Teckning iFokus

Teckning

Etikettkritik-lätt
Läst 2950 ggr
Krusing
2013-06-09 06:04
0

Kritisera min bild

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ritade denna på runt 30 min så det är inte min bästa, men det skulle ändå vara kul att höra vad jag kan bättra på. Kommentera gärna med kritik.

choiicho
2013-06-09 23:37
2

Den är rätt så bra. Men ansiktet ser lite snett ut, näsan pekar åt ett annat håll än själva ansiktet. Skuggorna runt munnen blev lite mörkare och kladdigare så på långt håll ser det ut som om människan är lite kladdig runt munnen. Jag gillar glansen i håret dock. Och hur du bygger upp strukturer i håret.

Krusing
2013-06-10 16:13
0

Tack! Jag tycker också att det blev lite för mycket runt munnen, och försökte till och med göra om den helt men det blev inget bättre. Tror jag ska arbeta mer på att bara skugga fram konturerna och inte "rita ut" den som jag gjort. Näsan likaså, den ska inte vara tydligt utmarkerad som jag gjort den.

Tack för din feedback :)

[Tilde]
2013-06-10 18:34
0

Jag håller med om att ansiktet blev väldigt asymmetriskt. Däremot har jag inget problem med skuggningen runt munnen, men saknar mer skuggning i resten av ansiktet (främst kinderna). Annars var det ett fint porträtt, håret på höger sida blev extra snyggt. 😃

kattig
2013-06-11 10:38
1

att näsan är sned gör nödvändigtvis inte så mycket, ansikten är inte perfekt symmetriska och vi ser alla olika ut, jag själv har sne näsa som inte pekar rakt ner/frammåt :P

Det är ett fint porträtt! Däremot är näsvingarna olika stora som får näsan att se lite fel ut, och det ser lite ut som hen har fläskläpp.

Eftersom du ritar digitalt kan jag rekommendera att flippa bilden (spegelvända den, i photoshop Image - Image Rotation - Flip Canvas Horizontally, sorry har bara mina programm på engelska, vet inte vad det blir på svenska om man har det :) )! då ser man mycket tydligare sina misstag och lättare att få proportionerna bra.

En metod som är jättebra att göra under hela sin process när man målar överhuvudtaget!

Kackerlacka
2013-06-11 12:23
1

Håller med om att spegelvända bilden, det är guld värt när man har en känsla av att något är fel men inte förstår vad. När man ritar IRL kan man ställa sig i spegeln med bilden och titta. Har alltid en liten fickspegel i pennskrinet, folk brukar tro att jag har det för att kolla sminket :P

En sak jag tycker du ska försöka jobba med är att inte använda suddiga penslar/airbrush-funktioner så mycket. Man kan använda det sparsamt när man vill skapa mjuka övergångar, men använder man bara suddiga penslar hela tiden blir slutresultatet lätt kladdigt och urvattnat, och ofta får man också bieffekter man inte vill ha - som t.ex att personen ser tjockare ut ut, eller ser ut att ha hårväxt/kladd på oönskade ställen. 

Kontraster är viktiga för att skapa blickfång i bilder, och verkligheten är oftast inte så suddig som man kan tro - det finns många skarpa kanter även i ett ungt ansikte. Titta på det här fotot på Megan Fox till exempel:

http://hollywoodneuz.com/wp-content/uploads/2013/03/megan-fox-two.jpg

Här är hennes hy säkerligen förbättrad med någon kombination av smink och/eller photoshop, men ändå finns flera skarpa kanter:

http://img.photobucket.com/albums/v357/Perspectives/kanter_zpsc324f5fd.png

Dessa ser mycket bättre ut om man jobbar med en stor skarp pensel för att få till kanten. Sedan är det förstås lättare att fixa t.ex skuggan längs med näsryggen och rosigheten på hennes kinder med en suddig pensel. Det är viktigt att hitta en bra balans mellan mjuka och skarpa övergångar.

Lycka till med ritandet! 🙂

Krusing
2013-06-13 15:07
0

Tack så jättemycket för all kritik!

#3 Jag arbetar mycket med att få till mer skuggning i mina teckningar. Mina tidigare teckningar har mycket lite skugga så det kommer mer skugga ju mer jag övar på det. Det är svårt att inte få det att se för grovt ut, ansiktet ska vara lent men samtidigt inte helt runt. :)

#4 Att använda en spegel är jättebra, gör jag ofta när jag ritar på papper. Men jag hade helt missat att vända bilden i datorn. Gjorde det förr men det har jag missat att jag kan göra. Tack!

#5 Jag har försökt att använda mjuka penslar för att få en lite naturligare look på bilden. När jag använder hårda penslar ser det oftast tecknat ut. Detta är så klart  något jag måste öva på. Men för att få lite hårdare kanter använder jag en liten mjuk pensel och mycket färg så ser kanten hårdare ut men samtidigt inte tecknad. Tack för referensbilderna, hennes ansikte är väldigt kantigt. Hon är också äldre än tjejen jag ritat av, och därför har hon tydligare linjer. Men jag förstår hur du menar :)

Jag ska arbeta vidare på och öva på det jag missat på denna. Tack för all kritik!