Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-lätt
Läst 5584 ggr
ks.gerbil
1

ännu en häst ;)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha… jag har precis läst lazzie_ inlägg och nu blir det ännu en häst :P jag har lite problem med skuggning.. tycker bara att jag lägger för mycke :/ har ni några tips? jag blev nöjd med denna bild då jag tycke den är liiiite mer skuggad en andra men jag vet att det inte är mycke :P

Gerbil-hemsidan hittar du R

carsbo
1

när man skuggar en bild så skuggar man hela hästen inte bara i linjerna :) sen får du beställa en ljuskälla, som på halsen kan inte skuggorna ligga sådär för då är det som att ljuset kommer både uppifrån och frammifrån.. funkar inte Flört

lägger in en bild som jag har skuggat

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Zabbio
0

Inget fel med hästbilder :)

Som #1 skev så får man skugga efter hästens form, nte konturerna (linjerna).

En övning kan vara att du ritar en  häst och försöker se för din inre syn hur denär formad - den lite halvcirkelformade, platta kinden, den avlånga runda muskeln på frambenet och den runda bakdelen och magen tex. Sen skuggar du helt enkelt formen - det som ligger djupt in (dvs gropar och dalar, typ) i mörkt, och allt som buktar ut lämnas vitt. Men skugga så att det blir en mjuk skiftning från det mörka till det ljusa. Den här övningen lär dig inte att skugga realistiskt eftersom det inte finns någon ljuskälla, men den hjälper dig att se formerna när du skuggar och det är avgörande för att kunna skugga bra, eftersom det i grunden är formerna som kastar skuggor och reflekterar ljus :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ks.gerbil
0

då kanske jag kan köpa en sådan liten häst staty… sådan som finns i leksaks butiker om ni förstår vad jag menar;) men ska försöka göra som ni säger.. grrr tycker det är så himla svårt :P

Zabbio
0

#3 En bra ide för att se hur ljuset faller i olika vinklar :)

Tyvärr visar de inte glansdagrar eller former så bra - glansdagrana för att ''pälsen'' på en leksakshäst inte kan spegla ljuset så som en hårrem - det är väligt speciellt hos hästar, och formerna för att den inte är detaljerad nog. Men de punkterna kan du se på foton och verkliga hästar, att rita av leksakshästar ger en väldigt bra träning på mycket annat viktigt (och grundläggande former förståss) så det var en jättebra ide. :)

ks.gerbil
0

Oki .. Ska nog se om det finns en billig en ;) så ska det bli riktigt skuggning här ;)

Zabbio
0

Sleighs hästar är lite halvdyra men ganska verklighetstrogna :)

För att öva ljus ich så allmänt kan man i princip använda vad som helst.

ks.gerbil
0

vad menar du med sleighs hästar :P haha skrattta inte åt mig om det är självklart med vad det är XD

Zabbio
0

Det är inte självklart :P Sleich (jag stavade fel.. och gör det nog nu pckså xD) är ett märke på leksakshästar. Jag samlar faktiskt lite på dem *lol* Har bara 3 stycken, men när jag inte har nåt annat att önska mig till  jul eller födelsedag så önskar jag en sån :P

Googlad bild: http://fc03.deviantart.net/fs41/i/2009/023/8/b/Bambi_Girl___Schleich_Mare_cm_by_Schneewoelfin.jpg

De gör mer än hästar, andra djur och smurfar också *lol* Brukar ha en egen hylla i affären. Men de är bra att rita av :)

ks.gerbil
0

oki lite pengar sparade har jag så det går nog att skaffa ;)

Zabbio
0

Har för mig de ligger på runt 100-200kr, sett lite olika :) Men annars funkar ju vanliga plastdjur för 30kr utmärkt :P

Eller en hästdocka, det är nog värt att köpa om du ska rita av :)

En sådan här: http://jullelin.blogg.se/images/2008/157511_14683159.jpg Man kan böja benen och så, vilket hjälper till ju :)

ks.gerbil
0

oj vilken smart liten grej XD trodde det bara fanns på människor :D

ks.gerbil
0

var hittade du en sådan? vi har hittat en kit med liet andra grejor i med sådna dokor men skulle vilja se hur mycke en sådan själv skulle kosta se om det är värt att köpa med de extra grejorna :)

Zabbio
0

Jag har ingen, lånade bilden från google :3 Har ör mig att jag sett nån nånstand men minns inte var.

ks.gerbil
0

tack!

Daim och Nougat
1

Det stavas SchleichGlad, och jag har flera stycken som jag har tränat propotioner, skuggor och blänk i pälsen. Dom är jätte bra, enda felet är att man inte kan röra på dom, om hästen står med lyftat huvud så går det inte att få den att sänka på det.

Det här gjorde jag för två somrar sen, och jag blev riktigt nöjd med resultatet, (djuren är Schleich)

Daim och Nougat
0

Här är en annan

ks.gerbil
0

nu har jag iaf blivit lite bättre än det dära (speciellt på böjda ben :P) jag hade en tanke att fråga lite hjälp här på teckning men har inte hunnit göra klart en sak :P men snart… kommer tråden :P ;)