Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2208 ggr
[Tecknaren]
2012-06-30 22:34
1

Hjälp !!

Vad tycker ni är bäst att måla i och lättast, akryl eller akvarell ? Vill gärna ha synpunkter om de då, och vad som gör dem så bra. Så förhoppnings vis får ni se fina tavlor/målningar ! :-)

[Sara FE]
2012-07-01 07:58
1

Jag tycker personligen att akvarell är mycket lättare att jobba med än akryl, men olja är allra enklast eftersom det torkar så långsamt. Då kan man lättare få snygga övergångar, om man målar vått i vått. Akvarell och akryl torkar väldigt snabbt. Jag själv har aldrig lyckats få till sådana där vackra laseringar i akryl, som man kan se på en del målningar av skickliga akrylmålare, men det handlar ju om övning.

Av dina två alternativ rekommenderar jag akvarell, på grund av att jag tycker att det är enklare att arbeta med. Man kan dessutom använda både vanliga block eller akvarellpennor för olika effekt. Jag kan varmt rekommendera Derwent Graphitint, som är en slags färgad blyertspenna. När man bara tecknar med den är färgerna väldigt dova, men så fort man adderar vatten djupnar färgen och lyser upp.

Zabbio
2012-07-02 23:38
2

Och jag föredrar helt klart akryl (eller olja) eftersom man kan måla över misstag och lägga ljusa toner på mörka lättare. Jag klarar aldrig att göra bra akvarellbilder :P

Det är till 100% en smaksak :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

annaniklasson
2012-07-03 00:14
0

Båda har både för- och nackdelar tycker jag, beror lite på om du har någon klar bild av hur du vill att din målning ska se ut, vissa effekter kan man ju bara få med akvarell och vissa bara med akryl. Det går ju att blanda också:)  Men jag skulle säga att akryl är lättast att jobba med eftersom man kan måla över och ändra.

Jag har sett att det finns retarder (panduro har, säkert konstnärsbutiker också) att köpa till akryl, som gör att färgen torkar långsammare, jag skulle tro att det gör det lättare att måla snygga toningar vått  i vått.