du klicka i tutorial, traditional art etc, och så kan du söka inom tutorial i sökfältet uppe i mitten av sidan :)

Framförallt - våga testa, öva och se :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fjäril
0

#5 och #6

Tack så jättemycket för tipsen!

Steg för steg förklaring uppskattas mycket, så tack för igen!

Nu ska här tecknas, tänk vad glad man bir den dagen man får till något bra. Det ska bli roligt.

Tack Skrattande

Monarchy
0

gå en kurs,  så du får tips och trix på plats. Så jäkla mycket lättare från början och senare i sin utveckling.

Annars sök på engelska på internet så hittar du allt

Fjäril
0

#8, tack!

Jag får nog börja via nätet först, sen kan man ju se Glad

Monarchy
0

Lär dig reglerna för perspektiv, otroligt viktigt. Underlättar något enormt då du ritar.  Sen om du ritar människor eller djur, Att lära dig reglerna för deras Anatomi.

Juliasundstrom
0

Hej på dig fjäril! När du tecknar kan du ha enn bild framför som du studerar. Då ser man proportionerna och vart skuggorna ligger osv:) Sen är det bara att öva och öva:) Kram!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Fjäril
0

Tack Julia, ja det har jag försökt med Tungan ute men jag får ge det lite tid.

Tack, kram!