Ska köpa ritplatta
.. Nu i veckan tänkte jag. Frågan är bara vilken! Kan väl lägga ut lite mer än tusen ungefär, men helst inte då jag har djur som behöver käk haha. Funderade på Wacom Bamboo, nån som har en sån och kan berätta lite om erfarenheterna? Vill inte ha en som är för liten heller, A5 är nog i minsta laget för mig tror jag.
🙂
Några tips på plattor? För/nackdelar? Pris och inköpsställe?
Jag har en Wacom Bamboo Fun Pen & Touch, rekommenderar den :)
#1 Tack för svar :) Var köpte du den och vad kostade den?
Kollade lite snabbt och det visade sig att den finns för 780:- på teknikmagasinet. Den är alltså värd att lägga pengar på? Isåfall blir det nog en sån!
Har fått ett erbjudande idag om att köpa en begagnad Wacom intuos2, bör jag köpa den eller ska jag satsa på en ny? Isåfall blir det en pen & touch.
Det som styr köpet är plånbok och användningsområde. Om du ska koncept-skissa, teckna lite etc. så går det helt utmärkt med en liten (Small) bamboo-platta. Om du ska måla ex. olja digitalt så skulle jag rekommendera en större platta (Medium eller Large) och en som har bättre känslighetsnivå, dvs intous. Det skiljer sig hur mycket pennan reagerar på tryck, lutning etc.
Om du ska köpa en begagnad intous2 så se till att det är USB-port. Det finns fortfarande sådana med COM-anslutning och det finns ej drivers för dessa till win7. Räkna även med att intous2-plattan har ca 10år på nacken (var noga med att kolla hur skadad plasten på ritytan är, hur många stift till pennan som följer med etc.).
Medarbetare - Halloween.ifokus
#5 Tack för bra svar!
Jag har windows 7, så kan nog skippa Intous2-plattan. Frågade säljaren om inköpsår så ska invänta svar.
Eller nej, jag har bestämt mig nu. Denna blir det!
Grattis till valet! Jag hoppas att du får lika skoj som jag hade när jag skaffade min första platta. 13 år sedan.. tiden går fort när man har roligt 🙂
Medarbetare - Halloween.ifokus
#8 Tack, ja det hoppas jag🙂