Vi med Photoshop.
Hej.
Tänkte att vi kunde lägga in bilder vi har målat i photoshop. Det kan vara allt från nybörjare till konstnärer. berätta gärna om bilden du har målat är med Ritplatta och vilket photoshop du använder. Var inte rädd över att du sätter in för mycket bilder, ju mer bilder detså roligare.
Tema: Helst något som är kopplat till vinter och djur, men självklart så är alla bilder välkommna!
Synd att ingen svarat på din uppmaning.
Hmm… Jag har en äldre bild som utspelar sig på vintern och har, typ, ett djur med. Problemet är att den är blodig (en varulv som nästan slitit av huvudet på en kille) så jag vet inte om jag törs lägga upp den.
Oops jag glömde skriva att jag använder Photoshop CS5
Är Photshop gratis?
Nepp, jag har för mig att det kostar väldigt mycket. (?) Själv använder jag GIMP, det är som photoshop men gratis och lättare att förstå sig på :)
Sen en liten fråga till trådskaparen, får man ladda upp bilder fårn GIMP också? :)
#4 Photoshop kostar ca 10 000kr. Med studentrabbat (du behöver kort från CSN) kostar det ca 2000kr :) Det finns förutom Gimp äver Artweaver som är gratis och ganska enkelt. Klicka på ''Download Artweaver Free" så får du gratisversionen.
Sen finns Photoshop Elements som är en billigare version av Photoshop. Den kostar några hundralappar (8oo tror jag..) Saknar några verktyg som jag gillar, men är för övrigt ett bra och stabilt program.
#5 hehe, kan nte tänka mig Gimp som enklare, det är det mst krångliga program jag suttit vid :P Men det viktiga är att du trivs! :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
God of the Northern Lands
Har jobbat i Photoshop i ca 6 år. Fram till tidigt 2011 målade jag i Adobe Photoshop 5,0 Elements, vilket är en provutgåva för ett mycket gammalt Photoshop. Nu har jag licensversionen på Photoshop CS5. Ska man måla så spelar det ingen roll vilket photoshop man har. Allt som behövs är lagerfunktionen, någon pensel och ett dokument att måla på. Inga superfunktioner behövs.
Mvh
Rebecca Frödén
#6 En liten fråga bara, eftersom det inte gick att ladda ner det där andra, hur laddar man ner GIMP?
#8 Gick det inte att ladda ner Artweaver? Vad hände när du försökte?
Gimp var det längesedan jag försökte ladda ner. Och krångligt var det, man får leta upp deras sida, rätt version och sen välja en portal att ladda ner ifrån. Sen behöver du (eller är det bara på mac kanske?) ett litet extra program som också finns på deras hemsida. Men när allt väl var nerladdat gick det lätt att installera.
#10 - Ser lovande ut. :)
#12 - Du är verkligen bra på hästar, syns att du vet hur de ser ut då ljuset hamnar så rätt på dem. Gillar ljuset och känslan i denna bild och jag hoppas du forsätter med den även om du inte gör det, så måste jag säga att denna tillsammans med "Returning Home" så skulle de se fantastiska ut sida vid sida på en vägg. Den ena mörk, med kallare färger, den andra ljus med varma färger. Båda hästarna rör sig och är dessutom spegelvända mot varandra. Me like. :D
hehe, tack :P
Jag använder denna bilden ganska fritt som referens. Jag försöker inte få det likt så direkt, men jag kollar lite Anatomi osv från den :) Sen är det ju helt annan ljussättning, men ändå.
Det är mitt eget foto och inte ok att kopiera ;) *till alla* Annars hade jag lagt det bland stockbilderna.
#14 - Nämen titta, här var ju kommentaren. Bara jag som är förvirrad som vanligt. xD
Referensbilder är alltid bra (har jag insett nu) och det var ett väldigt snyggt kort måste jag säga. ^^
Tänkte att jag också skulle bidra med något till den här tråden, men det enda jag hittade på den här datorn, som jag inte visat förut, var en massa kladd. Slänger upp något i alla fall och hoppas att det inte gör något att det inte är lika fint och färdigt som allt annat ni lagt upp här…
Lite mer eller mindre lyckade försök att lära mig rita människor. Gjort i Photoshop CS.
#16 - Ooo, gillar din stil! <3 Fortsätt för all del.
#17: Tack!
Jag har dock en tendens att göra lite långa näsor… och massa annat konstigt bara. Armar, händer, ben och fötter är ett litet axplock av saker jag behöver lära mig. Bara att öva på antar jag ^^'
#18 - Aha, det kändes mer serietecknat det du gjort, så jag tittade inte på Anatomi och dylikt. Gillar som sagt var verkligen stilen, den påminner om någon serietecknares, har dock ingen aning om vems. Tänker du försöka dig på att teckna männiksor mer realistiskt?
En härligt skön tecknarstil har du oavsett. Thumbs up!
#19: Jo, det är ju serier jag är mest intresserad av att rita, och illustrationer. Berättande bilder liksom. Bilderna där uppe var ju inte ett försök på att rita 100% realistiskt, men "stil" är ju inte direkt någon ursäkt för dålig Anatomi
Försöker lära mig så mycket som möjligt för att kunna rita det jag vill utan att bli frustrerad över att det inte blir som jag tänker mig och ser "fel" ut. Fast det är nog kanske former, komposition, bakgrunder, perspektiv och sånt som ställer till mest problem för mig just nu ^^'