Teckning iFokus

Teckning

Etikettövrigt
Läst 11541 ggr
PollyBoffin
2

Skisser på fôlk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte det börjar bli så trångt i min andra skisstråd, så jag tillägnar den skisser på djur och så skapar jag en ny åt människor.

Nu har jag börjat den skakiga resan till att teckna människor och jag inleder med kvinnor. Betydligt svårare än djur genast, förstår inte varför folk ska vara så mycket svårare. :/

Nåväl, jag valde detta vackra foto, http://reine-haru.deviantart.com/gallery/29280060#/d4g3l5c, från DA och ritade av. Jag har inte använt rutmönster (eftersom min synnerligen stränga lärare förbjudit mig), utan har ritat av bilden uppochned, jag provade även att vända originalbilden och min skiss mot varandra för att få det så rätt som möjligt (tyvärr så är det olika storlek på originalbilden och min, så jag vet inte hur mycket det hjälpte).

Senare tänker jag måla denna i gråskala (huga, vilken utmaning!), men nu ska jag rita fler fruntimmer, både ansikten och helfigur.

All kritik är välkommen! :D

Daim och Nougat
1

Jätte fin!!

Nu är jag jätte dålig på att ge kritik, speciellt på människor eftersom jag aldrig ritar dom ;)

Men jag tycker att du har fått till uttrycket och håret riktigt bra, men jag tycker att örat sitter för långt ner. Borde inte örat vara på samma linje som ögat????

21Guns
0

Jättefint! Och inte bara för att du inte är van att tecka människor utan överhuvudtaget! :)

Kan faktiskt inte se något att ge negativ kritik för! Fortsätter du såhär så kan du ju bli hur bra som helst. :)

// Elin :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

21Guns
0

#1 Örat är på samma linje som ögat, om du kollar på referensbilden som är länkad i #0 så ser det likadant ut, det är för att huvudet är vinklat uppåt och då ser det ut som att örat är längre ner ;)

"I think therefore I am" 

- Descartes

PollyBoffin
1

#1 - Tack. :) Bara för att man inte tecknar människor själv, betyder inte att man inte kan se om något ser tokigt ut.

#2 - Tack så jättemycket. :)  Jag tecknar människor en hel del, men mest manga. Har inte försökt så ofta att teckna dem seriöst (särskilt inte kvinnor) så jag vet inte rikigt hur de faktiskt ser ut, hur fånigt det nu ännu låter.

Finns ingen negativ kritik, bara konstruktiv sådan. ;)

Här är nästa dam och det jag själv kan se är att hon blev alldeles för lång i ansiktet. Någon av er som ser något mer? Det är tokigheter med den, men jag kan inte sätta fingret på vad (förutom längden på ansiktet).

Denna var betydligt svårare att rita av, varför vet jag inte, men kanske för att det inte fanns något jag kunde förlita mig på som stöd ("tomrum" etc.). Jag får rita fler sådana här bilder, eftersom de tycks vara en svag punkt.

Referens från DA, http://browse.deviantart.com/?q=laura+spring+stock#/d3diok4

Och här är min skiss:

Zabbio
1

Lydig elev ;)

Möjligtvis skulle örat kuna vara någta millimeter längre, alltså sträcka sig något höggre upp. Det ser lite kortare ut än orginalet.

Väldigt lång nacke, men å har referensbilden det också.. säkerligen posen och beskärningen som förstärker en redan smäcker hals.

Nu har jag inget alls att säga om människor, jag har väldigt svårt för dem. Jag kan se att #4 inte lever upp till din vanliga standard. Det finns inget direkt att anmärka på (har inte kollat ref-bilden) men den känns mer formlös och munnen ser lätt skev ut. Samtidigt har den starkare uttryck och känsla än de flesta av dina bilder jag sett. Du har ritat allt annat väldigt naturtroget och vackert, underbara ögon i din Avatar m.m., men den här säger något med blicken och känns mer livlig. Det är inte ''bara'' någon anonym, mystisk skönhet utan känns mer… personlig. Svårt att beskriva

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

PollyBoffin
0

#5 - Du är en hård lärare. ;) Jag var tvungen att lägga till två guidelines för att se vad jag ställt till med egentligen. På alla skisser.

Så ni såg rätt, både du och Daim och Nougat, örat satt för långt ned på första skissen, hon var även alldeles för bred över skallen. Ska kolla storleken på örat också nu när du påpekade saken.

På skiss nummer två så var munnen rätt, men inte ögon och näsa. XD Det var nog därför munnen upplevdes som sned (ska inte svära på att den inte är skev, den var lite snett placerad, men det är fixat nu). Intressant det där med att den säger något… Mina bilder lider ofta av att de är "döda" s.a.s. (en av de saker jag brukar avsky med dem). Hoppas jag kan fortsätta få liv i dem. :D Hellre liv än tekniskt korrekt i en bild. ^^

Hoppsan, jag ljög. Munnen var ju visst skev, jag fixade ju det. :P

Här är skiss nummer ett igen, fast fixad (jag tänker använda dessa linjer i slutet på skissandet, när jag kört fast och SER att det är fel, men inte vad).

PollyBoffin
0

Skiss två (det var mycket som var ute och cyklade på damen i fråga, men jag tror det mesta är korrigerat nu).

PollyBoffin
1

Och här har vi skiss nummer tre som jag gjorde klart för en stund sedan. En yngre tjej denna gång. Funderar på att göra något, antingen value practice eller färglägga den för att träna på hår, då hennes är så bra.

Referensbild hittar ni här, http://kkjeanne.deviantart.com/art/Stock-09-196997979.

PollyBoffin
1

Här är den jag är minst nöjd med av skisserna hittills. Hon var extremt svår att rita av (kan bero på att jag var himla trött när jag gjorde det) och jag tycker att hon ser ut något av en transvestit på min bild. :/ Lite för manlig helt enkelt.

Jättetacksam om ni kan peka ut tokigheter för jag orkade inte fixa alla igår. :P

Referensbilden hittar ni här, http://asilwen-stock.deviantart.com/art/stock-photo-from-january-129885687

Zabbio
1

#9 Ett ganska androgynt ansikte till att börja med, om man tar bort sminket. Men låt det bli en man, eller ett mysterie, i din bild :P Sikta på ''människa'' och låt folk undra över om det är en man eller kvinna. Det kan de må gott av ;) Dessuom är det intressant.

PollyBoffin
0

Här är den nyaste damen i raden, helfigur denna gång. Jag är mycket mer nöjd med denna än den sista jag gjorde igår. Var tyvärr tvungen att använda mig av tre hjälplinjer för att få till henne dock. :(

Jag har insett nu när jag ritat dessa skisser att jag verkligen har problem med vissa saker, främst proportioner och vinklar. Jag har forstfarande svårt att se helheten med andra ord. :P

Jag ska fortsätta att träna, träna och åter träna. Detta som jag behövt göra under hela mitt liv, men struntat i för att jag inte orkat. Det är tur att jag är motiverad nu och tycker det är kul, stört omöjligt att ge sig på detta annars.

Jag ska göra som Zabbio föreslog i min andra skisstråd och kolla på de där länkarna där man kan rita av folk som bara visas en kort stund. Börjar känna ett extremt behov av just den sortens träning.

Här är senaste skissen i alla fall. Referensbild är hämtad från `Faestock på DeviantArt och är är själva bilden jag använt, http://browse.deviantart.com/#/d2zlch9. Tycker fotot är görsnyggt och ska nog försöka mig på valuepractice och/eller att måla denna skiss i färg. :D

Öh, min redigering försvann? Skrev att jag funderar på om ögonen sitter för långt ned på skissen, eller om det är avsaknaden av skuggor som luras. Det märks sedan när jag leker mer med bilden.

PollyBoffin
1

Mer spammande med skisser! XD

På denna dam så skippar jag skissandet helt och går direkt på valuepractice, vilket hittils är väldigt roligt, men vänta tills det är dags för detaljer. Jag kommer bli så innerligt trött på henne!

Superfin stockbild kommer från DA, http://nastiaosipovastock.deviantart.com/, och här är själva referensbilden, http://nastiaosipovastock.deviantart.com/art/78-338730998

Så, inga skisslinjer och inte heller några hjälplinjer hittills. Vi får se hur länge jag klarar mig utan hjälplinjerna. ;)

PollyBoffin
1

Glömde ladda fortsättningen på gråskaledamen. Är hittillsmycket nöjd med bilden. ^^

21Guns
0

#12 och #13 WOW! Skitsnyggt! :)

"I think therefore I am" 

- Descartes

PollyBoffin
1

#14 - Tack! :D Kanske denna metod att "rita av" fungerar bättre för mig? Om inte annat så är det kul. XD

Tycker det är intressant att hon ser ut att ha ögon, utan att jag gjort dem än. o_O

PollyBoffin
0

Har börjat med Figure Drawing för att bli bättre på proportioner, rörelse, ja folk i största allmänhet, så nu får ni njuta av några fantastiska streckgubbar! :D

VARNING! Nakna kroppar!

PollyBoffin
0

Här är streckgubbarna, tanten och gubben är mest för att träna på generella proportioner:

PollyBoffin
0

Mer:

PollyBoffin
0

Och ännu mer (jag tror detta kan vara ett sätt att få bort en del av stelheten som mina bilder lider av):

PollyBoffin
1

Och så en liten uppdatering på tanten:

Zabbio
0

Det är bra, våga överdriva poser och uttryck i dina bilder, siom du har med streckisarna. :) Var inte rädd för att fånga kroppen utan att göra et skelett först heller ;)

PollyBoffin
1

#21 - Japp, först blir det streckgubbar, sedan skelett och sist "riktiga" människor. Använder mig av en riktigt bra bok "Figure Drawing for All It's Worth" av Andrew Lewis. Otroligt mycket bra jag kommer lära mig/bli medveten om; teckna folk i perspektiv, att ANVÄNDA perspektiv ö.h.t., komposition och teckna folk avslappnat och med överdrivna poser. Den är gammal, men verkar bra. Används fortfarande inom konstvärlden när det gäller att lära sig att teckna. :D

Anne.K
0

Så livliga streckgubbar du gör :D när jag gör streckgubbar för att träna på poser så ser inte mina alls så levande ut som dina :P

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lyllis
0

16# Åh, älskar derpansiktet! XD

elie 02
0

Superfina!😃