Teckning iFokus

Teckning

Daim och Nougat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en till :)

En mörk musblack

"pose" referens bild

http://chunga-stock.deviantart.com/gallery/25777471?offset=72#/d57nam2

Färg referens bild, bläddra ner till CJQ SIERRA SAN TIVIO

http://www.shiningchorses.com/aqhabroodmares.htm

Daim och Nougat
0

Ni måste inte ge kritik om ni inte vill ;)

[brallis123]
0

Fett Coola! Gillar dem starkt. Har du funderat på någon bakgrund? Kanske du kan göra lite mark under hästarna?

Gerbilles
0

Tycker dom är jättefina, är dock inge bra på att ge kritik … (;

Daim och Nougat
0

Tack :)

#3 Jag har funderat på det men jag kom fram till att jag var för lat ;)

PollyBoffin
0

Måste inleda med att säga att de är fantastiska. Älskar poserna du valt, liksom de ovanliga färgerna. Du är jäkligt duktig människa. :D

För att kunna ge kritik så måste jag få veta ifall tanken var att dina pållar skulle vara exakt lika förlagorna, eller bara väldigt lika. Anledningen till att jag undrar är för att på den första referensbilden så ser hästen ut att galoppera, medan din ser ut att trava eller något. Jag tror det kan bero på hur du tecknat muskulaturen på bakbenet (väldig likt förlagan, men inte exakt). Även hoven på bakbenet som har kontakt med marken gör att din ser mer ut att trava, den ser inte ut att ha tyngden på benet helt enkelt.

Nu kan det vara så att det är min oerfarenhert när det gäller just hästar som gör att jag upplever bilden på det viset. Jag har ritat hästar i hela mitt liv, men jag kan dem inte utan och innan som många här verkar kunna. ^^

Pålle nummer två så undrar jag om det var ett medvetet val att du ändrade på posen på den? På originalfotot så ser man ju hästen lite snett bakifrån/ovanifrån, medan din bild verkar vara mer rakt från sidan. Jag tror framdelen blev bra, medans på bakdelen så verkar pållen tappat lite rumpmuskler (såvida inte dessa döljs av svansen). Dessutom tror jag inte man ska se så mycket av undersidan på den hoven som är i luften (frambenet) om hästen ska upplevas mer från sidan - kan vara denna detalj som får posen att kännas lite märklig i mina ögon.

Hoppas du inte upplevde detta som negativ kritik, det är det inte. Tycker bilderna är fantastiska (även utan bakgrund ;) ). <3

Daim och Nougat
0

#6 Jag tycker bara att det är bra att du påpekar saker, jag ser det bara positivt. Annars kan det ibland kännas som att ni ser så stora fel att ni inte vågar säga dom ;)

Anledningen till att den andra ser lite underlig ut är att på referensbilden så springer hästen åt höger och jag ville träna på att rita en häst som pekar åt det hållet. Jag har alltid varit bättre på att rita "nosen åt vänster"

PollyBoffin
2

#7 - Haha! Det gör den ju! Hur kunde jag missa den mest uppenbara ändringen du gjort! XD Snacka om att inte se skogen för träden…

Jag tror snarare att folk tycker de är så bra att de känner att det inte finns något att kritisera. ;)

Daim och Nougat
0

#8 Haha det är ungefär som det brukar hända för mig, jag håller i mobilen i handen men tror ändå att den är borta :D

Lazzie_
0

Fina bilder! I kritikväg är det nog bara färgläggningen jag har något att säga om och det är att de vita områdena inte riktigt ser ut att smälta ihop med resten av färgerna.

Jag tror det beror på två saker. Dels att de inte riktigt matchar skuggningen på resten av hästen (detta gäller bläsen på den andra hästen, som inte är skuggad alls, och det stora vita fältet på den första hästen) och dels för att de har så skarpa kanter.

Testa att undvika att använda kritvitt som grundfärg för de vita områdena, de blir lättare att skugga och göra blänk i på så sätt. Att mjuka upp kanterna på något vis kanske också är värt ett försök. Kanske genom att göra antydan till strån eller på annat sätt göra övergångarna mellan vitt och färg mindre skarp och exakt.

Daim och Nougat
0

#10 Jag ska tänka på att göra "övergångarna" mer mjuka nästa gång. Och jag glömde av någon anledning att skugga bläsenSkäms

Och jag använde inte kritvitt till de vita fälten på första hästen. Jag skuggade lite eftersom jag tyckte inte att det blev bra när jag skuggade mer ;)

Hanna
0

Jättefina bilder, men som redan sagt känns det vita som att det ligger "ovanpå" hästen. Sedan stör jag mig faktiskt på att färgen går utanför linjerna på vissa ställen x)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Daim och Nougat
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är lite saker sm kännetecknar en black häst ;)

Black är en gen som bleker hästens grundfärg, men lämnar kvar vissa "primitiva tecken"

Daim och Nougat
0

Ni får ursäkta min handstil ;)

Det är sällan hästar har alla kännetecknen, men det som dom alltid har är en tydlig ål och mörkare ben och huvud

Lazzie_
0

#13: Roligt att se någon annan som gillar hästfärger, snygg sammanställning av tecknen. Glad

Om du inte redan har sett den här bloggen så kan jag rekommendera den. Finns en del intressant om hästfärger där, och många bilder på hästar med spännande färger.

Daim och Nougat
0

#15 Ja jag har varit intresserad länge nu och roligt att du gillade den.

Hemsidan är som du länkade till är den bästa jag hittils läst, jag älskar den ;)