Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 1574 ggr
AliceJ00
0

Bra färgpennor?

Undrar om någon har något bra tips på bra färgpennor? Jag vill att man ska kunna blanda färger och skapa djup. Alltså att man ska kunna skapa realistiska teckningar. Dock inte tushpennor som tex promarkers!

Tips? :)

Zabbio
1

Derwent Coloursoft :) Väldigt bra pigment, mjuka, kan blandas med rätt teknik (lägga tunna lager på varandra). Dock är de dyra.

Annars finns ju torrpastell, är lite som kol men med olika färger. Svår att fixera - de smetar gärna.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

AliceJ00
0

#1De lät bra! 

Har också läst om "faber castell polychromos". Är de bättre?, har läst många som tycker de är bra :)

Gemela
0

Jag använder polychromos och kan varmt rekommendera dem, har endast testat dem och billiga pennor så vet inte hur de förhåller sig till andra dyrare pennor. Köp några och testa, är mitt tips :)

Zabbio
0

#2 Jag har ingen erfarenhet av dem men fabercastell brukar vara helt ok :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Yllhilda]
2

Annars burkar akvarellpennor ge ifrån sig bra med färg, dock får man vara försiktig med väta så färgen inte glider ut. Jag brukade ta en finduschande vattenspruta och spraya över lite försiktigt så det fäste.