Rita med vänster hjärnhalva!
Ett litet tips till både nybörjare och de som hållit på länge är att försöka teckna med vänster hjärnhalva. För att inte behöva gå in på för mycket detaljer och sånt kring det, så tänkte jag ta upp EN grej som är väldigt bra och där man just tecknar med vänster hjärnhalva.
Vi säger att du håller på att rita ett porträtt och utgår från en referensbild. Du har gjort en rå skiss och ska just precis lägga in lite detaljer, men nånting ser konstigt ut? Om du har hållt på länge med bilden så kan ögonen lätt bli trötta och man blir lite ''blind'' med det man håller på med, du kanske helt enkelt inte kan urskilja vilka linjer som inte stämmer osv., så för att vänstra hjärnhalvan ska börja arbeta och du lättare ska se former och bilden på ett annat sätt. Så är ett tips att VÄNDA UPP OCH NER PÅ BILDEN och REFERENSBILDEN. Nu orkar du förhoppningsvis hålla på ett tag till och ser eventuella 'fel'. :)
Jag tycker personligen att det är jättebra när man har hållt på länge och inte längre ser vad man gör.
Väldigt bra påpekande! :D Jag brukar alltid flippa bilden horisontellt istället då jag tecknar digitalt. ^^
Väldigt bra, då har man koll så det ser snyggt ut från båda hållen. Och lättare att se så anatomin är som den ska.
Det är högra hjärnhalvan du menar :P
Den vänstra vill helst rita en symbol istället för att lägga ner tid på en återgivning. (vänster är logisk och rationell, höger är känslomässig)
Men det är bra tips du kom med :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Lika så om man ritar digitalt, så ska man spegelvända bilden hela tiden :)
Jag ritar enbart i fysiskt form (alltså inte digitalt) och brukar då spegla teckningen så ser man vad som är fel :)
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Haha ja men självklart, det var höger hjärnhalva jag menade :)! http://www.google.se/search?tbm=isch&source=mog&hl=sv&gl=se&client=safari&tab=wi&q=teckna%20med%20vänster%20hjärnhalva%20bok&sa=N&biw=320&bih=356#i=0 en väldigt bra bok för de som vill veta mer!