OT & Babbeltråden #2
Förra tråden hittar ni här: https://teckning.ifokus.se/discussion/1527116/off-topic-och-babbeltraden!
Babbla på här om allt mellan himmel och jord!
- Redigerat 2022-08-16 14:34 av [Tismon]
Så du vet Tismon,länken i förra tråden som skulle leda hit leder inte hit.😁
#1: Så det berodde inte på mitt nätverk, vad bra.
Tismon, kände samma när jag såg priserna. Samt att viss verkligen tavlor är sjukt fascinerande. Jag lär nog få jobba hårt ifall jag någon dag vill få betalt för min konst.
Prissättning är verkligen supersvårt!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 jag undrade det med 😅
Nu har jag målat! Är det magi!? Det är jätte stor skillnad ju 😮
#5: Ooo,bild?
#5: Kvalitet på material kan göra mycket.
Har just lagt grunden i akryl för att bara göra en skiss målning på ett djur.
#1: Det var kl. 5 på morgonen när jag skapade tråden och hade ej sovit hahaha. Men fixat 👍
#2: Verkligen! Jag tycker vissa är lite överbetalda… Särskilt 11 000kr för en tavla. Wow.
Man kan sälja bilder utan att behöva "komma upp i högre tekniker" sålänge det ser bra ut 🙂 jag tycker alla bilderna jag sett från dig varit häftiga och snygga 🥰
#10: Ja, vissa är kanske lite överprisade. Vad vet jag.
Tack.
Klart man kan sälja, men jag stör mig på små detaljer, oavsett om någon annan har bilden eller den ligger i någon låda hemma hos mig. :’)
#11: Tyvärr har jag märkt att konst inte heller alltid handlar så mycket om tekniker, skicklighet utan namnet bakom bilderna. Som med märkeskläder betalar folk gärna för märket. Det är nog därför vissa kan ta så mycket betalt men jag personligen tycker det är överpris.
Jag kan säga att trots att jag är rent bättre skicklighetsmässigt än vad jag var för, säg, 5 år sådan så stör jag mig mer på min egna konst idag. Det handlar nog inte om hur bra man är utan om hur självkritisk man är och för min del har jag märkt att ju mer jag lär mig ju större krav sätter jag på mig själv :'( Man får nog hitta ett sätt att försöka släppa saker.
#12: Konst ska enligt mig vara det bilden visar och utlöser inom betraktaren, inte vilken signatur det är på den.
Det är tyvärr så. Kraven ökar med nivån. Kanske får börja lyssna mer på vad andra tycker, så länge det är ärliga personer. :’)
#13: Jag håller med dig!
Precis, det är bra att lyssna på andra också av den anledningen att man blir mer ödmjuk 🙂 Sedan får man tänka tillbaka på när man inte var lika erfaren så tyckte man vissa bilder var ashäftiga och nu när man tittar på de är de "okej". Bara för att man själv inte "ser" det just nu så innebär det inte att andra tycker bilden är dålig, tvärtom brukar många tycka att det man gör är fantastiskt 😊 Precis som vår skicklighet med händerna blir bättre över tiden så tränar vi också vårat öga när vi tecknar. Vi lär oss att se saker som vi inte såg förut
- Redigerat 2022-07-25 13:04 av [Tismon]
Gällande prissättning av konstverk så får man tänka på att vissa lever på sin konst och har företag, på priset är det ju då moms (12% om man som konstnär säljer själv, annars 25%, tror också att det är 25% om man målar på uppdrag) och sedan ska egenavgifter (nästan 29%) och skatt betalas. Också tillkommer materialkostnader, många dyrare konstverk brukar vara av större storlek och många använder sig av material utav bra kvalité (där de också är testade för ljusfasthet så att man vet att de inte bleks inom några år) så bara materialkostnaderna kan vara flera hundralappar.
Jag tyckte också förr att konstverk var dyra, tills jag häromåret funderade på att sälja själv (som företag eftersom jag kommer ha vinstsyfte och därför går det inte som hobbyverksamhet) och kollade upp vilka utgifter det innebär. Dock kan jag hålla med om att vissa konstverk har på tok för höga prislappar, men de som kostar någon/några tusenlappar ger i regel inte så mycket i vinst/inkomst för konstnären som man kan tro.
#15: Jag tror i allmänhet attityden man själv stött på som konstnär har fått en att sucka när man ser höga priser.
Kan inte räkna alla gånger folk förväntat sig att jag ska göra konst åt dem gratis eller max kanske 50kr.
Några tusenlappar kan jag förstå om man livnär sig på det men 11 000kr. Får du sålt 5st sådana ligger du i 50 000kr. Eller vissa som tar 50 000kr för ett verk.
Jag brukade ta 100kr förr och inte ens då ville folk köpa, många ansåg att det var för dyrt…
#16 100kr är för dyrt tycker verkligen vissa det!? Men då sitter du och använder tid du kunde gör annat till för att DE ska kunna köpa en tavla ju….
100kr är billigt!
#17: Jag håller helt med!
Som de resonerade var att att rita/teckna är bara en hobby och därför är det konstigt att ta betalt för det. Att fixa i gården är också en hobby men folk tar ändå betalt för trädgårdsarbete så det kanske de skulle ha funderat lite på 😃
Vissa tyckte att de kunde betala i "exposure", vilket innebär att jag gör gratis konst till dem och då kan de visa upp konsten på sociala medier och till sina vänner för att andra ska kunna se min konst och vilja beställa. Exposure betalar inte räkningar och det är inte alltid som man får någonting alls för det 😐
Nuförtiden tar jag 200-300kr för teckningar beroende på hur detaljerade de är. 300kr för en detaljerad och bläckad bild (bläcket kostar) 🙂 De högre priserna 500kr och uppåt tar jag bara för tavlor där det gått åt en massa färg och material
- Redigerat 2022-07-25 14:00 av [Tismon]
#18 bara för att det är en hobby ska mna ju kunna ha betalt för det 😉
Vissa har djur som en hobby, och jobbar med det. De måste få betalt även om de är deras hobby eller ej.
..
Ja det är inte alltid man får något av det.. De kan ju åtminstone betala en del för att gå något tycker jag ju 😀
..
Det är bra priser 😉
#19: Tack!
Ja precis är det så 🙂 Tid kostar
#20 😀
Tid och dessutom materialet man använder kostar ju. Det är inte precis att de som säljer konst och alla andra som tecknar och målar får sitt material gratis.
Bra konst material kan ju ändå hamna rätt så dyrt det med…
Tismon, jag gillar din websida.
#23: Tack så mycket! Jag skulle egentligen skapa en etsy men de vill ha 6% av det man tjänar sedan vill de ha ens ID och bara en massa invecklat. Så jag skapade en hemsida istället 😁
#24: Är tyvärr så. Men smart lösning.
Själv vet jag inte vad jag kommer att hitta på. Skapa ett Instagram-konto vore nog ett bra första steg.
#25: precis, instagram kan vara ett bra första steg! :)
BTW NÅGON SKREV TILL MIG PÅ MIN HEMSIDA ATT JAG VAR DUKTIG OCH JAG ÄR SÅ GLAD AAAAAAAAAAAAA
#27 så känns det för mig varje gång nån skriver att jag är bra /säger det 😅
#27 hen hade ju rätt 😀
#26: Får ta tag i det.
#27: Vad kul!
Note to self: Laga aldrig mat åt 10 personer. Mycket slitsamt.
Efter en kortare kamp har jag då alltså lyckats skapa ett Instagram-konto. Nu saknas bara bilderna… Tror jag har ytterligare en anledning att få klart några av mina projekt nu. :’)
#31: Bra bit på väg ju!
10 måltiders- matlagning låter verkligen inte kul!!
#29: Tack du är också duktig juu!
#33 söt döden 😍
- Redigerat 2022-07-26 19:17 av [Lilium]
#34: Hehe, tack. Ja de är supersöta 🥰
#27: Du är ju duktig Kiva 🥰 Hedrad att få vara vän med en av mina favorit tecknare/konstnärer😉
#36: Tack 😃 hedrat att du är min polare också 😁
#38: jag har så många artiklar jag ska göra haha. Allra först måste jag få in lite pengar eftersom det är så dyrt att leva just nu så artiklarna har jag satt åt sidan tills jag fått lite sålt 😅
#39: men det ser i alla fall jättebra ut 😃
Har själv artiklar att göra som bland annat en artikel om hur man kan finna motivation osv men har varit upptagen med jobb och annat så aldrig kommit igång riktigt.
#41 & #42: Livet kommer alltid lite emellan. Själv så skulle jag skriva artiklar men är inte klar med många av dem eftersom viktigare saker dyker upp då och då.
Aaaaaaaaaaaaaaaaaa
Jag stör mig på billig akrylfärg med dålig pigmentering och täcker dåligt ☹️
Uttråkaddd
Väntar på att färgen ska torka nu
Min ADD hjärna är en plåga kan aldrig ta det lugnt jag vill bara måla måla målaaaaaa
Du kan alltid skissa emellan torkningarna eller prata med mig nu när jag är vaken igen 😂
#45: Det är bland det värsta som finns. Hittade gammla färger. Vackra men odugliga. Helt hopplöst.
#48: jag påbörjade en ny tavla istället 😂
#49: Verkligen! Jag har inte råd med annat än billig färg!
#50: Skulle man kunna tillsätta pigment? Kanske går att lösa så att det fortfarande är billigt samt användbart?
#51: majsstärkelse gör färgen tjockare och lite bättre men det är fortfarande svårt 😐
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Helt värdelös
- Redigerat 2022-07-29 21:37 av [Tismon]
#53: Du kämpar på bra. Jag skulle förtvivla och i ren protest måla med något som är raka motsatsen till akryl.
#53 Påminner mig om temperafärg jag försökte måla med förut, även efter den torkat så lossna det om man försökte måla ett till lager ovanpå (vilket krävdes för det var också kass pigmentering på den färgen). Var så frustrerande speciellt då det var så härliga färgmässig men helt värdelösa att måla med.
#54: Tack! Ja helt förståeligt. Saken är att bra kvalite akrylfärg beter sig inte såhär!
#55: Åh fy jag hatar temperafärg!! Denna färgen beter sig exakt som temperafärg. Temperafärgen jag har kan jag inte ens måla lager med när den torkat, det undre lagret smälter bara samman/försvinner
#56: Jag vet… Jag köper nu förtiden alltid sex färger för en halv förmögenhet och lever sedan på dessa. Man kommer långt med gul, röd, blå, grön, vit och svart färg. Önskar bara att det inte vore så dyrt alltid. :’)
#57: Jo, jag har bara inte pengar över till det ens… Köper aldrig saker till mig själv annat än billig konstmaterial, alla pengar går till räkningar, djuren, bensin och mat. Har inte råd till vård eller livsnödvändiga saker 😢
- Redigerat 2022-07-29 23:03 av [Tismon]
#58: Är tyvärr redan dyrt att leva och kriget gör det inte billigare.
#59: Precis ☹️ Matpriser och bensinpriser är rekordhöga
Sluta 😭😭😭 jag har redan valpfeber
#64 Åhh Mira hälsar förlåt så mycket😂
- Redigerat 2022-07-30 20:36 av [Lilium]
Meeen mitt hundhjärta 😭😭😭
#63: Vill ha valp… Fast jag har egentligen indirekt tre hundar… Men valp!
Får nog flytta på det snaraste. Om det inte vore så dyrt… :’)
HUNDAR ÄR DET BÄSTA SOM FINNS GE MIG HUNDAR 😭
Jag har bara en hund 😭😭
#69: Jag har bara min partners hundar och de bor inte hos mig…
Sedan så har jag mina söta, klängiga fåglar. De är nästan som hundar! :’)
#70: Awwww 😭
Jag har 2 hundar för lite….

Titta där, det får plats minst två hundar till! Alldeles för tomt i sängen!
Åhhh fåglar är så söta 😍 Synd bara att omgivningen måste vara så specifik om man ska ha fågel
#71: Jag skulle gärna ha fler hundar. Älskar att vara ute och jobba med dem.
Här får du se mina busfrön. De två grå är från en uppfångningsstation. Tog över dem då de inte hade ett hem och inte trivdes där eftersom de vill umgås med människor och är väldigt handtama och helt orädda. De är nog 2-4 år. Syskon, gissar jag.
Den lilla gula damen är 15+ år och jag köpte henne från en uppfödare som tog över henne efter att förra ägaren dog. Hon går inte att avla med då hon är för hårt framavlad och lite flintis. Inte handtam men betydligt mycket tryggare sedan hon bott här.
Så jag har aldrig varit ute efter speciella mutationer utan det har mest blivit så. :’)
#72: Åh så fina de grå är 😍 och givetvis den gamla damen också. Jag hade nog aldrig kunnat ha fåglar eftersom det känns som att de kan skada sig på nästan allt. Även hört saker som att trådar i leksaker dår bara vara visss material och de måste ha särskilda kvistar att sitta på, teflon dödar dem osv. Hade nog bara gått omkring med ångest hela dagen och undrat om jag glömt ställa undan något de kan skada sig på! Men verkligen ursöta 😍 Också skönt att de lever så länge, om man sköter dem rätt så behöver man inte förlora dem för ofta.
#73: Är uppvuxen med fåglar. Fågeln som varit med sedan jag var fem (även han fick familjen av någon som inte kunds ha) gick tyvärr bort i år. 19 blev han.
Fåglar är nog mer komplicerade än vad många köpare först tror. Sedan så är alla så olika. Tidigare fåglar har alltid gillat att vara ute, även den gula damen är glad om hon bara kan sitta ute och sova så där var buren öppen från 06:00 till 22:00 medan mina nya busfrön vill vara med när det är ute och sedan kan tänka sig att roa sig i buren så det blir alltid 2-3 gånger 1-3 timmar om dagen som de är ute. De två skulle jag dock aldrig våga ha ute utan att jag sitter i närheten.
Sedan så får de dagligen kvistar och grönsaker, etc. men i sig är det egentligen inte svårare en att ha hund eller annat djur som behöver aktiveras och matas oftare samt få ”frigång” eller liknande. Just för min livssituation funkar fåglar medan en hund inte skulle funka, samt att jag har en hundallergiker i huset.
Ja, nymfparakiter blir som tur är 15-30 år, beroende på källa och hållning. Har vissa fördelar.
#74: Ja men precis :) Har följt youtubers med fåglar och det verkar vara väldigt mycket att tänka på, även en sån sak som att de inte ska sitta på raka pinnar! De verkar vara känsliga för mycket och kräva mycket specifikt. För en hund är det typ… Ja ge hunden inte choklad, vindruvor, avokado och lök. Man tränar och motionerar dem och jag kan tänka mig att fåglar också behöver den stimulationen som du säger men just det här med att de kan skada sig… Jag har så svårt att komma ihåg saker, om jag glömt sätta undan något och är så tankespridd att jag hade inte kunnat hålla koll på fåglarna utan att spacea ut med jämna mellanrum 😂
#75: Måste erkänna att ingen av de 5 fåglar jag haft i mitt liv skadat sig och bara en blev sjuk av ålder, trots att jag gjord ”fel” förr. Man lär sig och fullt så ömtåliga är det inte om det inte behöver leva så hela sitt liv. Förutom då vissa saker som är giftiga.
Det med ”raka” pinnar är mer släta som är gjorda av plankor eftersom det då blir trycksår på fötterna.
#77: Gud vad söt. Får jag tjäla den?
Fåglar är underbara! Skaffa mina första när jag var ungefär 12 år (zebrafinkar) och har haft fåglar sedan dess utan uppehåll. Har hunnit bli en hel del så jag även för upp genom åren sant tagit emot misskötta fåglar (ofta sjuka). För ovanlighetens skull har jag bara en fågel nu. Min egen uppfödda skrattduva Sixten (Tizzys Sanya) som jag fick tillbaka förra sommaren för andra gången så nu stannar han permanent (han blir 10 i december). Han är supertam och är unge till mina två favoritduvor jag hade (enda blev tyvärr tagen av mink en sommar) går tyvärr dock inte ihop med andra duvor i min närhet (blir extremt territoriell och senaste försöket med kompis resultera i sönderslagna vingar).
Skrattduvor kan också leva rätt länge (min äldsta blev minst 18 år men då tidig ålder var okänd kan hon ha varit äldre) så förhoppningsvis har han några år till att roa mig och andra.
#79: Ja… Om jag skulle ha nog pengar för fler stora burar och liknande skulle jag nog ta över fler fåglar som letar hem. Är hemskt hur många vanskötta djur det finns.
Duvor är roliga väsen. Väldigt underskattade. Har aldrig haft en som husdjur men fick se en skogsduva växa upp i ett träd bredvid huset en sommar. Var spännande att få följa utvecklingen. Började dock med att hen behövde räddas från marken efter att boet rasade i en storm. Syskonet dog tyvärr.
#80: Mycket fåglar som far illa tyvärr :( Många som inte har koll på skötsel och verkligen inte lagar (gissar att en stor andel sitter i alldeles för små burar som inte är i närheten lagliga och aldrig får komma ut och flyga). I påskas fick jag tyvärr ta bort mina två sista (räddade) kanariefåglar pga ålder (för den ena) och en gammal skada som sakta börja bli värre (för den andra). Tror jag kommer ta paus från "räddandet" för det tär så emotionellt (är så jobbigt att få hem djur där det är för sent och de dör trots behandling) och jag håller fortfarande på att kämpar med Moira (räddad kanin) som gjort gigantiska framsteg men ändå har en osäker framtid (pga fel avlad päls med kass kvalité som kräver extremt stressande omvårdnad).
De är tyvärr väldigt underskattade, speciellt skrattduvor är väldigt "enkla" och blir lätt tama och betydligt mer lämpade som större tamfåglar än vad de större papegojorna är.
Visst att de dammar lite (men inte lika illa som kakaduor tycker jag) och att speciellt hanarna kan hoa en hel del men det blir minimalt med skräp (de äter ju frön hela) och de tuggar inte sönder saker (när jag födde upp och hade många duvor levde de helt fritt inne, utan bur, utan problem).
De är väldigt obrydda också, blir lätt tama och inga problem att ta med dem på resa så väldigt smidigt för mig som ofta åker mellan hemma och sommarstugan flera gånger om året. Har även haft mina utomhus sommartid (de älskar att solbada).
#81: Mhm. Uppfångningsstationerr fulla med kakaduor, nymfparakiter, undulater, kräleksfåglar och så många mer. Antingen underskattade ägaren arbetet och volymen eller höll dem helt fel.
Och fåglar är bara ett av alla djurarter som allt för ofta hålls fel.
Jag kommer göra mitt bästa så länge jag har ork, pengar och möjligheten att ta hand om djur att fortsätta hjälpa och ge dem ett nytt hem.
Folk har en falsk bild om duvor. Lär antagligen aldrig ändra sig.
Dammar? Inget kan slå mina nymfisar. Sedan så ser det alltid ut som om en katt tagit dem när de ruggar. Ligger fjädrar på hela våningen och då städar jag dagligen.
Mina två yngre skulle nog älska att resa med till stugan men då den äldre damen är halvt blind så är det inget jag kommer göra så länge hon lever. Blir för mycket stress med helt ny bur samt helt okända rum. På sommaren är det alltid på ett fågelställe med personal. Stor voljär. Är mindre stressande för henne en nästan två dagars resande.
Jag har följt din historia med kaninerna lite. Ni har det tufft men hoppas att du och Moria löser det så att hon kan ha en riktigt kaninliv utan allt för många rädslor och uppkommande hälsoproblem.
#78 nej 😅
Varför tror min katt att det är en rättighet att vara i mitt knä?? 😂
#84: För att det är en! Det är framförallt en underbar plats när du vill göra något.
På samma sätt som att jag inte får ha piercings eftersom min ena fågel "äger" dem.
#85: Aha! Djuren äger oss. Detdär med att vara upptagen stämmer 100%! När jag vill gosa vill hon aldrig men när jag är upptagen och gör något så är det hennes rättighet att sitta i mitt knä 😂
#86: Jag måste upp senast klockan sju för då är det dags för morgongos. Gäller att hinna äta innan och sedan får jag dela te med dammiga väsen. Jobbar fortfarande på att lära dem att ha tålamod när det gäller människomat så att jag väljer vad det äter (grönsaker, hehe) istället för att de skulle äta allt de får tag på. Haft de två unga sedan juli och tiggandet har slutat! Får se hur det går… :')
#87: Det är ju bra framsteg! Kisse har bott här i 2 år nu men snor fortfarande mat 😂 Särskilt från hunden eftersom han är för snäll för att säga ifrån!
#88: Sno skulle dem, om man har mat. Brukar därför alltid bara äta saker de tål när jag har dem ute. Så kan jag även lära dem att inte äta saker som jag inte ger dem. Fast man åker på lite protester så.
#89: Förståeligt! Det är ju så mumsigt så det är ju elakt att inte dela med sig!
#90: Naturligtvis! Det andra äter måste alltid vara gott!
Det är ju en rättighet ju😉
Det säger Unix iaf, mitt i natten vill han ha uppmärksamhet och välter grejer så jag vaknar och tar ur dem för att jag ska kunna sova.. Då hoppar han till min hand och ska promt upp… 😅
Funderar på att byta användarnamn 💭
Så långt att skriva i tex min tråd ("nellysofia12345s tråd")
Hur tänkte ni kring era nick?
Tismon är det sammanslagna namnet av två hundar jag haft, Tyson + Bismo 🙂
#93: Jag heter egentligen oftast Necromancer i spel, på Discord, etc. men namnet var upptaget här så det blev mitt "nödfallsnamn". Undertaker är en karaktär från Black Butler som jag tycker är väldigt underhållande och sympatisk.
#93: skriver fanfiction på ao3, där jag heter AkaiMirage.
Aka(i) är röd på japanska.
Titeln jag ett tag använde mig av på ao3 var Red Author(ess) of the North Blue.
North Blue är ett av de fiktiva platserna/haven min favoritkaraktär från mangaserien One Piece kommer ifrån.
Därför heter jag RAotNB här på iFokus.
#96: Jaha….. Vad spännande 😁
När jag först läste ao3 så tänkte jag aoe, age of empire. Blev tvungen att googla hahahahaha
#96: Intressant hur folk skapar sina användarnamn.
- Redigerat 2022-08-03 14:00 av [Undertaker]
#98: Eller hur! Själv använder jag mig oftast av Ilium (sen jag läste osteologi då Ilium är latinska namnet på ett av benen som tillsammans med tre andra bildar bäckenbenet) men långt innan dess så använde jag mig av Maleficum (från en Evanescens låt) och jag har haft iFokus sen innan jag började använda mig av Ilium (och det har hängt med sen Lunarstorm och Helgon.net tiden).
Tyvärr börjar båda numera vara upptagna redan (aldrig haft problem med det förr vare sig för karaktärer i spel som WoW eller som användarnamn på sidor) så då blir det oftast TheBlindBunny istället efter min blinde kanin Kenzie.
#99: Jag brukar behöva skriva namnen baklänges och ersätta e med 3 för att Necromancer ska funka.. Förr var det egentligen alltid ledigt men sedan några år har det blivit lite svårare.
#97: ah, age of empire har jag aldrig hört talas om. 😝
Och jo, jag vill gärna att mina användarnamn ska ha någon särskild betydelse, och inte bara valt på måfå.
#98: ja, precis.
Är intressant hur olika folk tänker kring det. 😁
#99: ah, minns både Lunarstorm och helgon.net.
Hela min tonårstid…
- Redigerat 2022-08-03 14:14 av [Moon AppleGrey]
#97: Tänkte också direkt först på Age of Empire (spelade det massor förr). 😂
#102: ah.
Ja. Det ao3 jag menade (AO3 om man söker via medier) är ju archiveofourown, och är en sajt för fanfiction. 🙃
#103: Misstänkte ganska snabbt att det måste varit nån av alla fanfic sidor som finns eftersom du nämnde att skriva fanfic. Men lite lustigt att både jag och Tismon direkt tänkte på samma sak.
Funderar på vad användarnamnet skulle vara om jag bytte… Hmmm m 💭
#104: jo, precis.
Ah, haha, ja det är det. 😂
MEML är typ "initialer" för namn.
Första M är initialen för Mira.
EM är ljudet som kommer när man säger bokstaven M och initialen för mitt förnamn.
L är initialen för mitt efternamn.
Så egentligen borde det varit MML. Men folk kallar mig för Em och det ska då framstå egentligen som ett M, initialen i mitt första namn.
Sedan går jag under brightNightz på Discord men det är mest för att jag ser det som att stjärnorna lyser upp i mörkret och vägleder även när allt är så mörkt. Typ att det finns… ett hopp och stjärnan är hoppet.
Spännande att få veta hur andra skapat sina namn 😁
😭
Detaljarbete tar sin tid.
#114 Det gör det och även om tålamodet kan ryka då och då så uppskattar jag det för att ibland lyckas jag bli klar med saker på bara några väldigt få timmar.
😮 Vad bra det blir!
Jag har ingen motivation….. Kämpar så myclet med artblock just nu det är jobbigt
Testa bara kludda, det behöver inte bli ngt. 😉
#117: Kämpigt. Jag brukar då ägna mig åt annat ett tag och sedan våga mig på lite skissande. Funkar ibland. :’)
#117: … ska jag rabbla på om vad jag ska skriva i den förbaskade artikeln så kanske du får motivation?
Tack alla! Kämpar just nu med två tavlor som jag inte ena vill visa för jag hatar dem 😭
#121: Visa mejjj så ska jag boosta ditt självförtroende🥺🥰
#120: Oj jag såg inte ditt svar 😅
Jag har fastnat, det är väldigt störande för det kändes som att jag förr kunde göra sådant
Oj vad du är snabb Em 😂
#121 lär vara bättre än vad är 😅
Du är jättebra vad du än gör ju 💗
#120 Klampar in i våra dms
#124 Måste ju vara snabb när det gäller min vän och arts block 😁
Jag måste vara bra nog att kunna sälja så att jag kan spara ihop pengar till mina djur 😭
#128 ta en paus, annars blir inget bra.. Tro mig.. Tänk inte på konsekvenserna just nu.
Det är bara jobbigt..
#128 Lovar ifall jag hade ekonomin så hade jag köpt varenda tavla. Du är verkligen duktig på vad du gör Kiva. Men, jag tycker att du borde ta en paus från dina tavlor som du tänker på att göra för att sälja och bara kladda runt, alt är ju att vi gör en liten collab för att få dig på andra tankar.
Eller så börjar du om fast det är ju förstås jätte jobbigt.
#122 har du boost kvar? Kan man ta det på bästellning? 😂
- Redigerat 2022-08-04 18:33 av [Lilium]
#131: Uhhhhh 🤔 Kanske det? Jag är för övrigt den som sitter och färglägger en liten trädgren på 2 timmar dock hahah.
#128: Skulle gärna stötta dig då du är sjukt duktig men har tyvärr i nuläget inte pengarna som krävs.
#132: Men resultatet är alltid väldigt bra.
Själv får jag för mig att skissa lite för att sedan ägna timmar åt den. :’)
#128 ska försöka bästella från dig för att du är så sjukt duktig… Ska bara spara lite 💗
#132 ja, det hade jag inte fått, hehehe… Pappa funderar på att införskaffa teckings förbud 😮
#136: Varför vill han förbjuda dig att teckna?
#137 han säger att jag sitter för mycket tydligen… Jag tycker ju att jag bara sitter en sisådär 1-2 h BARA hos honom… Hos mamma blir det ju mer…
#138: Och varför stör det honom? De flesta föräldrar tenderar till att bli glada om deras barn har en hobby som inte bygger på att sitta framför en skärm hela dagen. Samt att teckning är något så underbart.
#139 han säger: "du kan ju inte sitta inne hela dagen"
Han funderar på det men troligt vis blir det inte så, då mamma säger att det är förbjudet att förbjuda mig att teckna…
Det där blev komplicerat..
#136: Känns inte logiskt speciellt inte ifall man inte är inne hela dagen och tecknar. Du får kanske gå ut och göra det 😉
Ja men det är ju absurt att förbjuda någon att teckna tycker nog vi alla.
#140: Lösning på problemet: Du kan sätta dig ute och teckna då och då. Är även en möjlighet att öva olika landskap beroende på om man bor i stad, by eller på landet.
Det är så Jag gör ju! Sätter mig ute, då kan han inte säga något…
#143: ”Du måste röra mer på dig.” :’)
#144 ja det är ju det… Jag får. Hmm
#133 & #135: Tack 🌸
Jag är genuint glad över att vara Sajtvärd till en sådan fin community. Jag älskar alla här och stämningen, alla är så stöttande och positiva 💜
Jag kom ihåg för ett år sen snart när jag och MEML startade upp och försökte skapa aktivitet här inne. Så mycket som har hänt 😊
- Redigerat 2022-08-04 19:20 av [Tismon]
#148: wow älskar gradienten 😍
#143: Du får be din pappa att skaffa en sådan basketbollkorg och montera upp den på väggen, varje gång du lyckas kasta in bollen i ringen får du göra klart en teckning 😂
- Redigerat 2022-08-04 19:22 av [Tismon]
#151: Eller så får misslyckade teckningar hamna där. :’)
Den metoden använde jag för… 5 år sedan flitigt.
#153 smart ju
#151 😂 jätte smart ju
#150 tack!
#149 älskar hur ni fixat denna sajt, verkligen!
Det är för varmt för att ens rita just nu… Redan att hålla i mobilen är jobbigt nog. Suck.
#155 Känner samma. Skulle fortsätta på mitt träd idag men suck….
#156: Satt förut på ett tåg med AC så jag fick först efter att ha klivit av känna hur varmt det blivit. 34 grader.
Det börjar äntligen bli svalare!
#152: Detsamma! 💜💜
#154: Så kul att du trivs här inne 🌸 alltid så roligt när du postar dina bilder
Det sjönk från 30 grader till 18 grader real quick här…
27 grader. Så jag lär nog snart få något gjort.
Hade förvisso en liten regnstorm med åska så det måste ha rensat ur ordentligt.
Jag lånar gärna regnet.
#163 Ska försöka skicka över regn 😂
Är så glad vi har det svalt här! Var en dag (för kanske två veckor sedan) när det blev äckligt varmt (typ 25-26 grader) men för övrigt har det hållit sig på en bra temperatur (men även med en hel del blåst som kanske är mindre roligt).
Men är så glad man kunnat sova denna sommar utan att dö av värmeslag (är jättekänslig för värmen och kan verkligen inte sova om det är mer än 20 grader inne, helst ska det vara ännu svalare för bästa sömn).
Vi har tack och lov bara haft jättevarmt i 1,5 v innan midsommar, sen har det varit växlande väder. Nu är det relativt svalt, men fuktigt, så man blir som svettklibbig ändå (men då tycker jag att allt över typ 10 grader är varmt, över 15 för varmt…)
Det ser inte ut att bli svalare här, varken denna eller nästa vecka. 20+ grader… Blir kul att försöka få saker gjort i värmen då jag absolut inte är gjord för mer än 20 grader.
#149: Och det verkar som att sajten fortsätter att växa.
Vädret växlar alldeles för mycket här och jag mår inte riktigt prima när vädret växlar allt för mycket.
En dag är det svalt och regn sedan plötsligt blir det som en tropisk värme och förtvivlande. Tydligen ska det bli regn imorn med och svalt i några dagar innan värmen tittar tillbaka…. kul 😍
Antar att du då också är känslig för tryck?
Jag vill göra något men orkar inte…
#170 Jo jag är känslig för tryck.
Vill själv hitta på något men… mjae för sent och orkar bara inte.
Jag brukar få huvudvärk och ledvärk, om det är en väldigt stor förändring migrän. Mai och juni var väldigt jobbiga tack vare alla oväder.
Existera är väl i alla fall något.
Jag vet inte vad jag gjort oh nej….
#174: Trodde kort hunden var en kanin eller katt… :’)
Eller hur? Ska hämta hem mina fåglar idag. Har saknat dem något enormt då det känns tomt och tyst utan dem, även om jag inte var hemma.
#175 när man är borta från dem förstår man hur mycket man är fäst med dem.. 😀
#176: Vet jag redan innan. Så mycket tid jag investerar i dem. Men de är bara för underbara.
Ska i alla fall bli skönt att få hem dem.
#178: Stödlinjer kanske kan hjälpa? 😊
Jag som bor under en sten och inte har koll på något - vad har Buzzfeed gjort? 😮
Tips är egentligen att sätta ögonen längre ner så att avståndet mellan hakan och ögat samt mellan ögat och toppen av huvudet blir ungefär lika långa.
#181 tack för tipset!
#180: Jag minns bara ett par saker men under en tid dök det hela tiden upp nyheter om dem, men mycket om deras ”skandaler” spreds först senare till större massor. Själv missade jag mycket när det var aktuellt.
Det mesta handlar egentligen främst om BuzzFeedNews och deras sätt att rapportera. Vet dock inte om de har blivit bättre.
Här är en sammanfattning om BuzzFeed som jag just hittade. Finns fler men den har med lite allt möjligt och fokuserar inte bara på det negativa:
https://penji.co/the-buzzfeed-fall/
Och artikeln fick mig att inse att det redan är år 2022… Tiden går fort.
#183: Den blir ju riktigt bra 😃
#184: Jag blir bara trakasserad av denna popupen som inte går att trycka bort 😢

#187: Den… fick jag inte…
Annars kan jag kopiera texten, ifall du vill läsa. Eller så får man leta andra artiklar.
#188: Gärna!
Ska bara hämta fåglarna först.
Ska ta en paus från trädet för att göra något för en väns födelsedag.
Ska gå igenom allt ritutrustning nu.
#190: Ingen fara, ska till sjukgymnasten först så
#195 haha ja misshandla shorts är en bra hobby ju :,)
#196: Jag håller inte helt med.
#195: Vackra!
Men hyfsat bra hobby om man jämför med Lokas.
#199 mycket bra hobby …
#199: Kanske det!
Hur många har du?
#201: Tre.
Äntligen kommer lite åska. Ska sätta mig vid datorn och kopiera ihop artikeln när det blivit lite svalare.
Jag är livrädd för åskan..
Jag gillar åska, men bara om jag vet att jag befinner mig på en säker plats. Jag har nog mer respekt för oväder än rädsla.
#205 jag har lite problem med åska, jag vill typ försvinna..
Jag bästemmde mig att jag skulle sluta vara rädd för åska på min kör-avslutning…. Man kan säga att vi satt och räknade.. vi kom till 2 en milli sek senare hörs ett högt ljud.. då hade blixten slagit ner i taket.. Då var jag livrädd.. brandlarmet gick (åsk-ledning troor jag??)
inget brann men jag minns det tydligt och är rädd att det ska hända igen….
#206: Det var ju läskigt!
#207 Mmhmm…. det var det..
woow nu är jag inne i mitt "flow" det blir bra även om jag bara drar några streck ju :)
Vad kul.
okej.. Nu har jag tänkt att imorgon näre jag sitter i bilen.. ska jag försöka mig på ett landskap (Berg,sten, träd, osv) Bara skisser då det är mitt projekt
#211: Vad härligt 😁
#212 ja.. Vi får se hur bra det går hihi… Det kan bli en aning skumpigt hehe..
Oj folk är uppe!
#214 japp
Jag ska snart ut och laga cykeln…. hoppas jag lyckas för jag måste jobba idag 😃
#216 kul 😀 hoppas det går bra med lagning av cykeln
#218: Kanske testa göra en miljö runt trädet?
#219 jag kan testa… Inte så bra på det, men nån gång måste man lära sig, 😊
Höftigt 😁
Jag var på tur ridning idag!
Jag fick ÄNTLIGEN galoppera för första gången.. Åh vad kul det var! som att flyga..
Jag fick en islänning vid namn: Keimur
han är mycket snäll och fin.
det var två hästasr som skulle bråka när vi var på ute ritt (varav 1 ny)
så jag fick rida mellan de..lite läbbigt..
Keimur hade bästemmt sig för att äta gräs.. rätt var det är inser han att de andra som ligger före (innan jag var 2a i ledet så jag låg 3a)
då ser han att de sätter av i galopp..jag är inte riktigt med på det så jag tar snabbt tag i mig efter att nästan ramlat av hihi
#223: Oj vad läskigt 😮
Alltså det är rent sinnesjuk…
Jag är helt okej på landskap. Men min comfort zone är djur, särskilt hundar. Jag kan göra landskap helt okej på datorn
Men nu när jag försöker göra landskap som målningar så känns det som att jag glömt bort hur man målar/tecknar 😵😵😵
Återgår till att göra hundar igen 😂
#225 Hihi Ja det kan kännas så ibland :)
Du gör dina hundar jätte bra :)
Tack! Din egna vovve börjar ju bli söt 😁
#228 tack 😉
Söta Holger 💜
Jupp
#235: Vad söta! Förstår det är svårt att tända dem!
#235: Det är det farliga med söts eller vackra ljus. Man vill inte förstöra dem.
#235 nej men vilka söta små ljus!
#235: va fina!
Fann denna häftiga stil:
https://www.instagram.com/p/Cgppsnootpq/?igshid=YmMyMTA2M2Y=
#240: Wow, vad coolt! Och vilket arbete!
Aaaaaaaaaaaaa
Jag stör mig på billiga färger. Antingen är de
- Rinniga tunna och transparanta. Målar du på något så täcker det inte för 5 öre
- Nytt lager färg på fäster inte
- De ser helt okej ut men när det torkar försvinner pigmentet och färgen är mer tråkig
Jag skulle haft bättre akrylfärg varför är det så dyyyyyrt
När akrylfärg beter sig exakt som temperafärg så är något skumt
#242: Du glömde den korniga färgen.
#243: Åh sant! Hur kunde jag glömma?
#245 vart har du fått dina grejer i från?
Min högra hand har gett upp på mig efter jobbet igår så får se när den inte gör ont och känns stark nog… vill ju fortsätta på mitt projekt Jack och Bönstjälken.
#247: Jag är glad att jag är dubbelhänt. Så väger skador av olika slag inte lika tungt. Bortsett från att jag inte kan spela gitarr då… :’)
Hoppas din hand blir bättre snart.
#247 hoppas att det går över snabbt
#248 Jo jag har blivit bättre med att använda min vänstra hand sedan jag började att jobba men även den fick lite stryk. Dessutom kan jag inte ännu skapa konst med den handen :P
#249 Tack!
#251 tack!
Välkommen till nästa tråd:
https://teckning.ifokus.se/discussion/1546802/ot-and-babbeltraden-3