Teckning iFokus

Teckning

Etikettmaterial-och-teknik
Läst 2205 ggr
Moones95
0

Hur förbättrar jag detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte rita kollisioner mellan planeter men upptäckte väldigt snabbt att jag behöver hjälp med kollisionen… Hur gör jag för att få det mer realistiskt än det här? Jag använder vanliga färgpennor…

choiicho
3

Att göra massa kladd-streck brukar aldrig bli bra. Jag rekomenderar att du söker på "planet collide" eller "planet collides" på Google. Det finns många bra bilder där som du kan ta referens ifrån. Titta vart det är mörkt i bilderna och vart det är ljust. Hur ser igentligen själva kollisionen ut, osv. När du ska göra själva planeterna sen så kan du ta ett glas eller något annat föremål med rund botten eller öppning så du får perfekta cirklar. :)

Zolah
0

något som funkar bra generellt är att man gör mindre detaljer för att människans hjärna ska som 'lägga till' vad som saknas. 

Du kan kolla även på super hero powers eller magic /fireball för ideer och tips.

Moones95
0

#1 För att vara ärlig så var det vad jag gjorde men så fort jag satte pennan på pappret så förlora jag tålamodet… Och sen så är ju inte planeter helt runda 😉 Men helt klart rundare än mina slarvcirklar XD

#2 Hmm… Kanske borde testa det där med mindre detaljer. Men vad menar du med "super hero powers eller magic /fireball"? Menar du typ att kolla på DC comics och andra såna superhjälte serier?

Zolah
0

det finns en hel del ' how to' guider på nät och i bokform, och dom är bra att utgå ifrån.

http://www.mangatutorials.com/tut/smoke.php

här har vi en som dök upp när jag gjorde en sökning tex

Dock är det bäst att kolla efter böcker, dom har mer genomgående OFTAST ( har köpt nån som varit kalas sämst )

Moones95
0

#4 Ohh, nice tutorial 😍 Men att kolla i böcker har jag mer eller mindre gett upp för det här för jag lånade ALLA böcker jag kunde hitta i närmsta biblotek som hade bra "hur man tecknar" grejer i sig men inte en enda av dem hade hur man ritade eld, rök eller explotioner. Det närmsta var ett levande ljus vilket inte hjälpte så mycket. Men ska absolut kolla lite mer på såna tutorials du tipsa om 😃

choiicho
4

Jag har skissat upp ett exempel du kan titta på.

choiicho
1

Jag skulle rekommendera böckerna "Elemental magic" & "Elemental magic , volume 2". Det är böcker som visar hur man animerar effekter som just eld, vatten, magi, explotioner, rök, vind i olika objekt mm. Så man får se många olika stadier i det olika elementen.

Odd
2

Kollisioner/explosioner är oftast mer rök, damm och fragmentbitar än eld, så jag skulle föreslå att du övar mer på att rita rök och använder mer mjuka former. De raka linjerna man ser är projektiler som slungas ut pga kraften i kollisionen.

Ett bra sätt att lära sig hur massa förflyttas är att studera vattendroppar. Försök förstå hur saker reagerar med varanda och fokusera på detaljerna efteråt.

Gjorde några snabba skisser med tips eftersom jag suger på att förklara med ord.

Du använder samma teknik med färger som du gör med svart och vitt, t.ex om du ska rita eld börjar du med gult (lämna pappret vitt vid antändningspunkten) och jobba utåt med orange och brun-röd. När du ska göra skuggor använd hellre marin-blå än svart.

Om man ska vara extra pedantisk är rymden dessutom ett vakum, så en explosion/kollision borde vara mer som när man tappar ett glas så det krossas mot marken. (En gnista sen en massa saker som flyger åt alla håll och kanter)

Var en evighet sen jag senast försökte förklara något på svenska, så grammatiken/stavningen och allt annat är säkert jätte knäppt men jag hoppas du förstår endå

Höger-klicka på filen sen Visa i ett annat fönster för att se den i rätt storlek

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Moones95
1

Wow! Förväntade mig aldrig att jag skulle få så här detaljrika tips när jag fråga om hjälp 😃 Tack så himla mycket allihopa 😃 Bilderna förklarar jättebra vad jag gör fel och hur jag ska fixa felen 😃 Ska ta och göra lite nya kollision-skisser senare och använda era bilder som referenser 😃 Och ska ta och se om jag kan hitta de där böckerna #7 tipsa om att låna 😃

Moones95
3

Skissade lite idag och testa de olika metoderna ni tipsade om. Blev mycket mer nöjd med dessa än med dem jag gjorde första gången XD Tar gärna emot kritik om vad som är bra och vad som kan förbättras 🙂

[rumelle]
0

Wow vilken förbättring! Jag gillar speciellt nr5, där ser det verkligen ut som en kollision snarare än en explosion. :)

choiicho
0

Ja snacka om skillnad från de första skisserna! :D

Moones95
0

Tack så himla mycket 😍

Odd
0

Riktigt bra gjort 😃

~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Moones95
0

Tackar 😍

Moones95
0

Nu är jag klar med de comic sidor som var anledningen till att jag ville ha hjälp från början XD Inte alls nöjd med slutresultatet på någon men jag tänker inte rita fler kollisioner nu på ett bra tag XD

Moones95
0

Sida 2: