Skisser på typ allt.
Jag har insett efter att ha gått med i diverse konstsajter att jag behöver träna. Och det jag behöver träna på är att teckna, måla i gråskala, färgläggning… Ja, ALLT.
Jag tänker börja med att försöka lära mig att rita av foton, först med rutnät, sedan utan rutnät. Tänkte att de skisserna jag blir mest nöjd med, kan jag försöka ta vidare och måla i gråskala och sedan färg. Men vi får se, jag kommer säkert tröttna halvvägs. :p
Jag ska även se om det finns någon möjlighet att gå krokikurser. Behöver lära mig att rita av rörliga förlagor eller hur jag nu ska uttrycka saken.
Jag har skissat av två bilder idag, en pålle och ett varghuvud. Jag kommer öven lägga upp referenserna så ni kan bedöma hur ni tycker det har gått och om det är något sörskilt jag ska tänka på. Ka ju vara svårt efter bara två bilder, men det kommer flera. :)
Wow!
Du är ju jätte duktig! :)
#2 - Tack. :) Jag är nog äldre än de flesta här inne så rent krasst så är jag inte så duktig, men om jag låtsas vara typ 15 så är jag superbegåvad. ;)
Ålder har inget med saken att göra ;)
Vissa lär sig senare vissa lär sig tidigare. Andra lärs sig kanske inte alls :P
Tycker att du redan är väldigt skicklig :)
Angående figurmålning/kroki så kolla på artiklarna här på forumet. Där finns länkar till sidor som bara visar bilder i en kort tid. Det är ett bra sätt att snabbt få ner rörelseriktning och energi i en bild utan att fastna på detaljer :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#4 - Tack så snäll du är. Jag har dock tecknat i hela mitt liv, så jag har inga "ursäkter". ;) Tyvärr har jag inte gjort mycket av det man "ska" göra för att bli riktigt duktig. Det är det jag försöker med nu.
#5 - Tack Zabbio! Det värmer att höra. Jag ska kolla figurmålning/kroki när jag känner att jag tränat upp "kopieringsförmågan". Känner mig inte tillräckligt säker ännu. Det är jättebra att träna på sådant, och snabbt också, precis som du säger. Jag måste bli bättre på att fånga det viktigaste så fort som möjligt istället för att pilla i evighet. :p
AAAAARGH! Jag insåg att jag inte alls har lov att använda mig av dessa foton! Jag googlade på FREE stock photos och missade att de endast är ROYALTY free… Jag har kontaktat båda sajter och förklarat situationen. Får se om de är villiga att låta mig använda dessa foton som jag gjort eller ej och hur mycket jag får betala för kalaset.
Livet var så mycket trevligare innan jag lärde mig att det fanns något som hette upphovsrätsslag och att den innefattar alla bilder man hittar på nätet… :(
Upphovsrätt i all ära, men har du gjort mer än dessa två skisser? Sålt något? Jag hade nog bara ansett det som ett misstag och glömt det. Eller köpt dem i efterhand omjag verkligen kände för att göra rätt.
Det är trevligt att se att någon bryr sig om copyright, men som sagt.. alla ritar av allt precis hela tiden. Så länge det inte är en vana eller något att tjäna pengar på så är det väl inte så farligt, jag hoppas att sajterna ser det på samma sätt :)
#7 - Inte med stock från dessa två och inte sålt något heller (kommer inte göra det). Jag känner ju för att göra rätt, vilket är varför jag kontaktade dem. Tror det kan bli värre om det händer något eftersom det är registrerade företag trots allt.
Det hoppas jag också och detta kan ju vara ett bra sätt att ta reda på vad de har för policy egentligen när det gäller dylika misstag. Jag misstänker att jag inte är den enda som gör dem. :S
Jag gjorde klart denna skiss igår och den tog på tok för lång tid eftersom jag hade alldeles för kul med att skugga och ha mig. Det var väldigt svårt att få till nosen då den ser ungefär lika sned ut på förlagan, så jag fixade lite i efterhand.
Stock photo från DeviantArt; http://jaded-night.deviantart.com/art/Beauty-180637740 och denna pitbull har nog bland de vackraste ögon jag sett.
#8 Du är nog den enda som tar kontakt med dem och medger misstaget :) Om förnuft råder så tar de hänsyn till det.
Väldigt trevig hund :) Målt på datorn eller för hand?
#9 - Målad på dator (målar allt på dator numera tro jag). Det ser nästan ut att vara blyetrs dock… Undrar hur jag lyckades med det. o_O
Jag skulle ju träna på att skissa av bilder, inte sitta och pilla med varje skiss i flera timmar. Det är synd att et är så himla kul att pilla bara.
Jag håller på med denna hundbild just nu och jag har verkligen tagit mig vatten över huvudet! Jag har aldrig ritat av en hund med lite längd på pälsen. Dessutom är den ju trefärgad också! Själva grundskissen gick faktiskt fort för att vara mig, 20 minuter. Sedan började jag fokusera på att försöka göra något i stil med vovven innan (och hästen + varghuvudet), men då hundkräket är långhårigt så sitter jag och anstränger mig, helt enkelt för att jag försöker få grepp om hur man tecknar längre päls.
Det fåniga är att jag knappt gjort något alls med pälsen för jag kände att jag ville göra det "lätta" först nämligen ögat. Sedan fortsatte jag med munnen, vilket väl är den jag suttit och försökt få till hyfsat resten av dagen… :p Aldrig mer en hund med öppen mun säger jag bara!
Nu ar jag så ont i handleden att jag måste vila en stund. Tänkte passa på att slänga upp en WIP på hunden i fråga.
Referensbilden är tagen från DeviantArt (samma galleri som förra vovven, hon har många snygga bilder på hundar), http://jaded-night-stock.deviantart.com/gallery/26882999#/d5fnt3x
Så här "långt" har jag kommit då. Tecknas i Photoshop CS3 med en 2pixels pensel. Inte konstigt jag får ont i handleden. XD
Tja, all övning är bra övning :P
Tycker att du bör öva på de där bilderna som bara visas några minuter, om det är att få grunden klar snabbt som du vill lära dig :)
#11 - Jag vill lära mig ALLT (så dags nu). XD Jag kör på att försöka rita så likt förlagan som möjligt just nu, och sedan när jag tränat upp blicken s.a.s. så kommer jag försöka utan stödhjul (rutmönstret), efter det är det dags att ge mig på de där bilderna du pratar om. De kommer bli svåra att rita av, men det är oerhört värdefull träning. Sedan vore det som sagt var toppen om jag kunde gå någon krokikurs, just för att det är skillnad att teckna av en levande modell.
Collieblandisen är klar (skissen alltså, blev mer likt en färdig teckning, men men) och trots alla bekymmer i början så gick det mycket bättre idag och var väldigt roligt.
Nu ska jag rita av nästa vovve som är betydligt lättare då den är korthårig!
EDIT: Glömde skriva att den är ritad i datorn. ^^
Hur lyckas du göra så fantastiska bilder :O
#13 - Rutmönster. Skulle aldrig kunna rita av så bra annars. Planen är att kunna skippa det så småningom, men jag är inte där ännu. :)
Tack förresten. :D
Aha kanske något man skulle börja med :P
PollyBoffin; Rutmönster är bra, använder det själv ibland. Men du lär dig inte att rita utan det så länge du använder det ;)
Det är jättebra för att bli uppmärksam på detaljer osv. Men för att få in helheten och proportionerna finns andra övningar som är mer lämpade.
Att till exepel rita av lineart/konturlinjer upp-och-ner utan att tänka på vad de ska föreställa. Rita två siluetter spegelvänt mot varandra. Bara följa konturen av området runt om motivet, etc. Dessa övningarna, om du gör dem så noggrant du kan och bara tänker på att avbilda linjerna rätt utan att bry dig om vad de förestäler, hjälper dig att rita det du ser istälet för det du vet finns där.
Blanda det med att rita med rutnät och att rita av helt fritt så kommer du nog få snabbare resultat :) Men självklart blir bilderna mindre exakta eftersom du höjer svårighetsgraden och går in på ett område du inte är lika bekväm i.. dock lär du dig nog mer av det.
#15 - Japp, det och lyssna på Zabbio, ty hon vet om vad hon talar (ser henne som min guru, men berätta inte för henne ;) ).
#16 - Du har helt rätt som vanligt. Det är just helhetsövningar som jag behöver mest… Öh, eller ALLT. Jag testar med att vända fotona uppochned nu, för att komma ur detaljtänkandet. Vågade mig t.o.m. på en snabbskiss utan rutmönster, och det ser inte alltför dumt ut efter att jag vänt rätt bilden. Det roliga är att jag gjorde den utan att använda rutmönster efter en där jag gjorde det och den på fri hand blev mer lik förlagan (jag gjorde båda snabbt, bara för att testa) . o_O
Jag ska göra som du säger hädanefter med de bilder jag ritar av, d.v.s. använda mig av att vända uppochned på förlaga och min bild för att fånga själva formen och så mycket detaljer jag kan. Är det något som ser galet ut, men som jag inte kommer på varför, så slår jag på rutmönstret för att se vad som gått snett. SEDAN kan jag börja leka med detaljer, skuggningar etc.
Vad tror du om det?
Hehe, läste absolut inte första stycket i #17 ;)
Med tanke på att dina teckningar är mycket mer fotorealistiska än mina egna så förstår jag inte riktigt varför du lyssnar på mig :P Fast om jag lydde mina egna råd hade jag kanske blivit bättre ;)
Det låter som en bra plan. Glöm inte att du får lov att rita detaljer också :P Det är bra att variera. Man kan komma på saker inom de olika delarna som hjälper en med de andra. Så gör någon uppochner (ett tips är att rita av en bild utan skugor, med bara rena linjer), någon där det negativa rummet syns (omgivningen visar formen men föremålet du ritat av är helt blankt) osv. Som jag skrev ovan; blanda och mixtra. Om du nu vill rita av foton, så rita av grunden upp och ner, och lägg till detaljerna efter att du vänt pappret rätt. Det är också helt ok att sudda och ändra om du ser att något inte stämmer när du vänt pappret. Man lär sig av misstag som vänds till framgång :)
Just nu vill jag faktiskt bannlysa rutmönster för dig. Tillfälligt :P Försök rtta till vad som är fel utan rutmönster. Du KAN redan måla i rutor, det är dags att ta av stödhjulen. Och det gör inget om det inte blir perfekt. (Självklart om du vill måla av något för att ge bort bilden eller för att du vill ha just den bilden så perfekt som möjligt så får du använda de metoder du känner dig bekväm i och klarar av bäst. Men ska du rita för ritandets skull så får du inte använda rutnät mer :P Om jag får bestämma)
#18 - Bra, min hemlighet är inte avslöjad med andra ord. ;)
Du verkar veta vad du pratar om, därför lyssnar jag, särskilt med tanke på hur bra du målar/tecknar själv. Jag utgår rätt så mycket från omgivningen när jag tecknar, omgivning och mellanrum (eftersom ajg inte får använda mitt fina rutmönster nudå ;) ). Det är omöjligt för mig att få till det annars, jag har svårt för att se helheten.
YES MAM! *gör honnör* Inget mer rutmönster på ett tag. :D Förutom de bilder jag verkligen vill ha så lika förlagan som möjligt. Ska försöka använda stora rutor i de fallen. ;)
Jag läste lite i den första delen i en artikelserie här efter att ha svarat på ditt inlägg. Något med; lär dig teckna, eller dylikt. Ah, "Alla kan lära sig teckna", hittade den (verkar vara en bra minitecknarskola). Och då den första övningen i denna artikelserie, som i så många andra jag snubblat över nu när jag börjat fokusera på att träna, rekommenderar att man börjar med ett självporträtt, så gjorde jag det. :D
Jag ser ut som en ond smurf ungefär, men det gick hyfsat fort (trots diverse avbrott p.g.a. två korkade katter som parkerade framför spegeln och en matte som bröt ihop och började skratta åt dem) och det var kul. Inget rutmönster använt (lite svårt att kleta upp ett på spegeln trots allt). ;)
Väldigt snyggt! :)
Och bra att rita utan rutor ;) Kommer inte på något som skulle kunna förbättras… Men bara för att vara jävlig mot dig tycker jag att du ska färglägga den :P
#20 - Tackar! Jag insåg efter att jag gjort den att jag bara gjort mitt självporträtt en gång tidigare, för en 15 år sedan. XD Det var dags med andra ord…
Haha! Nädu! Där är jag inte riktigt än, nästa självporträtt kanske jag försöker i färg (fick ont i ryggen av att teckna detta bara. :p )
Jag håller på med min framtida Avatar vilket är högra ögat på pitbullkorsningen här i tråden. Tänkte att jag målar båda så kan det bli en braträning också. Bilden är inte färdig, bara grunderna är lagda. Jag ritade av själva ögonen uppochned och utan rutmönster (visst är jag duktig?). Får se hur den blir när den blir klar… :/
Du är jätteduktig och den är snygg :P
#22 - Tack Zabbio, du är för snäll. Jag har gjort klart andra ögat nu och börjat på pälsen som tyvärr blir…mindre bra. Höll på att använda ett riktigt fult ord där. Ska se om jag kan få bort den plastiga känslan den fick. >:(
du är jätteduktig!
är imponerad
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#24 - Tack. :D Inte så bra som jag vill bli dock (har en låååång bit kvar tills dess).
Hmm… Pysslar fortfarande med min framtida Avatar (kul att testa att leka med färg igen i detta skissande skeende).
Tror pälsen ovanför ögat blev acceptabelt, men resten känns för platt. :/ Måste pilla mer där helt uppenbart.
Just det, återgick till att måla av uppochner för jag började fokusera på fel saker igen. Blev bättre då faktiskt.
Kanske ska pilla mindre ;)
Sluta nu tjata om hur lång bit du har kvar, vi vet redan att du är duktigare än oss. Antingen är du blind, offer för Jante-lagen eller fiskar komplimanger. Oavsett vilket kan du sluta med det ;)
Jag har inte tålamodet att sitta och rita av foton :P Jag vill förmedla känslor och fånga ögonblick..fast så missar jag det viktiga som detaljer och proportioner och annat, sen blir jag sur för att jag inte gjorde dt ordentligt..*lol*
#26 - Whaaaat?! Är jag inte alls! o_O
Jag är värdelös på att ta komplimanger för JAG SER INTE DET NI SER. Jag ser bara allt som är fel, eller jag är missnöjd med (vilket är varför jag inte tecknar/målar långa perioder för jag blir så besviken på mig själv). Jag fiskar snarare efter konstruktiv kritik om jag gör något.
Min kompis förstår inte detta heller och hon resonerar som så att om jag är så missnöjd med mina egna bilder, så kan jag inte tycka att andras är bra heller, men det gör jag. Det är svårt att förklara, jag är blind när det gäller mitt, men inte andras. :/
Men jag ska sluta hävda att jag har långt kvar, men måste bara visa hur bra jag VILL bli:
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=137&t=932686
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=137&t=906366 (varning, halvnaken kvinna, dock inget sexuellt över bilden)
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=137&t=886091
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=137&t=861699
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=137&t=774306
http://forums.cgsociety.org/showthread.php?f=137&t=747730
Detta är bara ett axplock, men detta är mitt mål, så jag har som sagt var en bit kvar (kan ju inte ens måla en vettig bakgrund än XD ). Inget komplimangfiskande alltså.
Kan ju nämna att jag är nöjd med ögonen på uffisen. Som sagt var, fokuserar endast på det jag inte är nöjd med och ignorerar resten. :p
Vilket jag tycker du gör bra (fångar känslor, rörelse och ögonblick) och vilket är ytterligare en sak jag måste träna på. Att få LIV i bilderna! Spelar ingen roll hur tekninskt skicklig man är, är bilden "död" så är den. :/
Vi är i olika sorter av tecknande.
Du ritar fotorealistiskt. Om det sulle bli mer fotorealistiskt så skulle två saker hända: 1. Ingen skulle tro på att det var målat. 2. Det skulle tappa den charm som en välritad bild har, och som dina bilder har.
De bilder du tittar på är inte fotorealistiska. Någon enstaka är väldigt nära, men det är i grunden inte fotorealism. Det är snygga illusioner av färger, ljus och i viss mån brist på äkta detaljer gör att betraktaren själv kan fylla i efter eget huvud. Du har nått trädtopparna redan, tyvärr siktar du på fel skog.. :3
Jag tror att om det är den typen av målningar du vill nå, så får du börja om från scratch. Det är klart att det du kan kommer finnas kvar, men du får nog acceptera att bilderna blir sämre ett tag medans du lär dig nya uttryckdformer. Hästen du påbörjat är ett bra exempel. Den är ruskigt bra, och när du lade lila skuggor hade du en bra chans att riktigt leka med ljuset och effekterna, istället dämpade du ner bilden för att inte få den overklig. Hade jag vetat vad du siktade på då så hade jag kanske petat på det.
Jag kan berätta vad jag brukar göra, om du nu verkligen tycker att mina bilder är ngot att ta efter ;)
1. Ändra ljussättning. Även när jag har fotoreferenset ändrar jag ofta ljuset. Lägg till en dramatisk blå, lila, grön ljussättning. Eller eldröd. Tänk var ljuset kommer ifrån.. min senaste bild till exempel; månen har en svag gul ton och blixten en mättad ljusblå (lite elektriskt blå). Det synns knappt men i skuggningen på hästen ger det effekt. Det behöver inte vara helt realistiskt, ljuset kan komma helt fel och ändå se bra ut.
2. Tillåt att det ser skissartat ut, det är tecknat, det är fantasy. Låt det vara det. Om du vill lägga på detaljer, gör det på eget lager och var noga med att inte låta färger och känslor försvinna.
3. Lägg till bakgrunder först. Det går att pilla på dem senare, men släng in dem och ha dem som utgångspunktnär du målar.
Överdriv lite, eller mycket. Experimentera. När du behärskar färgrna, ljuset osv så kan du göra nästan fotorealistiska bilder med dramatik i. Realismen kan du redan.
Jag skulle behöva öva mycket mer på tålamod, detaljer och våga arbeta in realism i mina bilder istället för att slarva. Ansikten och bakgrunder ger jag mig knappt på ens.
Om du vill, så kan du få min hästbild i full storlek - utan de senaste ändringarna. Lägg till detaljer och lek med den. Då har du en grund att jobba från som är olik dina egna :P (och jag hade tyckt att det var kul att se hur du hade gjort den ;) )
#28 - De är inte fotorealistiska, men det syns att de VET hur saker och ting ser ut (eller låtsas väldigt bra) vilket är varför de kan leka som de gör. Jag beundrar även mer fotorealistiska konstnärer (stort fan av Karin Broos t.ex., men även Zorn).
Det jag håller på med just nu är att lägga grunden, att lära mig att SE att förstå proportioner o.s.v. Därför kommer jag inte börja leka med färgsättningen och dylikt ännu, utan jag måste lära mig hur det faktiskt ser ut innan jag kan börja med det. Min grund är inte komplett, vilket resulterar i att det blir så fel när jag försöker färglägga. :/
När grunden sitter (inom allt, jag ska leka av och till, annars blir jag nog galen, men nu är det grundträning som gäller) så ska jag börja leka. Min stil är nog och förblir tämligen fotorealistisk, men jag ska försöka komma förbi det då det hindrar mig från att vara alltför kreativ. Jag ska även försöka få bort "stelheten" jag upplever att mina bilder har, vilket kan komma av att jag överarbetar dem, inte kan Anatomi tillräckligt väl och placerar ljus och skuggor fel.
Jag ska ta till mig av alla dina punkter, för som alltid har du en massa bra tips och förslag (tror du kommer bli en bra bildlärare), men jag är inte där ännu. Men denna lista borde jag nästan skriva ut och sätta upp på skärmen, för det du beskriver är mina mål nämligen. :D
Hehe, vi behöver lära av varandra med andra ord. Fast samtidigt så gillar jag din stil väldigt mycket så jag vet inte om jag tycker du ska ändra på den. :/
Vilken av dem? Jag skrev ett långt fint inlägg igår om din senaste då jag tycker den och "Returning Home" passar så himla bra ihop, men det inlägget missade jag tydligen att publicera. :'(
Jag vet inte om jag håller med. Du har redan den grunden mycket bättre ä jag har den, så jag ser inte att det är den du behöver jobba på nu. Visst att man ska ha en fgrund att stå på, men den grunden består inte enbart av att rita av. Man utvecklas inte vbara inom ett område, man utvecklas inom flera samtidigt. Om du börjar leka med färgsättning betyder inte det att du slutar utvecklas inom proportioner. Dina skuggor är inte fel. Det är trist att du inte ser det själv. Men så länge du inte kan se dina egna bilder kan jag inte hjälpa dig. Välj den väg du tror på och lycka till, men jag tror inte att det är den vägen du behöver mest just nu. Jag tror jag svarade på det inlägget :)
#30 - Det är något jag har fått kommentarer om just det där med skuggorna, att det är svårt att se vart ljuset kommer ifrån för jag placerar både dem och ljuset tokigt. "Inconsistent lightsource" är ett genomgående tema när jag bett folk om kritik (och de varit snälla nog att ge mig det, blev överlyckligt när GunnerRomantic faktiskt bemödade sig med att ge mig konstruktiv kritik, blev lite fangirlvarning på mig då).
Jag ska ha din ståndpunkt i åtanke och du får gärna tala om ifall du tycker jag står och stampar, eller om jag faktiskt kommer någon vart. ^^
Här är uffisen i alla fall. Jag tyck den blev bra (självklart finns det saker som kan göras bättre, men jag är nöjd med den nu). Jag försökte "tona" ner delar av bilden för att fokus ska dras mot ögonen på den. Vet inte om jag lyckades med just det.
Har påbörjat min första träningsbild i gråskala. Detta är för att träna "colour values" som jag inte rktigt vet vad det heter på svenska, men färgton och mättnad kanske?
Den är inte klar ännu och jag har ingen aning om jag valt "rätt" grå. Vitsen med övningen är väl att lära sig se vilka färger som upplevs som likvärdiga, mörkare eller ljusare i gråskala, samt även att inse att det som upplevs som vitt inte nödvändigtvis är särskilt vitt ö.h.t. (som de vita partierna på vovven).
Jag använder mig av teckningen jag redan gjort (lat) men har dumpat rutmönstret av princip trots att grundskissen är gjord med hjälp av det.
Detta är KUL! :D
Gör gärna en artikel/tutorial om hur du målar päls m.m. :)
Jag vet inte om färgton och mättnad kan tränas i gråskala, men jag förstår tanken :)
En övning du kanske skulle kunna göra med ljuset är satt ha en skiss/lineart på tex ett hästhuvud eller hunden ovan, bestämma en ljuskälla och skugga den helt enfärgad/gråskala efter det, utan att titta på referensbilden. Oftast har vi inte en enda liten ljuskälla, men det är bra övning. Tänk på vad som buktar ut eller in, kastar skuggor osv. Övertänk inte men var noggran. Kom ihåg att utskjutande delar som får ljus kan reflektera en del av ljuset mot andra bitar (för att krångla till det brukar det reflekterade ljuset resultera i större mättnad i färgen om man jobbar i färg).
Får jag låna din hundskiss? Jag fick lust att själv testa den övningen :P Om du tar samma så kan vi jämföra sen :P
#31 det ser ju ut som ett foto!! :O
#33 - Höhö, kan riktigt se mig själv skriva den; "Först kletar du på ett lager med färg, sedan ytterligare ett lager med färg (med liten pensel och strecka i pälsens riktning) fast mörkare och sist klafsar på med highlights"! XD
Det är jättesnällt att du tycker att jag ska göra en tutorial/artikel om päls. När jag gjort lite fler djur i färg och fått in en teknik så kanske jag kan göra en, just nu testar jag mig fram. Finns det tutorials om hur man gör tutorials?
Jag har absolut ingen aning, men jag vet att många målar i gråskala först och "översätter" bilderna i färg sedan (fungerar inte för mig dock) och att på många av dessa "lär-dig-måla" sidor jag hänger på, så trycks det på dessa "value practices". Jag tror att om man "ser" hur färgerna förhåller sig till varandra ändå, så kan nog denna övning vara överflödig, men då jag hållt på så himla lite med färg, så tänkte jag att det inte kan skada.
Visst vore det enkelt om det bara fanns en ljuskälla och, precis som du skriver, även med bara en ljuskälla så har vi ju allt detta reflekterande ljus! Det är en hel vetenskap!
Låna på! Ska bli kul att se vad du gör med den. Om du vill så kan du få linearten i större storlek?
Jag kanske kommer att våga mig på din fina bild så småningom. Känns lite som helgerån, så jag kan göra den som en sluttenta. Tro inte jag kan göra den rättvisa nu. ;)
#35 En bild säger mer än tusen ord ;) Bara ta lite screenshots under processen när du jobbar med en bild, och beskriv vad du gör. Tex blandningsläge, flöde/opacitet, hårdhet och storlek på penseln. Vad du tittar efter. Genom att skriva ner det så hjälper du dessutom dig själv att uppmärksamma vad du gjort :)
Du har säkert läst en hel del tutorials. De är inte ''detta är enda och bästa sättet" utan "så här gör jag" :) Sen finns det faktiskt tutorials om att göra tutorials :P Tutorial on how to write a tutorial Nummer 5 och till viss del #10 kan du strunta i. Ganska många av dem är överflödiga. Men om du känner det bättre så gör det som en steg-för-steg visning av hur en bild är skapad, med lite kommentarer om bvad du gjort ;)
Jag har aldrig lyckats med att färga gråskale-bilder. Har försökt :P
Jag tror att genom att öva och försöka själv, utan referensbild, så lär du dig hur du kan förhålla dig till ljuset från en enkel ljuskälla. Inget fel med att använda Referenser, men du kan redan måla av både färg och i gråskala, och det är inte den biten du egentligen vill åt enligt dig själv. Även om det inte blir helt rätt så är jag övertygad om att du kan lura de flesa att tro att det är rätt ;) Sen kan vi lägga till hur olika pälstyper reflekterar och glänser, hur ljuskällor påverkar varandra etc.. helt ärligt, all fantasy målning är rena rama gissningsleken. Men det måste inte bli rätt för betraktaren vet inte mer än du ;)
Jag lägger upp bilden här när jag är klar :) Om det inte gör något? Det är ju din tråd.
hehe, det är bara en bild i mängden för mig :P Och jag har den sparad ;) Gör den när du vill, men se det som en inlärningsprocess istället för ett slut-test :)
Så här skulle jag lagt skuggningen om jag haft en ljuskälla på den plats jag visat. Jag vet inte om det blir korrekt, men det är lite effektfullt iaf :P
Det är lite omvänt från att rita av. Istället för att rita det jag ser och undvika att rita det jag tror att jag vet, så måste jag rita det jag tror att jag vet. ;)
#34 - Då fick jag bilden lik förlagan. :D
#36 - Screenshots… Ska se om jag lyckades hitta hur jag gjorde det, det fungerade inte förut när jag försökte (googlade och gjorde som det stod i råden, men min dator är lite muppig ibland).
Inte jag heller, det blir inte bra alls så jag förstår inte hur folk gör. Tycker de bilder jag gjort på detviset har blivit färglösa och "tama". :/
Jag ska testa ditt förslag, har en idé till en bild med en ljuskälla i som kan vara rolig att göra. Japp, men ju bättre man kan gissa, detso mer lurar man omgivningen. ;)
Jag som är så kär i den och den är bara en i mängden för dig! Skam på torra land! Det kommer bli en rejäl resa att leka med den bilden, just för att jag är rädd att förstöra det jag gillar så med den - känslan.
#37 - Oooo, så läcker den blev! :D Riktigt, riktigt snyggt ochhärligt dramatiskt ljus. Som vanligt porträtt så fungerar det kanske inte så bra, men som bild så blev den fantastisk. Me like a lot!
Jag ska prova göra så där också med någon framtida bild, bara för att se hur det blir. Själv har jag inte fortsatt måla något på min för jag fastnade på Youtube. Upptäckte att "How to Train Your Dragon" finns som TV-serie. XD
#38 I windows trycker du på tangenten prnt scrn (kan stå print screen också), öppnar ett bildprogram och väljer ''klistra in'' (eller ctrl+V), så har du en skärmdump/screenshot :)
På mac trycker du in cmd+shift+4 och väljer hur stor bit som ska kopieras. Sen sparas den automatiskt på skrivbordet eller nånstans.
Ju mer man övar desto bättre kan man gissa :P
hehe, men så är det ju. Jag har gjort den och då blir det ju en i mängden :) Dessutom finns ju kopior. Det blir inte som i traditionell målning att orginalet skadas :P
Just det här med en enkel ljuskälla är roligt och ofta dramatiskt. Sen kan jag ju lägga till från andra håll, överlappa m.m. :P Men har du koll på en så blir det lättare med flera :) Det är intressant hur uttrycket ändras bara pga ljuset. Från förväntansfull till nästan rädd :P
Oh, finns den? xD Länka?
#39 - Aha, så var det ja. Jag lyckades sätta tillbaka tangenterna fel på tangentbordet när jag gjorde en riktig storrengöring av det för länge sedan. Bytte plats på prt scr- och pauseknapparna, så det var inte konstigt att det inte hände något när jag försökte ta screenshots. XD
Tror det kan vara en jättebra idé att leka med en och sedan fler ljuskällor. Ska göra det. Skissade upp en bild igår, men den blev…bajs för att uttrycka saken milt. Får försöka igen senare och se om det går bättre.
Här är en länk till första avsnittet: http://www.youtube.com/watch?v=PfCIEfYlbUw, tyvärr är kvalitén usel på de första avsnitten, men det kanske finns bättre. Undrar om den går att köpa, borde ju finnas tycker jag. How to Train Your Dragon av mina favoritfilmer så jag blev överlycklig när jag snubblade över serien. <3
hehe…
skissade upp en bild? Hur menar du? Ebn ny skiss eller en skissartad ljussättning? :)
Tack! :P
#41 - En ny bild som bara befinner sig i skisstadiet (skissiga linjer och inget annat, lär inte bli något mer med den heller då jag avskyr den :P ).
HaHA! Lyckades ta en screenshot på gråskalebilden (tryckte på "rätt" knapp denna gång). Det tar sådan tid att måla den för jag ägnar mig åt allt annat istället. Börjar bli dags att lägga uffisarna på hyllan efter denna och ge mig på något annat; MÄNNISKOR. o_O
Ah, ok :)
Den ser lovande ut :)
Snyggt, som vanligt :)
#45 - Tack Zabbio! ^^ Jag är faktiskt nöjd med det som är klart och för att bevisa att jag inte är så duktig när jag inte ritar av, så kommer här en skiss på två kvinnoansikten. BÅDA föreställer alltså att vara kvinnor, den översta ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig (ser inte ut som ett fruntimmer ö.h.t.).
Jag bestämde mig då för att kolla på hur attraktiva kvinnor ser ut egentligen, Googlade på diverse allmänt betraktade snygga damer (Halle Berry, Charlize Theron, Jessica Alba, Tyra Banks) och spottade ur mig ansikte nummer två, som åtminstone ser ut som en HON. XD
Jag har nämligen fått en beställning på en demon (succubus typ) som jag ska måla framöver, först ska jag träna på att teckna kvinnor (det behövs) och landskap. Tänkte dock att det kan vara kul att slänga upp dessa första skisser på damen i fråga innan jag tränar, för att se om jag gör några framsteg eller ej. :D
Människa, du måste göra något åt din självbild. De är skitsnygga… jag tränade faktiskt på ansikten igår och DET blev skit. :3
Den översta kan tyckas lite maskulin.. vilket jag vill skylla på käklinjen men det borde inte stämma eftersom det är kvinnor som brukar ha mindre vinklade käklinjer.. hmm..
det är ganska ochysst mot de andra personerna här på forumet att säga att du inte är duktig… du kanske inte menar något elakt med det men det kan ju faktiskt vara så att vissa ser på dina kommentarer och dina bilder och sen ser på sina egna bilder och undrar hur dåliga inte sina egna bilder måste vara då.
så du får gärna sluta säga att du inte är duktig och att du inte kan. du kan, visst kan du bli bättre men det kan väl alla?
för övrigt har du gjort en väldigt fin succubus och jag fattar inte hur du lyckas på första försöket
#48 - Okej. Jag kommer sluta göra fler inlägg här på sajten för jag kommer inte tycka att jag är duktig. Jag beundrar andra och avskyr min stil vilket troligtvis aldrig kommer ändras. Jag ber om ursäkt för att jag får andra att känna sig värdelösa, det har inte varit min mening. Ni får ha det så bra.
#49: Jag tycker inte att du ska sluta lägga upp bilder eller skriva att du är missnöjd med dem bara för att andra känner sig dåliga av det. Det är deras problem inte ditt.
Jag har, precis som dig, oerhört svårt att tycka om det jag själv ritar, och en viss skräck att stanna av i utvecklingen om jag en dag skulle nöja mig med det jag gör. Förstår verkligen inte varför folk kan bli upprörda över att någon ser brister i sitt tecknande och vill utvecklas.
Om jag ser någon jag tycker ritar bättre än mig säga att de är missnöjda med något så blir jag inte superdeppig och ger upp mitt tecknande. Det är något som gör att jag gillar dem mer, för de vill utvecklas, bli bättre, precis som jag.
Att någon annan inte gillar sina bilder gör inte mina egna sämre eller bättre. Det enda jag vet är att mina bilder är bättre än igår men sämre än vad de kommer bli imorgon, och det är därför jag fortsätter rita 
Det kanske är mer utvecklande om du skriver VAD du är missnöjd med istället för generellt att det är skit. Om inget annat så får det dig att fundera på vad det egentligen är som behöver ändras, och det är utvecklande i sig, du får mer kött på benen om vad du ska jobba med.
Sen får jag erkänna att det är lite sårande om du lämnar sajten pga en enda kommentar som du inte tyckte om (och som inte ens är elak), när jag m.fl. lagt ner så pass mycket energi och intresse i att samtala om dina bilder. Var det inte värt mer än så? Jag kan iofs förstå att den här siten inte är särskilt utvecklande för någon som kommit så pass långt som du, men iaf. Det blir trist om du lämnar oss sådär.
#49 varför måste du automatiskt vända det så för? jag mfl vill så gärna att du delar med dig av dina fantastiska verk! det är bara det att vid varje inlägg med bild så skriver du hur missnöjd och dålig du är o att du måste öva så mycket mer. jag känner i alla fall att jag inte är ens nära där du är, och om du då inte är ens lite nöjd med vad du gör, hur ser du då på vad tex jag gör? jag läste längre upp att du tycker att andra ritar skitbra det är bara dina egna du inte är nöjd med, o så kan det ju vara, men det blir ju automatiskt att jag tänker tex "hon säger så bara för att vara snäll"
jag är inte heller alltid nöjd med vad jag gör, och speciellt inte när jag ser tillbaks på gamla teckningar. men ibland så måste man ju våga klappa sig själv på axeln för det är en sån härlig känsla att bara själv vara så nöjd med sin bild
Jag tycker inte att du målar dåligt eller nåt sånt!! Du är världsbäst det är jag som är dålig på att måla! Kolla på #31! Det ser ju ut som ett foto.. Du är skitbra på att måla! :D Har samma problem som dej när jag målar ser jag bara det dåliga i bilden, medan alla andra tycker den är fin så är det skit enligt mej… ;(
Jag är som många sett inte heller särskilt nöjd med många av mina bilder. Men jag vet att jag är duktig på att måla även om jag själv inte alltid tycker det… det finns ingen mening med att upprepa hur dåligt det är hela tiden. Jag sparar det till de bilder jag faktiskt är riktigt missnöjd med, och tillåter mig att tycka att en del av det jag gjort är bra i stora drag.
Man blir inte mer utvecklad av att ständigt vara missnöjd än av att tycka att man är bra nog så att man inte behöver förbättra sig.
Det är lättare sagt än gjort att gilla sina bilder
Jag säger hela tiden att jag inte känner mig bra nog och påpekar ständigt mina egna fel. Men ingen har klagat på mig som ni klagar här. Ritar jag så dåligt att mitt klagande är befogat alltså?
Jag förstår inte varför det blivit sådant liv i den här tråden. Varför får man inte tycka som man vill om sina egna bilder?
Jag får be om ursäkt för mitt lilla "Drama Queen Moment", men jag har knappt sovit inatt och jag AVSKYR att få andra att känna sig dåliga och särskilt då med mitt tecknande. Har sovit några timmar nu och känner mig väl bättre.
Som jag påpekat tidigare, det finns saker jag är nöjd med på mina bilder, men jag glömmer i regel bort att nämna dem för jag fokuserar på det jag ser är fel/kan förbättras.
Jag tycker även att det är enorm skillnad på att rita av och att rita på fri hand. Jag känner mig extremt osäker (tänk första turen på cykel utan stödhjul) och hade det inte varit för att jag fått till ansikte nummer två bättre, så hade ni aldrig fått se demontanten. Jag hade inte klarat av att visa försök nummer ett helt enkelt för jag hade mått för dåligt. Jag kan tyvärr inte peka ut exakt VAD jag är missnöjd med när det gäller det första ansiktet heller, bara att jag avskyr det och skäms över det. (tror f.ö. kan det kan vara något med kind/panna som gör att hon ser ut som en han, det var det jag noterade mest när jag kollade in fotona på dessa attraktiva kvinnor).
Jag önskar jag kunde vara mer nöjd, att jag kan se vad andra tydligen kan och inte jag, men jag är för nära min konst och kan inte se objektivt på den.
Min kompis har även hon sagt att hon inte kan förstå att jag gillar andras konst (som i hennes ögon är sämre än min) när jag ogillar så mycket med min egen, men så fungerar jag. Jag tycker inte saker, eller säger saker för att vara snäll (är alldeles för egoistisk för det). Ibland kan någon ha en fantastist linjeföring, ibland en underbar känsla eller ljussättning i sina bilder, även om de kanske rent tekninskt/anatomiskt är sämre.
Jag är inte heller ute efter beröm, jag vill ha konstruktiv kritik (som Zabbio är så himla duktig på att ge, du anar inte vad din feedback betyder för mig, jag känner att jag utvecklats under den korta stund jag varit med här). Missförstå mig rätt, det vämer mitt hjärta att ni tycker om det jag gör även om jag inte riktigt begriper varför jämt, men jag är inte ute efter beröm (jag utvecklas tyvärr inte med beröm).
Lazzie_ verkar fungera väldigt mycket såsom jag gör när det gäller mina egna bilder. Jag har varit nära att sluta teckna mer än en gång p.g.a. att jag avskytt dem så ibland. Det är extremt svårt att tycka om något man kämpar så med och som ändå inte blir så bra som man vill ha det. :/
(f.ö. jag tror det var min "Drama Queen Reaktion" de reagerade på Lazzie_ och inget annat)
Ytterligare en sak; jag misstänker att jag är äldre än de flesta här med mina 32år och jag har tecknat under hela mitt liv. Detta innebär att jag har ett försprång gentemot de flesta rent träningsmässigt (även om jag spenderat den mesta tiden med att träna på "fel" saker). Detta är något jag tar hänsyn till när jag tittar på andras bilder för dessa år gör en jäkla skillnad nämligen.
Det enda jag kan lova i ortsättningen är att försöka tänka mig för vad jag skriver när jag lägger upp mina skisser. Det är inte så lätt, jag tycker alltid jag är kristallklar med vad jag tycker/tänker, men jag är helt uppenbart inte det. Kan nämna att jag har aspergers syndrom och har problem med kommunikationen (och att inse att ni inte alla kan läsa mina tankar tydligen :P ). Mina åsikter om mina bilder är just det och inget annat, så läs inte in vad jag kan tänkas tycka om andras bilder, för dessa är två vitt skilda saker för mig. Ni ska även vara glada att ni inte bor i mitt huvud, för det är ingen rolig plats att vara på.
Hopas jag fick med allt nu… Antagligen inte. :/
#56 blev jätteglad när jag såg att du skrivit igen så att du inte gett upp, jag älskar verkligen dina bilder och vill så gärna se fler. du är så himla begåvad och jag önskar att du också kunde se det. jag och säker andra här inne ser upp till personer som dig och vill kunna bli lika begåvade som dig, en posetiv kommentar från dig o andra duktiga här inne är, i alla fall för mig, lite extra. därför blir det så fel när jag enbart ser negativa saker om dina snygga bilder. självklart får du tycka vissa saker på dina verk är dåliga, eftersom du ligger steget före så ser du ju dessa, men du får så himla gärna skriva saker som du också tycker är bra - det kanske även skulle kunna stärka ditt självförtroende :)
tack för ditt långa inlägg, det är så svårt att försöka förstå personer när man bara ser text och ett Avatar.
#55 Ärligt talat så nämner du inte ditt missnöje på samma sätt som Pollyboffin här gör, därför är det inte så många som reagerat på det ;)
#56 Det är just eftersom du inte vet exakt vad du är missnöjd med som du behöver fundera på den biten och försöka sätta ord på det. Det är en övning i att Se. Genom att formulera en förklaring på vad det är kan förståelsen och insikten djupna.
(om ni reagerar på att jag börjar skriva svinkonstigt så beror det troligtvis på den aademiska litteratur vi jobbar med i skolan just nu.. 98% bullshiting och ordbajseri, men det sätter sig på hjärnan. För några veckor sedan kunde jag inte ens ord som semiotik, denotation, konotation, doxa, didaktik osv.. och de här högtravande formuleringarna.. bah..)
Jag är btw 25, så så himla stort försprång har du inte ;) Men du måste tillåta dig att vara nöjd med de bra sakerna. Även om bilden i helhet inte är perfekt så måste du lära dig att se de delar som är bra och tillåta dig att vara nöjd. Detta skriver jag inte pga forumet här, utan för att du behöver det för din egen skull. Man mår inte bra av att gå runt och fokusera på allt dåligt,
(Kan tilägga att min hjärna är lite rostad just nu, så jag skriver inte så utförligt. Men jag är glad att du stannar kvar och delar med dig av dina bilder :) )
hehe, ja man får leka också :)
#61 - Japp, och tack vare min lekstund där jag fick ur mig lite frustration så är den nu KLAR! XD
Och, ja, jag är faktiskt nöjd med den. Väldigt nöjd bör tilläggas (inte bara på grund av diskussionen innan, jag är stolt som en liten tupp). Har suttit och gott på vissa delar av den och tänkt "Har jag gjort det där?". Det är ett säkert tecken på att jag gjort något jag gillar.
Självklart finns det saker som jag kunnat arbetat mer på, saker jag, pinsamt nog, glömt bort att måla etc. etc., men NU ÄR DEN KLAR. Så det så. :P
Den är riktigt snygg :) Kommer inte på något att anmärka på alls. Framförallt de vita fälten är riktigt verklighetstrogna, ser ut som en sån där gammal fin oljemålning från när realistiskt och mjuka skuggningar härskade. Älskar bakbenen och framtassaena.
De mörka fläckarna känns lite plattare än det vita, å andra sidan förstrker det oljemålningsintrycket.
#63 - Tack! :D Framtassarna, särskilt den bakre av dem är jag supernöjd med. Fattar inte vad jag lyckades med där. Aha, är det därför jag tyckte mindre bra om de svarta/mörka fälten? Visste bara att jag gjorde det, men inte varför, de ser plattare ut alltså. ^^
Visst känns den som en gammal målning? Jag tyckte det jag med efter att jag målat dit den mäktiga bakgrunden. Det är något med känslan i den och den känslan gör att jag gillar den ännu mer. Den här kommer vara högst på listan av m´bilder jag är nöjd med ett bra tag misstänker jag. :D
P.s. du är himla bra som ser och kan sätta ord på saker, som det där med att de flesta av mina bilder framstår som något "livlösa". Du ser det så du får vara min lärare ett tag till, tills jag lyckas jobba bort det (vilket är mitt främsta mål). :D
Men jösses så duktig du är :) älskar dina alster. Inspirerar mig ännu mer att vilja arbeta och förbättra mina färdigheter. Men att skapa i photoshop är jag värdelös på så jag håller mig till den traditionella blyertspennan :P
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#65 - Tack. :D Jag höll mig också enbart till blyertspennan innan jag övergick till datorn. Enda sättet för mig att kunna färglägga på, så då fick jag offra mig. ;)
#64 hehe, jag antar att skolan börjar sätta sina spår.. vi har haft två kurser på rad nu om att flumma (jag menar ''tolka'' och ''bedöma''
) runt bilder. Oftast hastverk som vi själva flummat ihop och inte riktigt hunnit lägga nån tanke bakom, eller abstrakta skum bilder och verk som inte tilltalar mig alls.
Det är mycket roligare att ge omdömen och bedömning på verk som är intresanta att titta på ;)
Jag tror att det är den skarpa kontrasten i de mörkare partierna som gör att de inte ser lika väldetaljerade ut.Den ljusare fläcken på bakbenet ser ut att höra ihop med de vita partierna, men de mörka fläckarna - speciellt den stora - verkar bara vara grått och svart utan mellannyanser eller detaljer. Jag tror at om du gjort fler av skuggningarna på ryggfläcken med samma teknik som den lilla fläcken över frambenet, så hade du fått mer päls-strukturoch det hade gett mer detaljerat intryck.
#67 -Gud vad glad jag är att jag inte läst konst på eftergymnasial nivå. Läste en 15 poängs kurs när jag inbillade mig att jag skulle bli lärare och den skrämde effektivt bort mig från fortsatta konststudier på universitet (jag menar, hur i hela fridens da'r gestaltar man färgen grön). XD Jag lider med dig!
Jag tror du har helt rätt. *nickar* Den stora fläcken på ryggen känns inte lika klar som resten av vovven. Vi får se om jag gör något åt saken eller om jag nöjer mig med den och ser den som en milstolpe på vägen.
#68 Hade inte VFUn (praktiken..de byter ju namn på sånt hela tiden) varit så bra och närmre jorden så hade jag nog tvivlat på min förmåga att bli lärare :P Nu blir det mest att göra det bästa av situationen, snappa upp vad man kan och ha så roligt det går dessa åren. Kurskamraterna är toppen, de flesta iaf.
Vi har ett sammarbete med en högstadieskola nu och jag har fått en del ansvar över några av eleverna. Trots att allt känns rätt misslyckat så har jag ändå fått lite självförtroende på fronten att hantera ungomarna och vägleda på ett bra sätt. Jag har spårat de värsta missödena tll det faktum att jag sitter mitt emellan lärare och elev och att jag inte är helt på det klara med uppgifterna + inte har mandat att godkänna ändringar osv. Hade det varit min ''egen'', riktiga klass så hade jag ju haft det. Sedan så har jag ingen vana med ungdomar alls, är inte särskilt social och så. Men det känns ändå som att jag kunnat ta kommando över situationen när det behövts, lyssnat och motiverat osv efter vad som kännts lämpligt. Andra dagen med eleverna gav mycket bättre gensvar än första, till exempel. Så det var en välbehövlig erfarehet.
Hm.. gestalta grönt. denotationen är ju klar (..grön..) så konnotation.. vad betyder grönt för mig? Natur, harmoni. vila… det blir mjuka former, slingrande, kanske något lövliknande. Som sträcker sig uppåt. Grönt kan ju vara avundsjuka också men det vill jag inte ha i min tolkning. ;)
Första veckan skulle vi göra porträtt av varandra.. med decimeterlånga, uthuggna träflisor och limpistol. Det var intressant och blev ju helt omöjligt att göra riktiga, traditionella porträtt (fast en i klassen gjorde riktigt snygg profilbild) så där fick vi börja att leta djupare tolkningar.
Hundens fläckar är ju inte dåliga, det fanns bara något du är kapabel att göra bättre ;) Inget fel i att spara den som den är.
#69 - Jodå, VFU hette det på den tiden jag läste också och det var den jag var absolut sämst på. Teori - javisst! Praktik - HJÄLP! Jag skulle nog bli en bra lärare i teorin, men inte i praktiken. XD
Min kompis är lärare och jag vet att hon tyckte att den där delen var väldigt jobbig, just att inte ha 100% ansvar över eleverna vid beslutsfattning o.s.v. Haha! Själv försöker jag nog springa åt andra hållet i närheten av barn/ungdomar, noll pedagogisk förmåga. Jag tror inte man måste vara social för att bli en bra pedagog, men det underlättar nog om man gillar folk ändå. Själv är jag en osocialt social person som gillar vissa utvalda personer som jag gärna umgås med, medan resten av befolkingen håller jag mig låååångt borta ifrån. Ju mer erfarenhet du får, desto bättre kommer det nog att bli. ^^
Haha! Japp, du har absolut det där estetiska tänket, eller förmågan att tänka längre än näsan räcker åtminstone. Själv fastnar jag på den bokstavliga betydelsen och sedan blir det stopp för jag är för upptagen med att vara irriterad över det idiotiska i uppgiften. XD Hade aldrig tänkt så långt som att det handlade om vad just grönt kunde betyda för mig. Som jag sagt till olika personer i min omgivning, apropå detta med asperger och bokstavstolkning, att jag kan läsa mellan raderna till en viss nivå, men efter det så blir det fel. Konkret tänk passar inte ihop med estetiskt flum. XD
Låter som en bra träning att komma bort från det traditionella porträttänket faktiskt. Kanske var det det de var ute efter?
Nejdå, de är bara av sämre kvalitet än resten av bilden och jag är fortfarande nöjd med den trots det. :) Få se om tanten i vattnet kanske blir nästa milstolpe i mina förbättringsförsök.
Kom på att jag inte suttit och roat mig med att bara kladda sedan jag började teckna igen, så jag bestämde mig för att skissa lite i största allmänhet, utan Referenser och bara för att. Så här är lite allehanda skisser :D :
Roligt att se fler skisser. De är väldigt bra trots att du inte har Referenser ;) Tror du behöver mer sådant faktiskt.
Flumtänk i all ära men det funkar inte alltid i verkligheten.. säkert nyttigt att öva en del på det :)
Skule nog svarat mer utförligt om jag inte var så himla trött..
#72 - Jag tor jag behöver leka mer ö.h.t. Jag är så fokuserad på att göra olika övningar att nästan glömmer bort att ha roligt också. Övningarna ÄR roliga (vissa av dem, Stilleben ska skjutas), men jag hittar ju inte på något där, bara apar efter. :P
Blargh, har börjat jobba igen, fast endast 25%. Ska försöka fortsätta med tecknandet, men det är i regel alltid det som tar stryk när jag jobbar tyvärr. :(
Här är en början till ett blomporträtt. Försöker måla av en av mina orkidéer fast från verkligheten. Jäklar vad jag suger! Jag kan verkligen inte använda färg på ett bra sätt! Usch, är sur just nu, men jag ska fortsätta traggla, trots kväljningar - utan övning så blir jag inte bättre trots allt. DET SKA GÅ! Jag anser att jag har rätt till att svära och gorma över EN bild i alla fall utan att såra någon. Nu ärdet tränatränaträna och mer träna som gäller.
Jag vet att det är något grundläggande som fattas, men jag vet inte vad. Liksom alltid när jag försöker måla, så blir färgerna för mättade och jag vet inte hur jag ska komma ifrån problemet. :/
Nåväl, det är en början på min väg mot att kunna måla fantastiska Stilleben. ;)
Jag tror fortfarande att du behöver släppa loss.. lägg en svart bakgrund och låt det bli en orkide med lysande mitt :P Det hade nog varit bra övning för dig. Eller låt en eldfluga flyga bakom och ge intressanta ljussken genom kronbladen. Då använder du det mättade för att skapa effekt.
#73: Har du testat att använda en begränsad färgpalett? Välj tex. en blå, en röd och en gul färg +svart och vitt och blanda alla de andra färgerna från dem. Jag tycker att jag får mer koll på mina färger och hur de funkar om jag gör så.
#74 - Självklart behöver jag det! Men jag tycker jag måste lära mig grunden först. ;)
Jag är inte lika arg på bilden längre, för jag insåg att som början på ett Stilleben (heter det så när det är levande saker?) så är den helt okej. Det var bara jag som inte begrep att det inte kan se ut som det gör i verkligheten när man målar och att jag faktiskt måste TRÄNA. Ibland inbillar jag mig att om jag förstår något rent teoretiskt, så ska jag baske mig kunna det praktiskt också, utan träning. Fullkomligt idiotiskt tänk om ni frågar mig. *skakar på huvudet*
Nja, just denna ska ju vara så nära verkligheten som möjligt, leken tar jag när jag kan anväbnda mig av färger bättre. ^^
#75 - Nope. Jag undviker att använda färg om jag kan det, så det har jag inte testat. Det låter definitivt som en framtida övning värd att prova. Jag har ju verkligen ingen koll på färger, vilket märks. Jag försökte göra färgen mindre mättad genom att använda komplementfärger i skuggorna och blanda ut själva grundfärgen med vitt, men den är fortfarande för färgrann. Jag måste jobba på saken helt enkelt, detta är bara början. :D
#76 Glöm inte att man lär sig bäst genom att leka :) De flesta ''upptäckter'' man gör, gör man just vid lek och experiment.
Jag har för mig att Stilleben är när man målar av något som man lsagt ut för att måla av och som står still. Tex en skål med frukt bredvid en kanna vatten och en vas.