Wacom bamboo touch eller pen?
Tänkte skaffa mig en Ritplatta och hittade 2 st som verkar vara lite enklare och så för nybörjare. Nu är frågan vilken av dem som är bäst och vad skillnaderna mellan dem är? Hoppas någon av er kan hjälpa mig med detta :)
http://www.dustinhome.se/wacom-bamboo-touch-small-usb/product/5010332822?intcmp=searchProvider_dacsa
http://www.dustinhome.se/wacom-bamboo-pen-small-usb-new/product/5010609749
Jag fattar inte om det finns penna till touchen, eller om det bara är en touch pad? (sån som finns inbyggd i laptops)..
Jag hade i vilket fall satsat på Pen, för säkerhets skull :) Då får du en helt ok platta med penna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Touch är att man kan använda ritplattan som på en dator med fingrarna. Det finns pen and touch så går det att använda med fingrar och penna.
Du ska garanterat köpa Wacom hur som helst. Enda märket värt att köpa.
Frågan är vilket storlek du ska ha, small är väldigt litet. Medium tycker jag är perfekt. Jag har en Intous 4 medium.
Förövrigt är skillnaden mellan dom ritplattorna du visade att den ena är ny version och den andra är gammal. (därför det står NEW)
Dom nya går även att köpa till så dom går att göra trådlösa för någon hundring men det är onödigt om man inte reser och far mycket med laptop.
Tycker du ska kolla storleken på ritplattorna, Mät upp med linjal på ett a4 och titta hur stort det egentligen är.
Sen får du tänka på att du kanske måste köpa nya stift ganska ofta . På min Ritplatta slits dom väldigt snabbt och kostar en slant
Att tänka på som många inte vet är att det följer med program gratis när du köper Wacom ritplattor. Olika mycket frågan hur dyr du köper.
Tex
WACOM BAMBOO FUN PEN & TOUCH MEDIUM USB NEW
Följer adobe Photoshop Elements 8 (small) och 9 (medium) och ArtRage 3. Medium levereras också med Corel Painter Essentials 4,
hej, helt nybörjare på ritplatte fronten… köpte en som det blev högerklick VARJE gång man satte pennan på plattan o det gick inte konfigurera bort!!! så jag lämna tillbaka den o letar nu ny (min julklapp :-) )
gör Wacom bamboo pen & touch oxå det?
nej Wacom tillverkare ritplattor som går att använda :)
Går att konfiguera allt

Monarchy: Tack för det utförliga svaret! Då blir det väl en pen då :P Ska nog börja med en small iallafall och se om det här med ritplattor är något för mig.
Kunde inte se om några program medföljer på: http://www.dustinhome.se/wacom-bamboo-pen-small-usb-new/product/5010609749 är det jag som hittar dåligt eller står det ingenting om det? Om det står något, vad medföljer isåfall? :)
blir nog en sån för mig oxå,,mellan variante :-)
Kom ihåg att köpa den nya versionen av wacom bamboo bara
Denna http://www.dustinhome.se/wacom-bamboo-pen-small-usb-new/product/5010609749
Wacom Bamboo Small verkar enligt Komplett.se ha (Drivrutiner och hjälpprogram, Adobe Photoshop Elements, Corel Painter Essentials 4, Bamboo Dock, ArtRage 3)
Kom ihåg att alltid ladda ner nyaste drivrutinerna till tex ritplattan, använd aldrig cd skivan. Oftast gammal programvara.
Sen måste du registrera din Ritplatta på wacoms hemsida för att där genom dom få tillgång till programmen. Jag vet dock inte hur bra dom är men säkerligen bättre än inget.

Återigen tack för ett utförligt svar! :D
nån som har denna??? jag vill framförallt rita med min i inget annat.. men blir helt snurrig på vad man ska ha.
Har en kompis som har den, riktigt bra. Den har touch också alltså att du kan använda fingrarna så vet inte hur det fungerar när du vara vill rita men! Det har garanterat wacom tänkt på. Köp den du.
Går att köpa till så den blir trådlös om du har behov av det
Lånar tråden, då jag också är inne på att köpa en Wacom Bamboo.
Skulle jag som vänsterhänt stöta på några problem/irritationer med dessa ritplattor?
#11 Nej det tror jag inte. lika på båda sidor. Och alla knappar går ju att konfiguera. Jag har en Wacom intous 4 och där kan man flytta mellan olika kontakter för att sladden inte ska vara iväger för vänster eller högerhänta och den har även display för varje knapp som går att vända upp och ner om man byter från vänster till högerhänt.
Alltså wacom tänker hela vägen.
#11+12 Brukar ha sladden rakt upp så den är ju inte ivägen :) Som #12 säger, bör inte vara något problem :)
#15 Det ska finnad mjukvara/program som medöljer där du kan ändra sånt :)