Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-lätt
Läst 2736 ggr
Johanna.W
0

Kritik på häst!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej! Önskar kritik på en bild som jag gjorde idag. Är väldigt osäker på var jag ska lägga skuggorna.

Vad kan jag göra bättre? Skrattande

tove.mcgrath
1

jätte fint huvud men jag tycker halsen är alldeles för tjock. annars har du fått till själva musklaturen i halsen bra. skuldran sitter dessutom för långt fram. Studera lite mer häst Anatomi kommer du bli riktigt duktig! :) skuggorna har du fått till på rätt ställen tycker jag. Det andra örat borde synas även om hästen är tecknad från sidan.

Johanna.W
1

#1 Tack, ska tänka på det! Skrattande

tove.mcgrath
0

Bra :) finns jätte bra anatomiböcker att köpa i bokaffärer :) heter Anatomisk tecknarskola djur sen finns det människor med men själv finner jag djur roligare :) Lycka till med ditt fortsatta tecknande och ledsen för all negativ kritik men kritik är till för att förbättra saker och då är det den negativa kritiken som gäller :)

Zabbio
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Konstruktiv kritik heter det ;) Och även positiv feedback är viktigt, men det har du ju fått med också.

#0 Tänk dig ett rakt streck som går från bakom öronen till manken. Jag ritar lite på din bild för att visa. Det är det röda strecket jag menar. Den linjen är nack-ligamentet och där har du en grundläggande överlinje :)

Sen kan hästen kröka på nacken, och den kan även ha lite muskler eller fett som ger en rundad linje. Men generellt så rundas den linjen mer på mitten av halsen (du har ritat rundningen uppe vid huvudet). Jag gör en grön linje. :) Ser du vad jag menar?

När halsen är jämnt krökt på det viset så brukar även undersidan krökas lite uppåt - blå linje. Det är en häst som är intresserasd, blåser upp sig lite. Kanske vill imponera :) Oftast vill vi se dem sådana på bilder när de ska vara extra vackra.

Det finns tillfällen då hästen böjer halsen annorlunda, då bågen på ovansidan får lite samma form som nu i din bild och underhalsen sticker ut. Det är om häsen slängt upp huvudet eller om en ryttare drar ihop hela halsen på den. Jag ritade en liten sån häst nere i vänstra hörnet. Och det synns oftast inte på kraftiga hästar eftersom de har så mycket muskler och fett vd mankammen. Man  ser underhalsen på dem men inte överlinjen :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tecknisen!:)
0

jättefin!Glad

nlinds
0

"pluppen" under hakan precis under läppen ska vara större också :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Johanna.W
1

#4 Tack för ett jättebra svar! Skrattande