Varför bild i skolan?
Hej alla ni som älskar konst och att utföra konst där ute 
Jag har denna termin börjat studera på universitet till mellanstadielärare med bild som extra val. Nu har vi i uppgift att lämna in ett arbete vid senast midnatt imon där vi ska ta upp "varför ska man läsa bild i skolan?" Jag har ett par ideer i huvudet men nu undrar jag varför du/ni tycker att man ska ha bild i skolan? Vad ni tyckte var bra med det eller vad ni hade velat få göra på era bildtimmar. Detta måste inte just vara för mellanstadiet utan ämnet i helhet 
jag var inte medveten om mitt seende och hur lätt det var för mig att få ned saker på papper innan jag började på bilden. efter det så visste jag att jag ville utveckla den kunskapen och går nu sista året på gymnasiet med konst som inriktning.
så jag tycker att det är ett bra sätt att upptäcka sina talanger, och att andra kan uppmuntra dem. även de som är mindre duktiga ifrån början men vill så gärna lära sig, har en bra chans att klättra upp inom konsten genom att få tips av läraren.
För mig är det främst möjligheten att få utveckla sin kreativitet, istället för att fokusera på ren fakta som man gör i andra skolämnen.
Att man får lära sig olika tekniker inom många områden osv. 
Och som bildlärare får man bara läsa om bilden i kommunikation och hur man kan använda och tolka bilder som språk :P
Fast personligen tycker jag att det är lika viktigt att kunna skapa bilderna rent tekniskt också. Hur skulle det se ut om man fick lära sig svenska utan att få lära sig tala eller skriva? Bara lyssna..
Dessutom tror jag personligen att de praktiska ämnena i skolan har en viktig funktion just för att de är praktiska. De ger lite balans i den strikt logiska skolvärlden och jag anser att skapande med händerna är viktigt för både barn och vuxnas välmående. Nu finns det säkert de som hävdar att de aldrig skapar något och mår jättebra ändå.. men jag tror i alla fall att det är väldigt nyttigt att jobba med motoriken och handlingen psykiskt och fysiskt. Och att det inte nödvändigtvis finns krav på att vara jätteduktig men istället krav på att helt enkelt utvecklas.. man ska inte behöva känna sig dålig i skapande ämnen (eller i andra ämnen).
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Så där ja, då var arbetet inskickat och klart
tack för all inspiration, många bra ideer att spinna vidare på 
För er som vill läsa det färdiga arbetet kan bara följa denna länk
http://fotoklotter.blogg.se/?tmp=637219 så kommer ni direkt dit. Ni är jättevälkomna att komma med kommentarer angående huruvida ni tycker det stämmer eller inte eller andra frågor ni vill ta upp och diskutera :)