Hjälp - Skicka teckningar med posten
Jag har börjat rita lite på beställning och ska skicka teckningarna hem till personen som har beställt dem. Jag ritar på A3-papper så det blir ju stora kyvert, men jag är rädd för att allt ska smetas ut när teckningen ligger i kyvertet!
Jag ritar med kol och blyerts. Hur ska jag göra för att undvika att teckningen smetas ut? Vill helst inte lägga ner pengar på stora plastfickor eller liknande…
Går väl att göra lite hursom, finns olika slags fixativ…testa rita lite med kol/blyerts på ett papper och spreja över lite hårspray, kolla sen om det ändras något i färg, form och om det faktiskt håller.
Bra hårspray brukar fungera om man sprutar en bit ifrån. Kan väl användas som nödlösning.
Jag själv har köpt ett krystal fixativ, funkar bra här =)
~mikkan
#1 Tack för tipset! Kan testa det :) Annars kanske det funkar med bara lite sån där tunn köksplast? Jag får väl testa mig fram… :)
Jag har också det problemet. Kanske skulle det funka om man rullade ihop och la i ett stadigt rör? Eller det kanske blir lika utsmetat ändå. Hm… 
#3 Ja jag vet inte riktigt :/ Blir ju inge kul för den som får teckningen om det är massa kladd överallt.. 
Jag hade ärligt talat lagt ner pengar på att köpa plastfickor i A3-format. Men köparen betalar väl frakten (då ingår ju även paketering)?
#5 Jag har inte pratat med dem om fraktsätt, då jag endast vet vad det kostar att skicka ett brev till Sverige här ifrån Danmark. Jag får kolla vad allt kostar och sen kanske de vill hälpa till att betala det (det är ju för deras egen skull) :)