Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 1689 ggr
dragonstar
0

Portfolio

Här är tråden om Portfolion, lägg upp bilder kommentarer tipps och länkar. Hur visar du dig från din bästa sida?

Jag sitter och funderar på att plugga vidare nästa år och de oliak konstutbildnignar osm finns idag vill se vad man skapat.

Så ja planerar att göra ett portfolio.

Jag vill ha tipps på vad jag ska tänka på och gänna se bilder från era porfolion.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

choiicho
0

Dessvärre kan jag inte hjälpa dig då jag faktiskt inte har nån portfolio själv.
Det ända jag kan säga är väll att inte ha några "halvklara" bilder i den. :)

Men det finns säkert några andra här på forumet som kan mer.

dragonstar
0

JA får se om någon annan kommer med något.

Drömmis
1

Ett tips är väl att variera mycket, rita sånt man är både bra och dålig på, använda mycket egen fantasi. Men det kanske du redan vet :).

När jag sökte till konstgymnasium fick vi olika uppgifter på vad vi skulle rita, tror det var en valfri, en tolkning från något citat, en modell i valfrit material, en målning (akryll/akvarell) samt ett stileben.

Lycka till!

dragonstar
0

Tack =)

Monarchy
0

#3 I en portfolio tycker jag du ska göra absolut tvärtom. Visa vad du är bra på. Visa inte att du kan testa på alla tekniker det är inge svårt.

Angående sidor som är endbart för portfolios vet jag inte inom konst. Vet bara dom inom design.

Det finns ju dock sådär halvseriösa sidor som du får upp dina verk på nätet.  http://portfolio.deviantart.com/
Deviantart har ju en sådan portfoliosida.
Du kan använda tumblr etc.

choiicho
1

Jag läste för ett tag sen att du gärna ska ha en inriktning. 
Och sätta ditt bästa verk först och sist, för att fånga ett intresse och så att den som tittar i den blir nöjda på slutet. 

Kruxet är att du ska visa det du är bra på, men inte bara. Utan visa dina bästa verk, men också nått som ligger utanför ditt element men som fortfarande är bra. 

En portfolio är rekomenderat att inte vara längre än 10 verk. :)

dragonstar
0

Tack för tippsen. någon som har tipps om hur själva portfoliot ska se ut? en pärm veska vad är bäst? och är det att föredra ett A4 eller A3?

choiicho
0

Hm jag tror en svart eller neutral pärm (mjuk eller hård spelar ingen roll) i storlek A3 med genomskinliga plastfickor vore bäst. Lätt att pläddra i.

Men som sagt har igentligen ingen erfarenhet av detta. Själv har jag en svart mjuk plastpärm med A4. Men jag har mest digitala bilder så dem behöver inte större. Tror att det är mer uppskattat med A3 när det kommer till måleri och ex. kol verk.

Monarchy
0

Dom brukar skriva vad dom vill ha. Dom flesta vill ha kartonger med monterade utskrifter på. Ibland ihopsatta kartonger, ibland lösa.  Självklart så stort som möjligt. Dom kommer stå en bit ifrån antagligen.
Vi hade 50x70cm men då stod det vad dom ville ha.

Andra utbildningar till konstfack kör digital ansökan. 

Skriv alltid storleken på dom saker du gör så dom kan se. Jag brukar aldrig skriva ut tex en teckning större eller mindre än originalstorleken, förutom i specialfall.