Teckning iFokus

Teckning

Etikettallmänt
Läst 9264 ggr
Kashii
0

teckning till canvas?

Jag har precis ritat en teckning (blyerts) på ett a4 och är nöjd med den, nu har jag funderat på att föra över den till canvas och måla den..men jag vet inte hur jag på enklast sätt gör det. Har ingen overhead eller så.

Tacksam för svar :)

Anne.K
0

Ett sätt är ju att ta smörpapper (sån där tunn papper man har på ugnsplåtar) och kalkerar din teckning. Sedan på baksidan av smörpappret så täcker du helt med kol eller blyerts om du inte har kol. (Tror nog blyerts är lämpligast då det inte smutsar ner den vita canvasen) och placerar smörpappret på din canvas och tar en penna och ritar i blyertlinjerna som du gjort och vips så har du linjerna på din duk och kan börja måla :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Kashii
0

ohhh tack det ska jag testa, hade funderat på smörpapper men har haft noll fantasi till hur ja skulle använda det x)

choiicho
0

Det var ett väldigt intressant tips! :D

Anne.K
0

Denna metod har jag själv använt mig av och tycker det funkar väldigt bra :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zabbio
0

Det är en metod, en annan är rutnätsmetoden :)

Då ritar du ett rutnät över din bild (kanske över en smör-pappers-kopia?) och ett rutnät på tavlan. Sen ritar du av varje ruta för sig.  Det är lite tidsödande men en bra metod om du vill förstora eller förminska motivet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Hell
2

Jag skulle inte använda blyerts beroende på media, det har en tendens att "lysa igenom" akrylfärg efter en tid tex. Köp riktigt kalkerpapper i bokaffär/konstbutik annars, tejpa fast bilden på pappret, pappret på canvaset (frystejp funkar bra, kalkerpappret går att återvända lätt om man är försiktig med tejpen) och bara följ linjerna lite hårt med en penna.

Kan vara skönt att scanna/kopiera bilden på smörpapper och använda det på kalkerpapper om du inte vill förstöra orginalbilden genom att trycka på den.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr