Teckning iFokus

Teckning

Etikettmin-tråd
Läst 3450 ggr
emmajensennn
0

Beställa? ♥

Hejsan! Jag har börjat med att måla av bilder, men har änn så länge bara målat av böcker, almenackor och EF bilder Glad. Jag skulle gärna vilja ha några beställningar och kritik hehe…Flört Jag tar ungefär max 50kr /bild men det beror på hur komplicerad bilden är. Målar dock bara på papper med: Blyerts, vattenfärg, vanliga färgpennor, tush och bläck, beror på vad ni vill ha målningen i Tungan ute.

Vill ha kritik på det jag målar också Flört

You can't make a rainbow without a little rain

Zabbio
0

Kanske du borde visa något du gjort? :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

emmajensennn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ojj ;) glömde det… ajja, här är iallafall en liten häst jag har gjort :D målade av från en bok ;)

p.s scaningen förstör kvalitén lite ;)

carsbo
0

jag tycker att du har fått till det riktigt bra. hur längr har du hållit på?

finns lite att slipa på och jag kan kanske hjälpa till att visa dig vad.

lite små hovar jämfört mot kropps storleken. du kan göra linjen som går ifrån bakbenet  lite tjockare, hästar har en jättestor rump/bakbensmuskel - själva motorn på hästen. gamashen(kinden) är lite för tjock och mulen kanske lite för smal.

men du har verkligen gjort formen på hovar bra, alla leder och kotor sitter där de ska och uttrycket är jättefint. lyckost du som kan rita ryttare, det kan inte jag Glad

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

emmajensennn
0

#3  Tack så hemskt mycket! Blir jätte glad över beröm i kritiken! Har börjat måla "seriöst" förra året ;) men brukar ju sitta och kladda lite på skolböcker mm… Själv håller jag med det du påpekade ;) Men var inte så säker på om jag skulle måla bakbenet-magen som jag gjorde eller som du har fyllt i ;) Tycker även att ögat är lite för stort men det är nog bara jag som tycker det då ;) Jag hade en bok jämte mig som hjälp och jag kan Scana in den så kan du jämföra om du vill? Tar max 2 minuter ;)

carsbo
0

visst :) det skulle hjälpa ännu mer

emmajensennn
0

Här är den nu när jag har Scanat in den ;)

ks.gerbil
0

du har fått till den precis som i boken! det jag tycker är konstigt är att huvudet ser väldigt stort gämfört med kroppen (redan i boken) haha eller att kroppen är för kort för huvudet ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

carsbo
0

oj..ja.. nu när jag tittar på bilden så är det exakt.. men tycker inte att tecknaren i boken var särskilt bra.

dock är magen mer upp i boken, och hovarna lite större. men förstår inte hur personen kunde få till käken sådär.. zabbio här inne ritar 50 gånger bättre, zabbio du kanske skulle börja söka som boktecknare? Flört de anlitar vem som helst verkar det som

Zabbio
0

Det finns alltid saker att ändra på i wn bild, jag tycker inte att bilden i boken var dålig. Vissa bitar tyfder på aytt tecknaren inte är helt van vid hästar bara. Ganaschen är inte nödvändigtvis fel - men en körtel ovanför den som ofta blir hoptryckt av hstar ''i form'' har ritats som förlägning av själva ganashen. Det gör också att huvudet ser stort ut.

Att hästen ser kort ut är för att den har kortat upp sig ordentligt i galoppen. Jämför med min travare som har lång rygg, kort hals och väldigt långa bakben.. han ser inte ut att ha lång rygg på det fotot.Hästen på bilden är dessutom ställd inåt (från betraktaren) vilket kortar den  ytterligare.

Bilden visar dessutom det den ska; den höjda länden, huvudets placering etc. Däremot har hästen på bilden samma problem som min häst; den är framtung och lyftar inte bröstryggen utan överanvänder länden istället. Men det beror ng mer på ridstil än konstnären (ryttaren har ju tyglarna i magen).. sen hsar ryttaren sadlat för långt fram :P

Så  klaga inte på illustratören till boken ;) Bättre istället att lära sig att hästar är levande varelser vars former faktiskt skiftar mer än man tror.

(visserligen kommer jag nog aldrig illustrera en riktig bok, däremot är jag anlitad att illustrera en del teori material.. men det är ju snällt att säga att jag kan jobba med det när vem som helst blir anlitad ;) )

TS: Det är bättre att använda foton som referens, annars riskerar du att få med de misstag som konstnären du ritar av har haft, eller missa detaljer som gör att det ser mindre trovärdigt ut,. Det är inte fel att inspireras av andra tecknare, men vill man lära sig ordentligt och utveckla en egen stil så är foton bäst.

carsbo
0

#9 att ryggen ser kort ut kan också bero på att den har en för mig mystisk vinkel, halft vriden ifrån och halvt sedd ifrån sidan

Zabbio
0

#10 "Hästen på bilden är dessutom ställd inåt (från betraktaren) vilket kortar den  ytterligare." som jag sa :P

Fast den är inte mycket vriden. Hästen kortar helt enkelt upp sig. Du ser svanken? Som går uppåt? Den stjäl några dm. Vinkeln på höftpartiet och hela rumpan stjäl också av hänstens längd, eftersom den är dragen inåt mot hästen, + att magen sväller då bukmuskulaturen arbetar. Alltihop ger intrycket av en kortare rygg. Men visst stjäl även vinkeln något.

Märkr att elftown - där jag har bilden i förra inlägget - naturligtvis inte funkar just nu, så  jag länkar till en annan bild på samma pålle, i nästan samma pose. Frtfarande en väldigt långryggad häst som ser ganska kort ut. Och då går han ändå inte riktigt korrekt. ;)

Och samma pålle i en längre form.. formen är ju hela kroppen.

carsbo
0

#11 ah förlåt jag missade det :))

emmajensennn
0

#7  Den kör dressyr men visst ser det konstgt ut ;)

#8  Aa… men är ju "nybörjare" som sagt ;)

#9  Målar av foton också, men ka bara ut detta som exempel då jag är rätt nöjd över just denna bild ;) Tack för kritiken! ♥

Tack för alla fina kommentarer ♥

Zabbio
0

#12 Absolut ingen  fara :P

#13 Du har avbildat den bra :)

emmajensennn
0

#14  Tack så jättemycket! Betyder ♥