Förtunna oljefärg - med lacknafta?
Jo det är så här att jag undrar om någon här inne vet om man kan använda lacknafta för att förtunna oljefärger? :) Jag har googlat på det och försökt hitta information, men får fram både ja och nej och tänkte höra om någon här har erfarenhet av det. :)
Om någon vet något annat bra (och billigt) man kan använda som förtunning får ni gärna säga det också! :)
Jag har använt det :) Dock tappar färgen lite lyster.
Man kan använda linolja, men det torkar extremt långsamt och alla trasor etc bör brännas efter att man torkat penslar osv i dem (oljan självantänder lätt så släng det inte i papperskorgen!)
Sen ska det finnas luktfri förtunning.
Här är en Förtunning. Aldrig testat men gissar att den funkar på oljefärg.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Fortunning-361612/
De säger att denna påskyndar torkning..hmm..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Okej, men då fungerar det i alla fall. :) jag hittade faktiskt en hemsida som sålde luktfri förtunning till oljefärg idag, men har slut på pengar för stunden så tänkte använda lacknafta tills jag har pengar igen. Linoljan lät ju ganska… Riskabel, skulle nog vilja ha något som inte riskerar att självantända, kändes lite jobbigt att behöva elda trasorna och sånt varje gång man målar. :/ Den som förkortar torkningstiden förtunnar alltså även färgen, då det är en linolja? Jag har hittat ett målarmedium här i stan som skulle ge samma effekt, men det var inte linolja utan ett medium, men förstod inte om det förtunnade också. (;
Jag vet faktiskt inte :) men lacknafta funkar. Det kan också självantända i en hopknycklad trasa så en ide är att blöta trasorna. Lacknafta dundtar fortsre än linolja så risken är mindre.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Okej, då får det duga i alla fall, tills jag kan köpa något annat. Tack för hjälpen! :)