365 dagars -challenge, hur många har prövat?
Jag hänger en hel del på konstsajten Deviantart, vilket har sina för och nackdelar. En stor fördel är alla utmaningar som skapas varav en kallas "365-day challenge" och är exakt så simpel -gör en grej om dagen i ett år.
För mig som precis lärt mig teckna ansikten var det självklart att jag skulle göra en sådan challenge 2014 och jag måste säga att det var både peppande och intressant att se alla skisser på nyårsafton året därpå och se sina framsteg.
Har något av er gjort en sånhär challenge? Har det hjälpt er eller är ni neutrala till det? Vore intressant att veta ^^
Jag har svårt att "binda" mig till något så stort. Har svårt att hålla rutiner och att rita något varje dag hade nog kanske bara fungerat en vecka tills något brytit den rutinen och sedan tar jag mig aldrig tillbaka. Mitt tecknande kommer lite i vågor, ibland tecknar jag varje dag. Ibland kan det gå ett halvår mellan varje bild. Det är väldigt imponerande med att hålla i en sak varje dag i ett helt år och jag upp till människor som klarar sådant. Kan tänka mig att man gör riktigt stora framsteg utav ett sådant regelbundet tecknande!
#1: Känner faktiskt igen det där med mig själv. Jag var sån för ett par år sedan att jag verkligen hade svårt att ha dagliga rutiner och visst, jag kan erkänna att det finns kvar sånt. Då gör jag så att jag bara gör det lite mer ofta än vanligt så att jag får in det i fingrarna snarare än bara i huvudet, då går det av sig själv på ett vis ^^ Tycker dock mycket om idén med en sånhär challenge, det hjälper nog en del i alla fall, vill jag tro.
#2: Jo definitivt så kommer det hjälpa, jag tror alla blir hjälpt av det :) Jag har faktiskt försökt rita en bild om dagen tidigare och det höll inte särskilt länge. Om jag lyckats få bukt med mitt liv och få till de viktiga rutinerna kanske jag någon gång kan försöka mig på en teckning om dagen!
#3: Tänker att det viktigaste är att först få livspusslet att gå ihop (gud vad det låter klyschigt, men det är ju så det är) för då kommer rutinerna av sig själv sedan! Tror det går för allt i livet faktiskt.
#4: Jo men precis, det har du nog rätt i, jag menar, klichéer existerar av en anledning. Hoppas allt lägger sig snart så kanske jag provar någon dag!
Hade du tänkt göra denna utmaningen igen?
#5: Jajo, det är ju frivilligt. Det viktigaste är att man ser att man utvecklas som artist känner i alla fall jag.
Eventuellt, jag behöver som sagt putsa på anatomin som ibland tenderar att bli lite som den vill. Jag menar Cartoon Network och såna hade ju godkänt den, men jag vill väl ha lite mer realistiska karaktärer än så. Visst kan det vara kul att rita cartoon-stil ibland, men det är ingen anatomisk utmaning menar jag. Som sagt, eventuellt.
#6: Så sant så!
Okej det låter väldigt spännande! Exakt, övning ger färdighet. Min bästa rekommendation för att bli bättre på Anatomi är Kroki. Men ja, det är ganska svårt att göra hemma ensam utan modell. Men att öva olika poser utifrån Referenser, t ex fotografier och sätta en timer på 5 min för varje skiss?
Någon gång i framtiden kommer en guide på Anatomi men har varit lite upptagen på sistone, samt ska göra guide på teckna djur först.
#7: Jag har ju mina gamla modelldockor Ola och Britney som jag köpte när jag började lära mig teckna. Det är sånadär halvrigida trämodeller man övar poser med då, har också en modellhand som jag ibland använder när jag tecknar händer. Dock vetteväl fasen hur man ska få till anatomin med hjälp av just de där trämodellerna, de är som så stela tycker jag, om jag vill göra nån som har armarna i kors till exempel, då kan jag inte använda dem…
Men Kroki ska jag absolut analysera vidare, har hört om det tidigare och det verkar intressant alltså! Vore skoj med mer sådant dock. Det och ljussättning!
Det där med timer lät inte dumt! Jag har ju en såndär fitbit som ibland är min bästis när det gäller att ta tid på saker, så den kan jag säkert använda till det här ändamålet.
#8: Jo de trädockorna tycker jag inte är de bästa just för att de är, precis som du säger, väldigt stela. Har ett par bättre dockor i plast, ska se om jag kan hitta dem :)
Annars är mitt tips att googla typ "arms crossed" på google bilder om du behöver hjälp
Jag har gjort en guide på skuggning redan men den har du kanske redan läst?
här är länk till den
Ja jag rekommnenderar verkligen timer för då lär man sig att teckna snabbt samt så gör man flera skisser eftersom man får tid över och då sätter kunskapen sig bättre tycker jag i alla fall :)
- Redigerat 2021-12-05 16:38 av [Tismon]
Har nu testat lite krokiliknande metoder och det tar sig i alla fall, hjälper bra med linjer faktiskt. Har fortfarande lite precisionsarbete att göra, men det tar jag igen.
#10: Härligt! Alltid roligt med framsteg :)