Undertakers tråd #2
Andra tråden är lite seg så det får bli en ny. Börjar även med den färdiga… filuren.
https://teckning.ifokus.se/discussion/1540122/undertakers-trad
- Redigerat 2022-10-30 13:15 av [Tismon]
#0: Snyggt! Kul att se mer blyerts :)
Tänkte svara innan i din gamla tråd, men det kom typ jobb emellan… 😂
#1: Tack! Nästa blir bläck igen men får se vad jag hittar på därefter. Ritar egentligen för sällan med blyerts.
Jag kanske förtränger allt jag behöver göra just nu. Ska få saker gjort imorgon… :')
#2: Roligt att följa dina arbeten :)
Velar mellan att fortsätta måla, städa och gå och handla.. Börjar jobba vid 2-tiden imorgon så jag hinner egentligen städa på förmiddagen när jag har tvättid. Men så kommer kanske en kompis då så jag borde kanske städa nu… 😂
#3: Det enda kaoset jag har i dagsläget är alla pennor och penslar.
#4: Har en massa disk och en del katthår… 😂
#7: Cool!
#8: Är dock inte nöjd. :')
#9: Vad är du missnöjd med?
Gillar öronen i 10 :)
#11: Perspektivet blev inte helt lyckat. Samt riddjurets huvud.
#12: Ah. Ser ut som om huvudet och ryttaren är lite vridna mot oss. Om frambenet närmast oss flyttats lite bakåt (från skulra och allt utan att ändra vinkeln) skulle riddjuret se mer ut att vända sig hitåt :) annars ser jag inga perspektiv-missar.
13: jättesnygg! Har inte mycket kritik att ge. Kanske saknar lite av käklinjen. Ser ut som att käklinjen går från kindbenen istället för käkbenet. Men kan ju vara ett stilvval oxå.
(sen är jag svag för tydliga skuggor..)
#14: Det var precis den missen egentligen… :’) Men jag visste inte vart felet låg. Tack.
Käkben för en kamp med mig. Jobbar på att hitta en bra mitt där. Ska nu iväg och införskaffa kol och annat som visat sig vara slut.
#15: angående käklinjen så är vinkeln ungefär i höjd med munnen om man ser rakt framifrån :)
Kul! Lycka till med att hitta allt!
#16: Får testa det.
Fyra butiker och nästan allt hittat. Men nu är jag helt slut.
#7: så snygg 😍
#13: snygg ju!
Min kritik är att tänka på Kontraster. Under hakan lär det uppstå mörkare skuggor, hjälper också för att göra bilden tydligare så att det inte smälter samman
- Redigerat 2022-10-07 18:13 av [Tismon]
#19: Tack. Tror nog Kontraster och Anatomi är mina största fiender här i livet. :')
Ska se hur nästa försök blir.
#21: Jag har ju ignorerat den hela mitt liv och nu börjat inse att den nog är ganska så väsentlig oavsett stil.
#24: blev ganska fräck ändå!
#25: Håret ska bli "svart". Kommer ångra det. Famous last words.
Blir säkert bra, hon (?) passade i vitt hår också 🙂
- Redigerat 2022-10-07 20:16 av [Tismon]
#24: haha, men cool bild :)
#27: Bra att inte bara jag är osäker gällande könet… :’)
Vitt skulle vara enklare, börjar jag inse.
#28: Tack.
#29: Blir säkert coolt med svart också 😎
Jag tyckte väldigt mycket om den
#32: Jag med men dessa hårstrån…
#33: Detaljarbete är alltid drygt 😭
#34: Jag börjar hata den…
#35: Ta en paus, drick lite te, se en serie
#36: Är nog säkrast så.
#33: Ibland är det bättre att inte detaljarbeta för mycket :) man behöver inte se alla strån i skuggan, tex.
Ser bra ut i svart också :)
#39: Jag tyckte den blev fräck i alla fall! Vet inte hur den ser ut i verkligheten men vill du ha mer svärta är kol bra och pennor med hög mjukhet
#40: Jag hade tänkt ta och se om kol hjälper. Har faktiskt inget mjukare än B2.
#41: kan hända att kolen inte fäster på blyerts, beror på hur ytan är.
Använder du kol rekommenderar jag fixativ så behöver det inte smetas ut och du kan behålla svärtan när den är klar 🙂
#42: Har en fixeringsspray någonstans.
#43: bra! Det är inte roligt om ens verk försvinner för att man råkar lägga fingret över det 😅
#44: Ska först hoppas att jag lyckas med blyerts. Befarar att jag inte kan rita så små detaljer då kol är väldigt mycket mjukare enligt mig.
#45: kol är väldigt mycket mjukare, helt klart. Kanske du får skaffa dig mjukare grafitpennor någon dag? De är nog lättare att göra detaljarbeten i
#46: Har svårt att hitta något som är mjukare än B2 lustigt nog. Men måste in till stan imorgon så vi får se.
#47: Hittar du inget kan man beställa online, då kan man välja hårdhet. Jag brukar köpa mina pennor på penstore
Exempel
https://penstore.se/faber-castell/blyertspenna-goldfaber-1221
#48: Tack! Får se. Om jag beställer lär det få vänta lite tills jag behöver något mer.
#39: Ingen rolig känsla. 😔
Kolla i bokaffärer efter pennor. Av någon anledning är det alltid där jag hittar blyerts styckvis. Någon 4b och 8b hade nog hjälpt :)
Men för det mesta funkar 2b också, om man bevarar ljuset och bygger upp Kontraster. Mitt tips är att du använder en referens bild med riktigt tydliga skuggor. Du har ansiktsformen i grunden, referens bilden behöver inte likna din bild annat än att den är från samma vinkel. Se hur skuggorna faller och för över det till din egen. Åtminstone brukar jag träna så. 😂
#49: Varsågod!
Tycker personligen bättre om när man kan välja att köpa exempelvis 5st 6B hårda pennor istället för att man köper en förpackning där du får lite allt möjligt och så kanske man bara använder de mjuka pennorna.
#50: Kanske värt ett försök. Ritsaker behöver man ibland verkligen jaga.
Det är nog ingen dålig idé.
#51: Jag köper alltid styckvis då jag vill välja själv. Färdiga paket stör mig.
Snyggt med mer svärta!
- Redigerat 2022-10-07 23:13 av [Tismon]
#54: Gjorde stor skillnad.
#53: nu glänser håret ordentligt <3
#55: Verkligen! Kontraster är nice
Då vore ett problem i alla fall löst.
#60: Titta på den om några dagar igen, med färska ögon.
#62: Bra käklinje!
Inbillar jag mig det eller ser näsan liten ut?
Jag ser inget fel 🙂
#67: Jag tror jag ibland stirrar lite väl länge på vissa detaljer…
#68: Jag förstår dig, händer mig också. Ta en paus 🙂
#69: Du är bättre på att stoppa mig än mitt egna förnuft. :’)
#70: Ibland behöver man nog höra från andra att släppa taget lite och göra någor annat för en stund. Gör också så att man kan komma tillbaka till konsten med nya ögon 🙂
Gillar håret!
#75: snyggt! Tjock färg är nice
#76: Jag är van vid akvarell. :')
#77: vet inte om du menar vanlig vattenfärg eller kakfärg men båda är ju ganska vattniga av sig? 🙂
#78: Kakfärg. Fast båda varianterna är vattniga när man använder dem. Även min andra akrylfärg är mer flytande.
#79: Då är det nog en stor omställning att gå från den färgen till en sådan trög färg
#80: Den har fortfarande inte torkat. :’)
Annat jag målar med är snustorrt innan man är klar.
#81: då ska du inte pröva olja 😂😂😂 tar flera månader ibland att bli torr
#82: Skulle nog hinna bli ett tjockt lager damm då. Fåglarna är effektiva på att bidra till dammig luft.
#83: aha?😮 Fåglar dammar?
#84: De är definitionen av damm.
#85: hur? 😮
Kaniners hö dammar, men jag har svårt att se fågelfjädrar damma…? Och fåglar äter inte hö?
#86: De har ett lager på fjädrarna så att vatten ska droppa av vilket är dammigt dessutom pyttesmå dun. Sedan har de även kanintunnlar (sådana vävda) med hö som de älskar.
#87: wow det visste jag ej! Intressant! Då är ditt hus fullt med damm med andra ord
#88: Jep. Och det syns framförallt på min ena gitarr… Svart…
#75: Snyggt ändå!
Blir den inte tunnare om du blandar med vatten?
#90: Skär sig.
#89: Kan tänka mig det! Svarta kläder också
#91: Ah.. Då är den nog lite gammal. Har en del gammal akryl i klassrummet som bara borde kastas.
#92: Hela min garderob.
#93: Kan vara så.
Efter den lilla bucklan på näsbenet, pröva anslut linjen till ögonbrynet direkt 🙂
Tänk också på att vingar är lemmar och se dem lite som extra armar
Snyggt blev det i alla fall!
#98: Vingarna ör bara konturer. Har en hel del kvar där…
Lär nog hjälpa. Måste sedan fixa ögonen och formen… Finns en anledning till varför de jag ritar brukar ha mer feminina drag.
#99: Förstår! Sen beror allt väldigt mycket på vilket resultat man är ute efter 🙂
Bra att utmana sig ibland, är heller inte expert på att rita män hehe
#100: Kände det. Tänkte nog fortsätta öva hela kroppar med andra extremiteter i rörelse, etc.
Jag tycker det är svårare.
Ser bra ut!
#103: Börjar dock bli galen. Funderar på att våga börja med fine-liner innan vingarna är klara men det lär jag nog ångra…
#105: ser riktigt bra ut! Tänk dig bara att början på vingarna är fast i ryggen.
#106: Vet inte hur jag ska rita det. De fästs ju där man inte ser…
#107: något sånt kanske?

#108: Kanske funkar. Snygg skiss. :‘)
Tack, blir jättesnygg!
#111: Gäller att inte sabba det med bläck nu…
#112: det blir säkert bra i bläck 😁
#112: Ser bra ut, förbättringarna hjälper och du har fått bra tips :)
Använder du någon referensbild? Alltid ett hett tips. Sen kan man gå ifrån den och göra sitt eget när man lånat det man vill ha (tex pose, muskler, detaljer)
#114: För posen använde jag en referensbild (även om jag sedan la till lite muskler då målet är lite action-comic inspirerat). Armen är nog fortfarande lite långt bak men det får vara så.
#117: wow! Blir jättesnyggt!
#118: I framtiden blir det dock A5.
#120: Vad fräck!
Jätte fina teckningar!
#120: Riktigt häftig :) mycket jobb, men häftig!
#122: Tack.
#123: Hade tid för många sammanbrott. :’)
Får se om jag får något gjort imorgon.
Älskar Forget bilden, så clean line-art!
#127: Tack. Börjar även långsamt förstå mig på händer. :’)
#128: Det syns, du är nog bättre på det än vad jag är 😁
#129: Uppbyggnaden förstår jag mig på. Handlar nu mest om att lära sig rita dem inom rimlig tid… Den för forget blev tyvärr lite slarvig men all min energi försvann förra veckan.
Någon dag ska jag klara att rita händer snabbt! :’)
Sedan återstår övrig Anatomi och saker i rörelse… Därefter hundar och katter…
#131: Med tanke på hur många år jag fuskat och alltid gömt händerna… Började egentligen öva dem innan jag ”slutade” rita.
Resterande Anatomi bygger ännu mer på tur hos mig. ”Oj, jag råkade få till bra proportioner.” - Etc.
#133: Exakt! Blev bara svårt när personerna skulle göra någon rörelse eller liknande.
Har hittat teckningar från när jag var 7 eller 8. Ska visa dem när jag är hemma igen. Väldigt… speciella. :’)
Har även annat från 7an-9an (de åren jag hade bildundervisning alltså) som är roliga att se. Kul med utveckling.
(Jag fuskar och väljer saker jag skapat för många år sedan, psst!)
- Redigerat 2022-10-15 22:11 av [Undertaker]
#134: Nämen precis, finns ju en anledning till att man kallar konstnärer "Struggleing artist" haha.
Åh visa gärna! Tror inte jag har kvar så gamla bilder själv.
Fina teckningar 🙂
Tjena^^
#137: Mulle! Hahah jag läser fortfarande min häst😂
Tjena^^
#138: Jag älskade Lena Furbergs stil när jag var yngre. Tycker fortfarande stilen som används för Mulle är mysig.
#140: det är den.
Tjena^^
#143: Wow jag älskar designen!
#145: Detaljarbetet är perfekt och som sagt älskar jag designen. Bra jobbat 😍
#146: Tack. Är inte helt nöjd med allt men blev ändå bra.
#145 Snyggt!
#148: Tack.
#149: blev ju jättebra! Det enda jag tänker är bara att flytta upp ögonen litegrann alternativt att dra ned hårlinjen lite och göra huvudet lite mindre. Du kan också dra ned hårlinjen och fluffa upp håret så att håret gör att huvudet ser större ut.
#151: Ändrade hårlinjen i slutändan och kämpar nu med skuggningen.
#152: Det låter bra! Ja skuggning är verkligen inte lätt
#153: Tar framförallt tid och jag gjorde något dumt. :')
#149: snygg ju!
Tjena^^
#155: Nu ser han mer ut som om han skulle vilja göra sig av med ens existens. :')
Inte helt min plan men aja. En sur blick medan man ritar får väl klassas som lite omväxling.
#158: cool
#160: Fin teckning du börjat på☺️
Tjena^^
#160: spännande att se hur bilderna utvecklas.
Nyfiken på hur denna kommer att bli. 😊
Kanske räcker att flytta ner armen lite för att överkroppen ska bli kortare samt förlänga främre benet någon millimeter.
#164: är det en hon? (Ögonfransarna får en att tycka det)
Ser bra ut så här långt, tycker jag. 😊
#165: skadar inte att testa.
#166: Korrekt. Även om det nog inte blir för utpräglat som vanligt med mina människor på senaste.
Inser även att skon spetsar upp benet…
#170: riktigt cool!
#172: Älskar den själv.
Min enda kritik är väl när det kommer till ansikten kan man vara lite försiktig med skuggning. Det är bättre att skugga med punkter där eftersom man kan göra det mycket "försiktigare"
Skitgrym tycker jag att den blev
#173: Ansiktet blev så då jag kan ha råkat göra ett fel som inte gick att rädda med ett ärr eller liknande…
Får sluta kolla på den innan jag blir tokig. :’)
#174: Ta lite te!
#175: Får nog göra det…
#172: snygg ju!
Tjena^^
Vad du är produktiv!
På grund av tidsbrist får det "duga" med att bara kolla videos angående lineart och vänta till ett annat tillfälle för att öva.
#184: W O W
Du har kommit så långt på att bli bättre på anatomin. Önskar jag hade ditt driv hahaha. Skitbra jobbat!
#185: Verkar räcka med att rita en eller två enklare teckningar per dag.
#186: Kanske ska börja göra det, 😁
Oh! Snygga skisser.
Tjena^^
Tyckte den blev skitbra!
Har själv jättesvårt för anatomin och den tyckte jag du lyckades med
#194: Tack! Jag använder varenda lediga minut åt att arbeta ikapp den teori jag aldrig behagat lära mig. Börjar i alla fall kunna se felen betydligt snabbare. Ska bli kul att få till en bakgrund som stämmer hyfsat. Jag ritar aldrig sådant. :’)
#195: Blir spännande att se din process 😁
Håret förblir en gåta… :’)
Jättecool!
Vilka framsteg!!
#200: Cool!
Tjena^^
#203: Ta det lugnt, vila lite. Bilden försvinner ingenstans
Får tomb raider vibbar btw
- Redigerat 2022-10-28 20:43 av [Tismon]
#204: Ritar faktiskt som avkoppling. Det andra jag gör är det utmattande.
#205: Det har du rätt i!
#208: väldigt snyggt tecknat.
#209: Tack! Är en hel del kvar.
#210: ja, men det syns att du har utvecklats, och på kort tid dessutom.
Väldigt roligt att följa. 😊
#211: Det är kul hur fort det går. Jag har
ändå en del att ta ikapp.
Snyggt!
😍😍
Wow…………..
#218: Ska bli kul att se vilken skillnad skuggor kan göra.
Inser att jag långsamt faktiskt kan förklara Anatomi! Fick frågan av en ikväll angående en bild hon ritat och jag lyckades med hjälp av ett par snabba skisser förklara det hela och även varför det såg skevt ut. Nu kvarstår bara att lära sig riat personer i alla möjliga rörelser och sedan nästa steg. :’)
#221: Såå cool!
Tjena^^
Då jag är klar med bilden (resultat i nästa tråd, hehe) och denna tråd snart nått 250 kommentarer samt börjar bli seg för mig att ladda så blir det en nu tråd:
https://teckning.ifokus.se/discussion/1552028/undertakers-trad-3