Nybörjare på färg - tips behövs!
Nu har jag äntligen bestämt mig för att slå slag i saken och försöka mig på att måla i färg eftersom jag bara har tecknat i blyerts och kol innan.
Så nu sitter jag här och känner mig helt villrådig för jag vet inte vadför sorts färg jag ska rikta in mig på.
Jag skulle vilja lära mig att måla med nån sorts färg som kan få denna effekten:
http://dalisaanja.deviantart.com/art/Sansa-254653627
även om denna är gjord i datorn och DET är en grej jag inte vill syssla med… Så vad tror ni man kan använda för att få en målning att bli liknande?
Jag har akvarellfärger hemma men tycker att det är för vattnigt, jag vill ha mer kontroll på det jag gör, detaljnörd som man är…
Oljefärger känns så fruktansvärt mossigt och det lär ju ta evigheter att göra en enda målning med bara oljefärger.. Eller? Har hört att man kan använda akvarell som grund och sedan göra detaljer i olja/akryl. Vad är det för skillnad på olja och akryl föresten? Men om jag ska prova det behöver jag nog en ordentlig tutorial innan.
Jag har även provat watercolor pencils men känner att jag inte riktigt behärskar dem heller och dessutom blir det inte den effekten jag önskar heller. Eller är det bara jag som är dålig…
Markerpennor finns ju också men dem har jag ingen aning om hur man ska använda, nån som vet?
Låååång text men tips och tutorials tages tacksamt emot!
Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!
Data som är så skoj :P
Vill du ha den effekten så är olja nog mest lämplig. Det måste inte ta evigheter att göra en målning (jag är knäpp och målar alltid mina oljor i ett svep, vått-i-vått) men det är frståss inte fel att jobba i lager med vått på torrt heller. Jag har märkt att om jag späder oljan med lacknafta istället för andra medium torkar den på nån dag (tilläckligt för att jobba vidare iaf). Exempelvis biltema har billiga oljefärger om du bara vill testa. (där finns helt ok penslar också)
Akryl torkar fortare än olja. Du skulle nog kunna få samma effekt med akrylen som med oljan, men jag har i varje fall svårare med akryl.. det torkar för snabbt och vill inte blanda sig som jag vill. Andra föredrar akryl. Det finns medel som ska hindra akrylen från att torka för fort.
Akryl är plastbaserad och vattenbaserad.
Man kan ha kontroll med akvarell - ta ytterst lite vatten ;) Eller lägga akryl utanpå. Maskeringsvätska gör akvarellfärger roligare (du lägger på den där du vill spara ut det vita och gnuggar bort den sen)
Om du gillar kol så kanske torrpastell kan vara något? Finns som pennor eller kritor, är väääääldigt smetvänliga (som kol) och blandar sig bra. Går att rita i lager med dem. Ett av mina favorit-material :) Svår att fixera dock.
Sök på DeviantArt efter tutorial. Du kan skriva i eller välja vilket material du funderar på ;)
Bifogar en bild i torrpastell.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Haha jag tror säkert att dator är skoj men jag sitter så mycket framför en dator i vilket fall så vill helst slippa det när jag kan ^^
Det låter ju som om oljefärger är det jag är ute efter, akryl känns som du säger lite för snabbt. Man vill ju gärna hinna ändra sig innan det är kört om man säger så…
Hur lätta är oljefärger att blanda egentligen?
Jag har nog målat i akryl litegrann när jag var liten och då minns jag det som att det var väldigt svårt att måla större fält med det. Kanske är där man kan grunda med akvarell?
Torrpastell lätt ju väldigt intressant. Inget jag har hört talas om men verkar ju påminna lite om att teckna med kol som du säger så då kanske man hade känt sig mer hemma.
Kan du länka till nån produktsida för dessa där man kan läsa mer?
Målningen du visade var ju riktigt snygg och påminner ju om bilden jag länkade i effekt. Najs!
Oljefärger är lätta att blanda :)
Tror inte att akvarellen hjälper mycket till grundning, men man kan lägga lite vit akryl på akvarell om man missat i akvarellen ;)
Känner inte till några bra sidor direkt.. men vill du köpa torrpasteller gör du det lättast styckvis i butik. Finns i Kristianstad, Malmö vad jag vet. Men leta reda på en konstnärsbutik i närheten och hör med dem. Du kan ju köpa färdiga set men det är dyra kritor/pennor och jag känner att jag inte får de färger jag vill ha i seten.
Jag använder dem på större, färgade papper/tunn kartong. Fixativar och ramar in (Ikea har ramar som passar för 40kr).
Tack så mkt för tipsen, tror jag ska köpa några billiga oljefärger på typ biltema eller nåt sånt alternativt se om jag kan låna några av en kompis och prova. Trivs jag inte med det ska jag prova dessa torrpasteller! Verkar ju vara rätt häftiga att arbeta med.
Får väl återkomma med resultatet när jag kommit så långt haha!
Absolut, jag vill se vad du presterar med nya medel :)
Ja, det kan nog ta sin lilla tid haha menmen skam den som ger sig ^^