Kritiktråden!
Intressant Kontrast mellan det ''söta, gulliga'' (en vit fluffig kisekatt med rosett och utsmyckning) och det mer demoniska (röd vätska/blod, skelett som syns, fladdermusvingar). Huvudmotivet är placerat ungefär i gyllene snittet vilket ger en balans i bilden. Det är en laddad bild men väldigt stilla - man får ingen känsla av att något specifikt är på väg att hända, ingen direkt action.
De röda blommorna/rosorna i mellangrunden återanknyter till det röda i huvudmotivet, rosen i sig har även en viss symbolik (kärlek, svek, lojalitet, blod). Det kan även de röd-toppade fjädrarna ha men den är jag mer osäker på.
Vid närmare titt i bakgrunden ser man vad som kan vara hängda människor. Dessa syns inte omedelbart men deras subtila närvaro ger ett djup i bilden, en slags belöning för den som tittat närmre och upptäckt något nytt. De kan naturligtvis även ha en symbolisk innebörd.
Rent hantverksmässigt saknas perspektiv, skuggning och Anatomi. De ljusare trädstammarna i bakgrunden ger en viss känsla av djup, men i stora drag saknar jag Kontraster och skuggor. Bilden är ganska platt, det finns inget som leder blicken i någon specifik riktning.
Ett ändrat perspektiv, djupare skuggor och tydliga ljusdagrar hade kunnat lägga mer spänning i verket. Tänk på att även om den ljusare färgen på stammarna i bakgrunden ger visst luftperspektiv så bör också konturerna av träden bli ljusare. Det längre bak har mindre Kontrast (mindre konturer) samtidigt som det ofta är ljusare.
Att teckna exempelvis muren i någon form av perspektiv hade kunnat leda blicken i bilden. Att inte teckna allt rakt framifrån kan göra mycket för laddningen i en bild, och jag får känslan av att du vill skapa en laddad, spännande bild utan direkt action/fart?
Anatomin tänker jag framförallt på katten. Det syns inga uppenbara fel, men jag saknar lite form och antydan av anatomin i figuren. Människorna i bakgrunden är bra, oftast gör man huvudet för stort men det har du inte gjort här :)
Hoppas att jag inte var för hård nu och att du fått lite tips inför framtiden.
Hur tänkte du själv när du ritade?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
tack för kritiken! :-D Jag ville först göra en varelse med kattskalle, så kom jag på att jag kunde göra en gående/sittande katt med en ros i munnen. Jag började på huvudet, gjorde ögonen, fortsatte med kroppen och sedan lade jag till lite blod runt munnen. Sedan frågade jag min bildlärare (gjorde denna teckning på en bildlektion) vad hon tyckte om den. Hon sa att jag skulle lägga till lite bakgrund, så jag frågade vad jag skulle göra, och hon sa en rosengård. :-)
Så jag gjorde en mur, skissade upp rosenbusken och började med rosorna, bildlektionen var slut så jag fortsatte hemma på bilden och sen gjorde jag teglet i muren. Sen gjorde jag fjädern, lade till detaljer till katten och sen ritade jag bakgrunden.
Skitsvårt att rita en vettig kattskalle! Grunden var denna bild.
Jag blev ganska nöjd, glömde dock skuggorna som du sa. :-) Jag ritade bara på måfå, brukar aldrig planera mina bilder särskilt mycket, provade mig mest fram. Tyckte att skog med hängande gubbar kändes ok, så jag gjorde det.
Det var en av de bästa bilderna jag gjort, och en av de bästa kritikerna jag fått. Tack! :-D
Ps. Jag ÄLSKAR vita, rödtoppade fjädrar! xD
Kul att läsa hur du tänkte :)
Jag brukar egentligen inte heller tänka så mycket när jag målar, så det är alltid intressant att se vad andra läser in ;)
…och så är ni ju alla superproffs så… jag är ju bara tolv år, har mycket kvar att lära xD
Tja, jag är bara 25 och har massor kvar att lära ;)
#6 Inte expert, men säger att designen är unik och söt, gillar varelsen och själva idén med den! :-) Ärligt talat ÄLSKAR jag den! Jättesöt och fin! :-D
Jag är väldigt dålig på att ge kritik, men är bara tvungen att säga att era teckningar är jättefina!! 😃
#8 jätte fin! den var väldigt häftig. hur kom du på den?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#9 tack så mycket :') Din bild är också ascool!!!!! Hade kanske velat ha lite struktur i halsen, såsom skugga etc. :)men den var ascool som sagt! 8D #11 vet inte :/ jag ville göra något udda! XD #12 wow! Jag älskar stilen på den h.r(och den andra röda), har egentligen inget att säga :/ asgrym! >:D
#14 cool! men jag tycker att den lyser lite för mycket😉
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
:O awesome <3 :D Så bra du är!
#15 Okej, tack, ska tänka på det tills nästa gång! :-)
#16 Tack så mycket! :-D